۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
طرح ۲۰۲۰ روی کاغذ نماند

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر اصفهان با بیان اینکه طرح ۲۰۲۰ نباید تنها روی کاغد باشد، گفت: در صدد هستیم امسال رویدادهایی رقم بخورد که بتواند برای مدیریت شهری را در تحقق ۲۰۲۰ کمک کننده باشد، باید برنامه‌ریزی این طرح به اندازه‌ای گسترده باشد که هر کسی در این شهر مدیر می‌شود اجرای آن را ضروری بداند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت ظهر امروز (یکشنبه) در نطق میان دستور خود در هشتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن قدردانی از مشارکت اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، مسئولان شهرداری، مسئولان سازمان میراث فرهنگی و ... در برگزاری اجلاس کمیسیون های گردشگری کلانشهر ها و مراکز استان‌های کشور و یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و گردشگری در اصفهان اظهار کرد: این اجلاس منتج به این امر شد که این برنامه ادامه داشته باشد و تاکنون چهار شهر برای برگزاری این اجلاس اعلام آمادگی کنند.

وی در خصوص نگاه توسعه‌ای غلط در گذشته نسبت به اصفهان ادامه داد: در گذشته به اشتباه اصفهان به عنوان شهر صنعتی شناخته شد و نتیجه آن در حال حاضر خشکی زاینده رود، آلودگی آب و خاک این شهر و مهاجرت‌های بی رویه است که به شهر اصفهان متحمل شد.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پیامدهای مهاجرت‌های بی رویه عنوان کرد: آلودگی بیش از حد هوا و کاهش سطح خدمات از جمله پیامدهای بی رویه است و در این راه مسئولان شهری برای کسب درآمد به راه‌های متوسل می‌شوند که خود این مسئله پیامدهای منفی دیگری در پی دارد.

ملت افزود: امتداد این رویه در بلند مدت می‌تواند اصفهان را به یک شهر غیر قابل زیست تبدیل کند و بهبود این وضعیت طالب تغییر مسیر توسعه شهر است و بهترین راه استفاده از پتانسیل‌های شهر است.

وی با اشاره به لزوم استفاده از مکان‌های تاریخی و صنایع دستی برای توسعه صنعت گردشگری اضافه کرد: بخشی از این راه توسعه جاهایی است که گذشتگان برای ما به ارث گذاشته‌اند و بخشی استفاده از توانایی هنرمندان فاخر شهر در صنایع دستی و هنرهای تجسمی است زیرا هر کدام از این هنرمندان و آثار می‌تواند مقصد سفر مسافران باشد.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: مجموع این دو ظرفیت که اصفهان را در دنیا منحصر به فرد کرده، طالب این است که مسئولان شهری نگاه جدیدی به آینده توسعه شهر کنند.

وی خاطرنشان کرد: اما امروز شاهد نگاه متفاوتی هستیم برداشت شهرداری از گردشگری و صنایع دستی به هبچ عنوان در شان مکان‌های تاریخی این شهر نیست همانطور که وقتی به طور معمول در جهان سهم گردشگری از تولید ناخالص گردشگری ۱۰ درصد است، با توجه به اینکه در اصفهان ۴۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص شهر اصفهان است، سهم گردشگری باید چهار هزار میلیارد تومان باشد، اما اعداد و ارقام موجود با این ارقام قابل قیاس نیست.

ملت اضافه کرد: بهبود این وضعیت خواستار این است که پراکندگی‌های صنایع دستی و گردشگری طی یک طرح جمع آوری شود که از این جهت به اصفهان ۲۰۲۰ شهر گردشگری رسیدیم با این رویکرد که در سال ۲۰۲۰ میلادی دروازه شهر اصفهان از مسیر توسعه صنعتی مبتنی به ظرفیت‌های شهر اصفهان یعنی میراث فرهنگی باشد.

وی  با بیان اینکه طرح ۲۰۲۰ نباید تنها روی  کاغد باشد، گفت: در صدد هستیم امسال رویدادهایی رقم بخورد که بتواند برای مدیریت شهری را در تحقق ۲۰۲۰ کمک کننده باشد، باید برنامه‌ریزی این طرح به اندازه‌ای گسترده باشد که هر کسی در این شهر مدیر می‌شود اجرای آن را ضروری بداند.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به همکاری هنرمندان در این طرح اظهار کرد: در برگزاری این طرح از مشاوره تمامی کارشناسان کاردان میراث فرهنگی استفاده شد و در کنار آن کمیته‌های هنری مختلف به عنوان بازوهای فکری این طرح در حال فعالیت هستند تا هر گروه بتواند سهم خود را از این طرح برداشت کند و به طور مشخص گوشه‌ای از کار را به عهده بگیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نقش پررنگی در پیگیری طرح ۲۰۲۰ دارند، اضافه کرد: یکی از مزیت‌های این طرح ایجاد کمیته علمی با حضور دانشگاه‌های استان است که مقرر شد این مسئولیت را دانشگاه اصفهان و دانشگاه هنر به عهده بگیرند تا به نحو احسن وظیفه  پشتیبانی علمی این طرح را با مشارکت نماینده‌های سایر دانشگاه‌های استان انجام دهند.

ملت از ثبت طرح ۲۰۲۰ در چرخه رویدادهای جهانی خبرداد و ادامه داد:  اتفاق خوبی که طی چند روز اخیر برای این اتفاق رخ داد تاییده رییس سازمان میراث فرهنگی و در نهایت تایید ریاست جمهوری بود که بر همین اساس این طرح در رویدادهای ملی ثبت ششد و نیز در چرخه ثبت رویداد جهانی نیز قرار گرفت.

وی با اشاره به همکاری نهادهای مختلف با مدیریت شهری در این طرح عنوان کرد: استانداری، وزارت  امور خارجه، شهرهای خواهر خوانده، سفارتخانه ترکیه در ایران همه همکاری ۱۰۰ درصدی خود در این طرح را با مدیریت شهری اعلام کرده‌اند و نوید روزهای خوبی را برای اصفهان می‌دهد.

کد خبر 380181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.