پیشگیری مهمترین هدف در مبارزه با مواد مخدر است

سرپرست فرمانداری شهرستان لنجان گفت: در حوزه مبارزه با مصرف مواد مخدر بحث پیشگیری، مهم ترین بخش این حوزه به شمار می آید و هدف نهایی این است که معتاد جدیدی به جامعه افزوده نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، خدامراد صالحی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه زرین شهر با بیان اینکه ۹۰ درصد مردم در حوزه مواد مخدر نگرانی و دغدغه هایی را دارند، اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر یکی از پنج معضل اساسی جامعه به شمار می آید چراکه مصرف مواد افیونی عوارض بسیاری را همچون مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... آن هم در ابعاد گسترده به دنبال دارد.

وی افزود: مصرف مواد مخدر به اندازهای اثرات منفی به همراه دارد که بخش بزرگی از جامعه آن هم در گروه های سنی مختلف را درگیر می کند به گونه ای که مصرف مواد مخدر از مرز زن و مرد و پیر و جوان عبور کرده و بر اساس آمار جامعه جهانی ۵.۶ جمعیت بین ۱۵ تا ۶۴ سال حداقل یکبار انواع مواد مخدر را مصرف کرده اند که این آمار در ایران ۵.۴ درصد است.

سرپرست فرمانداری شهرستان لنجان با اشاره به اهمیت پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، تصریح کرد: برای مبارزه با مواد مخدر باید به سمت اجتماعی کردن آن در راستای کنترل و جلوگیری از افزایش مصرف آن درجامعه حرکت کرد و در این مسیر باید در کنار اقدامات علمی و کارشناسی، افزایش توان مبارزه و اجتماعی کردن آن با استفاده از ظرفیت مردمی را رقم زد.

وی مصرف مواد مخدر را فریبی بزرگ دانست وادامه داد: مصرف مواد مخدر از نظر فرهنگی تاثیرات مخربی را به همراه داشته و بر کانون گرم خانواده ضربات مهلکی را وارد می کند.

صالحی اضافه کرد: مصرف مواد مخدر در حوزه فرهنگی نیز آثار مخربی را به همراه دارد به گونه ای که بر سبک زندگی اسلامی، ارتباط موثر اعضاء خانواده با یکدیگر و کنترل فرزندان تاثیرگذار بوده و تضعیف مبانی مذهبی را رقم زده است.

وی عنوان کرد: اعتیاد منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی است به گونه ای که خشونت در جامعه و خانواده را نیز رقم زده و بر اساس آمارهای به دست آمده ۶۵ درصد همسر آزاری ها، ۵۵ درصد طلاق ها، ۳۰ در صد کودک آزاری ها، ۲۵ درصد قتل های عمد، ۲۳ درصد نزاع و خشونت و ۱۰ درصد جرائم مالی منشاء اعتیاد دارند.

سرپرست فرمانداری شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب های مصرف مواد مخدر کار گروه مبارزه با مواد مخدر شهرستان لنجان تلاش کرده تا اقدامات موثری را در زمینه بالا بردن سطح آگاهی عموم جامعه داشته باشد و در این مسیر از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در شهرستان به خوبی بهره مند شده ایم.

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۸۰۳ نوع مواد مخدر در کشور شناسایی شده است، افزود: قاچاق مواد مخدر یکی از سه تجارت پردرآمد حال حاضر جهان است، و کشور ما به دلیل مجاورت با کشورهایی چون پاکستان، افغانستان و... که از اصلی ترین کشورهای تولید کننده مواد مخدر به شمار می آیند، به گونه ای که در تولید مواد مخدر در کشورهای همسایه افزایش ۵۰ درصدی را شاهد بوده ایم، باعث شده بیش از سایر کشورها در معرض قاچاق مواد مخدر باشد. 

صالحی ایران اسلامی را پرچمدار مبارزه با مواد مخدر دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات انتظامی و امنیتی گسترده‌ای را برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و مبارزه با مصرف آن انجام داده و در حوزه های مقابله ای بیش از سه هزار و ۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم کرده است.

وی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: در حوزه مبارزه با مصرف مواد مخدر بحث پیشگیری، مهم ترین بخش این حوزه به شمار می آید و هدف نهایی این است که معتاد جدیدی به جامعه افزوده نشود و امیدواریم با مشارکت عمومی و هوشمندسازی خانواده ها بتوانیم از ظرفیت ها و فرصت های موجود در شهرستان لنجان برای رسیدن به این هدف استفاده کنیم.

کد خبر 379953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.