۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
بیماری‌های بینی را بشناسید

مبتلایان به سندروم "اسلر وبر راندو"، موقع بیدار شدن از خواب با یک بالش خونی مواجه می‌شوند؛ این بیماری ممکن است موجب مشکلات جدی‌تری مانند لخته‌شدن خون در ریه‌ها شود. 

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وظیفه بینی تنها بوییدن نیست. این عضو کوچک درکنار توانایی انجام امور شگفت انگیز مانند تشخیص بوی‌های مختلف، رموز زیادی در مورد سلامت بدن فاش می‌کند. در زیر شما را با بعضی از این موارد آشنا می‌کنیم.

سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین علل آبریزش بینی است. سایر علائم آن شامل عطسه، کیپ شدن بینی و گلودرد است. این نشانه‌ها به آرامی بروز می‌کند و معمولا به خودی خود ناپدید می‌شود. روند درمان با استراحت و نوشیدن مایعات فراوان بهبود می‌یابد. آنفلوآنزا از دیگر بیماری‌هایی است که با آبریزش بینی همراه است. علائم آنفلوانزا به سرعت ظاهر می‌شود و اغلب شامل تب و لرز و درد است. وضعیت بیماران در اکثر موارد در مدت چند روز تا دو هفته بهبود می‌یابد، اما درمان‌های ضد ویروسی، مدت زمان بیماری را به یک یا دو روز کاهش می‌دهد. 

 خشک‌شدن سینوس‌ها

هوای بسیار خشک باعث جذب رطوبت سینوس‌ها و در نتیجه خشک شدن مخاط داخل بینی می‌شود که خونریزی این عضو حیاتی را به همراه دارد. خشکی بینی معمولا خطرناک نیست اما چنانچه درمان نشود می‌تواند علائم ناخوشایندی نظیر خارش و سوزش بینی، خون‌دماغ‌شدن و تجمع خلط را به همراه داشته باشد. برای بازگرداندن مجدد رطوبت به هوا می‌توان از دستگاه رطوبت‌ساز یا بخور استفاده کرد. انجام این کار در روان شدن مخاط مجرای تنفسی، درمان گرفتگی بینی و کاهش التهاب سینوس‌ها نقش بسزایی دارد.   

 سندرم "اسلر وبر راندو"

این اختلال ژنتیکی نادر، رگ‌های خونی را تضعیف می‌کند و به دلیلی نامعلوم، باعث خونریزی بینی می‌شود. افراد مبتلا به  سندروم "اسلر وبر راندو"، موقع بیدار شدن از خواب با یک بالش خونی یا لکه‌های قرمز رنگ بر دست یا صورت خود مواجه می‌شوند. این بیماری ممکن است موجب مشکلات جدی‌تری مانند لخته شدن خون در ریه‌ها یا سکته مغزی شود.  اگرچه سندروم اسلر وبر راندو، عامل ژنتیکی دارد اما گاهی تا بزرگسالی هیچ نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهد. از دلایل معمول خونریزی بینی می‌توان به آلرژی، هموفیلی، استفاده از رقیق کننده‌های خون، آسپرین، اسپری‌های بینی و ... اشاره کرد. این نوع خونریزی‌ها  به خودی خود جدی نیستند اما در صورتی‌که به بینی آسیبی وارد شود، خونریزی بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد یا در نفس کشیدن فرد مشکلی ایجاد شود، باید به پزشک مراجعه کرد.

کد خبر 380460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.