جمع‌آوری زیورآلات دوره قاجار در یک کتاب

در حاشیه برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی آیین رونمایی از کتاب "زیورآلات دوره قاجار" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این مراسم با حضور غادا هیجاوی، رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی و فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان برگزار شد.

در حاشیه مراسم ناهید مغاره عابد، مولف کتاب و کارشناس صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کتاب حاضر با نگاهی ویژه به آثار موزه هنرهای تزیینی اصفهان تالیف شده و در آن ابتدا وضعیت تاریخی دوره قاجار مورد بررسی قرار گرفته و سپس گونه شناسی تقسیم‌بندی زیورآلات مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش آخر کتاب نیز طراحی جواهرات این دوره اضافه شده تا این طرح‌ها به نوعی حفظ شود، افزود: طراحی‌ها از سال‌ها قبل آغاز شدند اما جمع‌آوری نمونه‌ها به‌طور جدی برای تالیف کتاب سه سال به طول انجامید؛ در زمانی که طراحی‌ این زیور آلات را آغاز کردم، رایانه در دست نبود و همه طرح‌ها را با دست انجام داده‌ام.

مولف کتاب زیورآلات دوره قاجار با بیان اینکه منابعی که زیورآلات را در دوره‌های تاریخی بررسی کرده باشند به ندرت یافت می‌شود، ادامه داد: استفاده از طرح‌هایی مانند گل و مرغ و وجود طوق‌ها، سکه‌ها و آویزها از زیورآلات خاص دوره قاجار است که اکنون نشانی از آن در طراحی جواهرات دیده نمی‌شود.

همچنین رویا عزیزی، مولف دیگر کتاب "زیورآلات دوره قاجار" درباره ویژگی‌های این کتاب به خبرنگار ایمنا گفت: از زیور آلات دوره قاجار نمونه‌های زیادی در دسترس بود که با سبک خاص و دلنشین خود انگیزه تالیف این کتاب را ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: اکنون طراحی و اجرای زیورآلات زینتی با همان تکنیک‌های دوره قاجار در یزد به طور جدی دنبال می‌شود اما در دیگر مناطق کشور با واردات زیورآلات، نمونه‌های ارزشمندی که پیشتر داشته‌ایم رو به فراموشی رفته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان ابراز امیدواری کرد که با تالیف این کتاب طراحان و سازندگان زیورآلات بتوانند از طرح‌های ارزشمند دوره قاجار استفاده کنند و خاطرنشان کرد: تنوع زنجیرها، گوشواره و آویزها در این دوره بسیار زیاد است اما متاسفانه تولید کنندگان به طرح‌های اروپایی رو آورده‌اند.

وی درباره روند جمع‌آوری اطلاعات در مورد زیورآلات دوره قاجار اظهار کرد: در مدت این سه سال نمونه‌های موجود در موزه‌ها و حراجی‌های داخلی و خارجی را با متن سفرنامه گردشگران خارجی، عکس‌های به‌جای مانده از دوره قاجار و نقاشی‌های دوره فتحعلی‌شاه تطبیق دادیم؛ به‌طور مثال در سفرنامه‌ها به اینکه زنان در حرمسراهای قاجار چه لباس یا زیورآلاتی استفاده می‌کردند توضیح داده شده بود.

عزیزی اضافه کر: تاکنون تنها دو نمونه کتاب به‌طور جدی به بررسی جواهرات در دوره‌های مختلف پرداخته بودند اما در هیچ‌کدام اختصاصی یک دوره تاریخی بررسی نشده بود که این اتفاق در کتاب حاضر رخ داده است.

گفتنی است این کتاب گلاسه با بیش از ۲۰۰ صفحه با حمایت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به چاپ رسیده و از تیرماه سال جاری برای فروش روانه بازار کتاب خواهد شد.

کد خبر 379958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.