بیماری‌های عروق قلب را بشناسید

هنگامی که در دیواره عروق محیطی، پلاک ایجاد شود، فضای کمتری برای جریان خون باقی می‌ماند و در نتیجه خطر احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی افزایش می‌یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وظیفه شریان‌ها و رگ‌های بدن بسیار حیاتی است. آن‌ها خون حاوی اکسیژن را از قلب به سایر اندام‌های بدن منتقل می‌کنند؛ سپس رگ‌ها خون را مجدداً به قلب برمی‌گردانند در حالیکه محتوای اکسیژن آن تا حدود زیادی کاهش یافته‌است. گاهی اوقات شریان‌ها یا رگ‌های بدن باریک و یا مسدود می‌شوند و خون نمی‌تواند به راحتی از طریق آنها عبور کند. هر گونه کاهشی در جریان خون، مانع جذب اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز توسط اندام های بدن می‌شود. با آهسته شدن حرکت خون در عروق لخته ایجاد می‌شود. در ادامه شما را با بعضی از بیماری‌های عروق قلب آشنا می‌کنیم.

 بیماری عروق کرونر 

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که رسوبات چربی با نام پلاک در دیواره‌های عروق کرونر (رگ‌های مسئول تامین خون قلب) تشکیل ‌شود. این پلاک‌ها، باعث باریک‌تر شدن سرخرگ‌ها می‌شود و در نتیجه ورود جریان خون را به قلب کاهش می‌دهد. هنگامی که قسمتی از پلاک جدا ‌شود و در مسیر شریان قرار گیرد، جریان خون به طور کامل متوقف می‌شود و بدین ترتیب حمله قلبی رخ می‌دهد.

بیماری عروق محیطی (PAD)

شریان‌های محیطی خون را به دست‌ها و پاها می‌رسانند. در بیماری عروق محیطی، پلاک‌هایی در دیواره‌های این شریان‌ها، تشکیل می‌شود. بنابراین مانند بیماری عروق کرونر، شریان‌ها باریک‌تر می‌شود و فضای کمتری برای جریان خون باقی می‌ماند. نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی کافی به پاها باعث ایجاد درد و خستگی در هنگام پیاده‌روی یا بالا رفتن از پله‌ها می‌شود. موضوع قابل توجه اینکه ابتلا به بیماری عروق محیطی، خطر احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

بیماری عروق کاروتید

شریان‌های کاروتیدی در هر دو طرف گردن قرار دارند؛ آن‌ها خون را به مغز، صورت و گردن منتقل می‌کنند. در این بیماری، پلاک‌هایی در شریان‌های کاروتیدی ایجاد می‌شود، بدین ترتیب این رگ‌ها باریک شده و خون کمتری از آن‌ها عبور می‌کند. گاهی بخشی از پلاک جدا می‌شود و یک لخته ایجاد می‌کند؛ قرار گرفتن این لخته در مسیر رگ خونی که به مغز منتهی می‌شود، باعث انسداد جریان خون و در نتیجه سکته مغزی می‌شود.

کد خبر 380473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.