جنجال حاجی در بهارستان چه بود؟

فعالیت نمایندگان اصفهان طی هفته گذشته در صحن علنی مجلس را در بسته خبری پیش رو می خوانید.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می پردازیم؛ 

یکشنبه ۲تیر

سیدجواد ساداتی‌نژاد، نماینده مردم کاشان در نطق میان دستور جلسه علنی نوبت صبح  یکشنبه مجلس ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت چمران و آیت‌الله بهشتی هفته قوه قضاییه را تبریک گفت و اظهار کرد: موضع صریح و قاطع امام خامنه‌ای در مقابل آمریکا و پاسخ دندان‌شکن او و اقتدار دفاعی ایران توسط سپاه در سرنگونی پهپاد پیشرفته جاسوسی، آمریکا ترامپ را مات و مبهوت کرده است. از وجود این رهبر مقتدر و سپاه قهرمان خداوند منان را سپاس می‌گوییم.

وی ادامه داد: سرنگونی این پهپاد یک اقدام بزرگ و نقطه عطفی در معادلات غرب آسیا بود و یک پیام روشن به آمریکا، اسرائیل و کشورهای ذلیل حاشیه خلیج فارس مخابره می‌کرد. ایران لنگر ثبات خاورمیانه است اگر قرار باشد کسی از این کشورها حمایت کند ایران است نه آمریکا، سران کشورهای عربی منطقه به ویژه عربستان سعودی به جای این‌که گاو شیری ترامپ باشند برادر مسلمانان ایران باشند.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آمریکا بداند که ایران کشوری مستقل و مقاوم بوده و زیر بار ذلت نمی‌رود و تن به مذاکره هم نخواهد داد و ثابت می‌کند که تروریست واقعی در دنیای امروز آمریکای جنایتکار است و بدعهدترین دولت تاریخ نیز دولت آمریکا است ترامپ باید تاریخ بخواند تا متوجه شود ایرانیان در میدان‌های سخت همیشه پیروز هستند و طومار دشمن را پیچیده‌اند.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: با لطف خدا، حمایت نمایندگان و کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی طرح استان گلساران به مرکزیت کاشان مراحل خود را طی کرده و در نوبت قرار گرفته است. امیدوارم این مطالبه به حق مردم محقق شود. دولت در جهت تامین بار مالی این طرح همکاری کند. حذف بوروکراسی اداری، افزایش بهره‌وری، تولید ثروت، ایجاد اشتغال، افزایش رفاه و رضایت مردم، کاهش هزینه‌ها و ترددهای بی‌حاصل و افزایش سرعت توسعه از مزایای طرح این استان است.

وی افزود: آقای رییس جمهور و آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت حال صنایع و تولید در شهرستان‌های حوزه انتخابیه وخیم است. بسیاری مجبور به تعدیل نیروهای خود شده‌اند. مشکل اساسی آنها تامین نقدینگی برای تامین مواد اولیه است. هرچه می‌گوییم کسی گوش نمی‌دهد. دستورالعمل‌ها مربوط به قبل تحریم است. آقای رییس بانک مرکزی دستورالعمل اختصاص تسهیلات به تولید در این شرایط جواب نمی‌دهد و لازم است تغییر کند.

نماینده کاشان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امسال سال رونق تولید است، به داد تولید برسید این رویه جاری رویه حمایت از تولید نیست. به معیشت کشاورزان توجه کنید. راهکاری برای تامین معیشت آنها در نظر بگیرید. با توجه به نوع کشت هر مزرعه دستور تجدیدنظر در ساعت کارکردها صادر شود. اقای وزیر کشور ساماندهی اتباع خارجی به خصوص در حوزه کار را در دستور کار قرار دهید حضور اتباع خارجی در کاشان، کارگران ساختمانی را دچار مشکل کرده به همین دلیل لازم است کارگران اتباع زیر نظر سرکارگر ایرانی مشغول به کار باشند. ساماندهی اتباع خارجی در کرمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا از تهدیدهای احتمالی جلوگیری شود.

دوشنبه ۳تیر

**حجت‌الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در جلسه علنی نوبت صبح دوشنبه مجلس در تذکری شفاهی بیان کرد: هیئت رئیسه نباید از وضعیت معیشتی مردم غافل باشد. مردم از لحاظ معیشتی و اقتصادی در تنگنا هستند باید چاره‌ای برای حل مشکلات مردم به ویژه در حوزه معیشت اندیشیده شود.

وی در ادامه اظهار کرد: وضع آموزش و پرورش نگران‌کننده است. بنده که نماینده استان اصفهان هستم، در شهرستان خود با یک بحران در این زمینه روبرو هستم. باید به صورت ویژه به این موضوعات رسیدگی شود.

**حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر و میمه در جلسه علنی نوبت صبح (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به رئیس سازمان محیط زیست و رئیس منابع طبیعی اظهار داشت: آیا خبر دارید که ۱۰ روز گذشته در شرق و شمال اصفهان چه اتفاقی افتاده است؟ خبر دارید که شاهین شهر و برخوار چه وضعیتی دارد؟

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با اشاره به «هجوم ریزگردها در اصفهان» گفت: در ۱۰ روز گذشته ۳ بار با پدیده ریزگردها مواجه شده‌ایم. نفس مردم به شماره افتاده است. مردم نمی‌توانند از خانه‌هایشان بیرون بیایند. کویر و بیابان به سمت اصفهان به طرف شمال و شرق در حال پیش‌روی است. اعتباری هم که به مرکز استان روانه نمی‌کنید.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تذکر خود گفت: در حالی که روزانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به دریا ریخته شده است آب شرب بخشی از نقاط اصفهان، شاهین شهر و برخوار قطع است. مردم آب شرب ندارند. آیا مردم از ما می‌پذیرند که با این همه بارندگی آب شرب نداشته باشند؟

**زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در جلسه علنی نوبت صبح(دوشنبه) مجلس گفت: امیدوارم در دوره جدید قوه قضاییه به پرونده‌هایی که ارتباط مستقیم با اعتماد عمومی دارند برای رسیدگی و تعیین تکلیف  امتیاز ویژه داده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از وزارت نیرو، گفت: بحران آب شرب و کشاورزی در استان اصفهان مردم و کشاورزان استان را درگیر خود کرده است. از پاسخگویی وزیر نیرو و حضور ایشان بین مردم و کشاورزان تشکر می‌کنم. مدیریت علمی و اصولی منابع آب را در حساس‌ترین و گرم‌ترین فصل سال از وزیر نیرو خواستارم.

**حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری شفاهی در نوبت صبح(دوشنبه) جلسه علنی بیان کرد: ما در قانون بودجه سال جاری ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی و کمک به مردم اختصاص دادیم تا کالاهای اساسی ارزان‌تر به دست مردم برسد.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر قصد داشتیم تا مردم همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم کنند، دیگر نیاز به اصلاح قانون نبود. حال آنکه مجلس ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص داده است، باید هر چه سریع‌تر نحوه توزیع این ۱۴ میلیارد برای رفاه مردم مشخص شود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد: نمی‌دانم چرا برخی با رفاه عموم مردم که همراه با عدالت باشد، مخالف هستند. از رئیس مجلس انتظار داریم هر چه سریع‌تر تکلیف این مبلغ روشن شود.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر پیشنهاد می‌دهم تعطیلات دو هفته‌ای پیش روی مجلس کنسل شود تا وزرا را به مجلس دعوت کرده و بسیاری از موضوعات و مسائلی که در سطح جامعه وجود دارد را حل کنیم. اکنون افزایش حقوق کارمندان هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

لاریجانی رئیس مجلس، در پاسخ به حاجی دلیگانی بیان کرد: مجلس وظیفه خود را که قانونگذاری بود، در این زمینه انجام داده است و دولت نیز در حال پیگیری این موضوع است. اگر پیشنهاد دیگری برای نحوه تخصیص و پیگیری این موضوع دارید، ارائه دهید.

سه شنبه ۴تیر

جنجال حاجی در بهارستان!

در جلسه علنی  نوبت صبح(سه شنبه) مجلس شورای اسلامی، نمایندگان در حال بررسی ماده ۷ طرح الحاق موادی به قانون اجرای بند ۴۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بودند.

غلامرضا کاتب در تبصره این ماده پیشنهاد داد که درآمدها و اموال نامشروع اعاده شده از طریق اجرای احکام این ماده یا از طریق سازمان اموال تملیکی به فروش برسد و یا در اجرای قانون احکام مدنی در چارچوب بودجه سالیانه مصرف شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس، با مشورت سخنگوی کمیسیون در نهایت متن اصلاح شده تبصره را به شرح زیر قرائت کرد: «درآمدها و اموال نامشروع اعاده شده مربوط به دولت، ناشی از اجرای احکام مقرر در این بخش بر اساس قانون اجرای احکام مدنی در چارچوب بودجه سالیانه مصرف خواهد شد.»

در نهایت نمایندگان مجلس با این اصلاح موافقت کردند.

در ادامه در جریان بررسی پیشنهاد الحاقی به این ماده، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در تذکری شفاهی بیان کرد: «بر اساس تبصره اصلاح نشده درآمدهای ناشی از اعاده اموال نامشروع در چارچوب بودجه‌های سنواتی، صرف فقرزدایی و ایجاد اشتغال می‌شد، اما اصلاحی که در مجلس صورت گرفت، باعث شد تا این موضوع به این بخش‌ها تخصیص نیابد.»

وی در ادامه خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «شما پیشنهاد آقای کاتب را به گونه‌ای دیگر نشان دادید. در پیشنهاد چاپ شده ایشان نیز چنین چیزی وجود نداشت. شما به آئین‌نامه سوگند یاد کرده‌اید، اگر آقای کاتب رفع ابهام چاپ شده به هیئت رئیسه داده است، اعلام کنید. کار شما خلاف آئین‌نامه است و شما باعث شدید تا این تبصره از اهداف اصلی خود یعنی فقرزدایی و ایجاد اشتغال فاصله بگیرد.»

در ادامه علی لاریجانی، بیان کرد: «شما دارید قضاوت می‌کنید. این گونه نبوده است. بلکه آقای کاتب پیشنهادی مطرح کرد و با شنیدن نظرات سخنگوی کمیسیون و نظرات دولت و نمایندگان مخالف و موافق آن در نهایت در خصوص آن تصمیم‌گیری شد. بنده از تصویب این تبصره انگیزه خاصی نداشتم.»

در ادامه حاجی دلیگانی که قصد ادامه صحبت کردن را داشت و پافشاری می‌کرد، باعث تشنج در جلسه شده بود. رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به او بیان کرد: «شما حق ندارید بیشتر از نمایندگان حرف بزنید و حرف‌های شما اکثراً شعار است. حق فقرا ضایع نشده است. شما مدعی هستید که تنها شما می‌فهمید.»

در  این هنگام حاجی دلیگانی همچنان با صدای بلند اصرار به ادامه صحبت داشت و تعدادی از نمایندگان از جمله احد آزادیخواه، یوسفیان ملأ و نوریان در اطراف وی جمع شده و قصد ساکت کردن وی را داشتند.

**عباسعلی پوربافرانی، نماینده مردم نائین  در جلسه  مجلس ضمن گرامی‌داشت خاطره شهدای هفتم تیر و تبریک به مناسبت هفته قوه قضائیه در تذکری به وزرای صنعت و کار گفت: متأسفانه حقوق کارگران هم در بخش تولید و هم در بخش خدمات مدت‌ها است به تعویق افتاده است، هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنند.

وی در تذکری به وزیر صنعت در خصوص عدم تحویل خودروهای سنگین اظهار کرد: بسیاری از عزیزان همه مایملک خود را نقد کردند و در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار دادند، اما متأسفانه علیرغم پیگیری‌ها متعدد تاکنون نتوانستند آن وسیله را که برای امرار معاش خانواده خود قصد تهیه داشتند را، تهیه کنند و مدت‌ها است که در صف انتظار هستند، وزیر هرچه سریع‌تر این موضوع را حل و فصل کند.

**حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه نوبت صبح(سه شنبه) در تذکری شفاهی به رئیس جمهور اظهار داشت: چرا علی رغم تکلیف قانونی در برنامه ششم، مطالبه به حق کارگران بازنشسته را پرداخت نمی‌کنید؟ چرا مستمری آنها را متناسب‌سازی نمی‌کنید؟ آیا می‌دانید که حقوق بخشی از آنها، تنها ۷۰ هزار تومان اضافه شده است؟ آقای رئیس جمهور! آیا فکر می‌کنید که افزایش ۴۰۰ هزار تومانی امکان انجام وظایف یک فرد ۶۵ ساله را امکان‌پذیر کرده است؟

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس افزود: انتظار می‌رود که در  لایحه بودجه سال ۹۹، اعتباراتی برای ساخت و تکمیل فضاهای اختصاصی برای بانوان پیش‌بینی کنید و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کنید.

وی خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: چرا با توزیع عادلانه ۱۴ میلیارد دلار به نفع مردم در جلسه سران سه قوه برای مسائل اقتصادی مخالفت می‌کنید؟ بیایید و به نفع مردم تصمیم‌گیری کنید. بگذارید که این ۱۴ میلیارد دلار به نفع معیشت مردم توزیع شود.

حاجی دلیگانی در پایان در مورد تعطیلات دو هفته‌ای مجلس گفت: در این شرایط فعلی بهتر بود که این دو هفته تعطیلات را لغو می‌کردید.

چهارشنبه ۵تیر

***مرتضی صفاری نطنزی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه نطنز و قمصر در استان اصفهان بود. او قبل از نمایندگی دیپلمات و تجربه سفیری در چند کشور را داشته است.

صفاری نطنزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون بود که پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان درگذشت.

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مرحوم صفاری نطنزی، روز یپنجشنبه در شهر نطنز برگزار شد.

مجمع نمایندگان استان پیگیر مسائل نطنز خواهد بود

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

یکشنبه ۲تیر

**زهرا سعیدی مبارکه به رییس‌ جمهور: توضیح علت عدم اجرای ضریب تعدیل حقوق فرهنگیان استان اصفهان ورودی سال ۱۳۹۳

**حسین علی حاجی دلیگانی به رییس‌ جمهور: جلوگیری از دریافت اجباری وجه از والدین دانش‌آموزان با وجود انکار. وزیر کشور: علت عدم صدور کارت ویژه برای موتورسیکلت‌ها. به وزیر نفت: توضیح درباره استخدام و بکارگیری افراد خاص در وزارت نفت و عدم تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت

**سید ناصرموسوی لارگانی به رییس‌ جمهور: ضرورت اصلاح حکم حقوقی فرهنگیان استخدامی ماده ۲۸ ورودی ۱۳۹۶ مطابق با افزایش حقوق قانون بودجه ۹۸. به وزرای جهاد کشاورزی و صنعت: ضرورت نظارت و جلوگیری از ایجاد بحران در صنعت نان در سراسر کشور و تحویل به موقع آرد به نانوایی‌ها. به رییس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی: تسریع در جذب ناظران کشاورزی در سطح کشور

دوشنبه ۳تیر

**ناهید تاج الدین به وزیر راه: علت افزایش بی رویه اجاره بها و عدم برنامه ریزی وزارت مسکن برای تامین مسکن استیجاری.

سه شنبه ۴تیر

**حیدرعلی عابدی به وزیر صنعت: علت عدم برخورد قاطع در خصوص جمع آوری معادن گچ و شن در شهر اصفهان به عنوان مهمترین منابع تولید ریزگرد.

عابدی به وزرای کشاورزی و رئیس جمهور: توضیح علت عدم گسترش برنامه‌های کویرزدایی و عدم کاشت درختان مناسب و ضروری در منطقه شهر اصفهان به منظور جلوگیری از تولید ریزگردها در سال ۹۷ لزوم ارائه تذکر به وزارت خانه‌های صنعت، نیرو و کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای برنامه‌های مرتبط با بیابان‌زدایی در اصفهان.

**سید ناصر موسوی لارگانی به وزیر نیرو: لزوم حل مشکل آب آشامیدنی در حوزه انتخابیه و افزایش فشار آب در این مناطق، به وزیر صنعت و رئیس جمهور: لزوم توزیع دقیق لاستیک و روغن موتور به کامیون‌داران و دارندگان ماشین آلات سنگین، لزوم بررسی و نظارت بر عملکرد شرکت‌های فولادی زیرمجموعه ایمدرو با توجه به تخلفات متعدد. لزوم بررسی علت افزایش شدید قیمت چادر مشکی و ضرورت حضور رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی.

**حسین علی حاجی دلیگانی  به رئیس جمهور و وزیر علوم: صدور دستور برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی و جلوگیری از تخریب محیط زیست در اصفهان با توجه به وقوع ریزگردها در حوزه انتخابیه و توضیح علت عدم برخورداری از مزایایی یک مقطع تحصیلی بالاتر به رزمندگان در دانشگاه پیام نور شهرستانهای حوزه انتخابیه.

کد خبر 380658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.