خاصیت های گیاه آلوئه‌ورا / سیروز کبدی را بهتر بشناسیم

بیماری های قلبی و تسریع کاهش شناختی، سردرد علامتی از یک بیماری، تاثیر گوشت سفید در افزایش کلسترول، شناخت سیروز کبدی و خاصیت های آلوئه ورا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ محققان دریافتند مصرف گوشت قرمز و گوشت سفید نظیر مرغ به یک اندازه بر میزان کلسترول خون تاثیر دارند. مطالعه محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد محدودکردن مصرف گوشت، چه قرمز چه سفید، برای کاهش میزان کلسترول خوب بسیار معقول است.

تحقیق نشان می دهد میزان مصرف زیاد گوشت قرمز یا سفید مرغ در مقایسه با مصرف میزان مشابه پروتئین های گیاهی منجر به میزان بالاتر فشارخون می شود.

»
رونالد کرائوس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما انتظار داشتیم گوشت قرمز در مقایسه با گوشت سفید تاثیر بیشتری بر میزان کلسترول خون داشته باشد اما نتایج نشان داد اینطور نیست و تاثیر هر دو بر میزان کلسترول یکسان است چراکه هردو از لحاظ میزان چربی اشباع شده یکی هستند

این مطالعه شامل گوشت گوساله تغذیه شده با علف طبیعی یا محصولات فراوری شده نظیر کالباس یا سوسیس و همچنین ماهی نبود.

مطالعه همچنین نشان داد پروتئین های گیاهی سالم ترین نوع برای کلسترول خون هستند.

کرائوس در ادامه می افزاید: «پروتئین های غیرگوشتی نظیر سبزیجات، محصولات لبنی و حبوباتی نظیر لوبیا بهترین فایده را از لحاظ میزان کلسترول دار».

بیماری‌های قلبی کاهش شناختی را تسریع می‌کند

مطالعات اخیر نشان می‌دهد، بیماری‌های قلبی فرآیند کاهش شناختی مرتبط با سن را تسریع می‌کند. با افزایش سن حافظه و توانایی‌های شناختی فرد به مرور کاهش می یابد، ولی عوامل متفاوتی در بروز و سرعت کاهش شناختی موثرند و مطالعات جدید محققان دانشگاه پکن و امپریال کالج لندن نشان می‌دهد بیماری‌های قلبی یکی از این عوامل هستند.


در این مطالعه آمده است، حمله قلبی، بیماری‌های عروق کرونر و آنژین قلبی از جمله مواردی هستند که اختلال شناختی را تسریع می‌کنند.
 

آنژین قلبی به وضعیتی گفته می‌شود که بیمار بر اثر مشکل در شریان‌های کرونر، در قفسه سینه احساس درد کند. بر اساس این مطالعه مشکلات گردش خون ناشی از بیماری‌های قلبی تاثیر مستقیمی بر اختلالات شناختی دارد. بیماری‌های عروق کرونر منجر به باریک‌شدن رگ‌های خون‌رسان به قلب می‌شود. باریک‌شدن رگ‌های خونی ناشی از تشکیل رسوب و چربی در رگ‌هاست. زمانی که رگ‌ها باریک می‌شوند، اکسیژن کافی در اختیار قلب قرار نمی‌گیرد و حمله قلبی بوجود می‌آید.
بر اثر باریک شدن رگ‌ها، خون و اکسیژن کافی در اختیار مغز نیز قرار نمی‌گیرد و اختلال شناختی که شروعی برای زوال عقل است تسریع می‌شود.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند. کاهش وزن، کلسترول، چربی، کنترل قند، اجتناب از تنش و استرس و ورزش منظم روزانه؛ مهمترین عوامل در کنترل این عارضه هستند.

 

سیروز کبدی را بهتر بشناسیم

یک متخصص گوارش و کبد، سیروز یا تنبلی کبد را اختلالی جدی و پیش‌رونده‌ و پاسخ کبد به ضایعاتی معرفی کرد که بر کبد وارد می‌شود و گفت: در اثر بروز بیماری‌های مزمن کبدی، این ضایعات تحت عنوان بافت فیبروز در کبد ایجاد می‌شود.

سید موید علویان با اشاره به اینکه عوامل متعددی سبب بروز سیروز می‌شوند، اظهار کرد: از جمله این عوامل می‌توان به هپاتیت ویروسی نوع B و C اشاره کرد. همچنین در کشورهایی که مصرف الکل در آنها رواج دارد یکی از علل بروز سیروز، استفاده از الکل شناخته می‌شود. در ایران نیز بیشترین علت ابتلاء به بیماری سیروز کبدی، هپاتیت مزمن B است و باید توجه داشت که از هر ۱۰۰ نفر بیمار مبتلا به هپاتیت B از نوع حاد، ۲ تا ۴ نفر به هپاتیت مزمن مبتلا می‌شوند و در صورت عدم درمان و پیشرفت بیماری ممکن است بیماری آنها به سیروز تبدیل شود.

وی بیماری سیروز کبدی را شامل عوارضی نظیر ضعف و بی‌حالی، تورم شکم، تجمع آب در شکم، برجسته شدن عروق مری، کوچک شدن کبد، کاهش وزن، بروز لکه‌های خون مردگی در پوست، خونریزی بینی و لثه دانست و افزود: همچنین از مهم‌ترین خطراتی که بیماران مبتلا به سیروز را تهدید می‌کند، خونریزی گوارشی است که اغلب به دلیل پاره شدن عروق مری اتفاق می‌افتد و پس از پاره شدن این عروق، شخص ممکن است دچار استفراغ خونی شود و یا اینکه پس از چند ساعت تا چند روز مدفوع سیاه رنگ دفع کند. به همین دلیل لازم است بیمار در صورت مشاهده این علائم سریعاً به پزشک مراجعه کند.

این متخصص گوارش و کبد نسبت به بروز عفونت‌های حاد در این افراد هشدار داد و گفت: مبتلایان به سیروز کبدی بنا به دلایلی بیشتر از افراد سالم مستعد ابتلا به عفونت‌های خاص هستند که این امر می‌تواند باعث تشدید بیماری‌شان شود. پس لازم است تا به نکات بهداشتی توجه ویژه‌ای داشته باشند تا از بروز بیماری‌های عفونی و عوارض ناشی از آن جلوگیری کنند.

علویان با تاکید بر اصلاح الگوی تغذیه این بیماران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در رابطه با بیماران مبتلا به سیروز، رژیم غذایی است. یک رژیم غذایی مناسب در بسیاری از موارد باعث تحول شدیدی در بیماری و حال شخص می‌شود، البته رژیم غذایی هر بیمار بستگی به شدت و وضعیت بیماری وی متفاوت است، اما اصول کلی که باید رعایت شود در همه مبتلایان به سیروز کبدی یکسان است.

وی بهترین رژیم غذایی برای این بیماران را پرهیز از مصرف گوشت قرمز دانست و افزود: استفاده از مرغ بدون پوست، شیر با چربی معمولی، کاهش روغن مصرفی در غذا، استفاده هر روزه از هویج و اسفناج، کاهش مصرف نمک و حذف نمکدان از سفره‌ها، مصرف هر روزه میوه بویژه مرکبات، پرهیز از مصرف الکل و خودداری از مصرف تخم مرغ، قهوه و شکلات از مواردی است که در کنترل بیماری سیروز کبدی نقش پررنگی دارد. کمبود عنصر «روی» نیز به عنوان یکی از مواد ضروری و کمیاب در بدن بیماران مبتلا به سیروز پیش می‌آید و این امر ممکن است سبب اختلال در شعور این افراد شود. به همین دلیل مصرف آن توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: بیماری سیروز یا تنبلی کبد، درمان قطعی ندارد، اما باید توجه داشت اگر تشخیص سریع اتفاق افتد و روند درمان به درستی پیگیری شود، درصورتی که علت ابتلاء به سیروز، بیماری خودایمنی باشد، امکان بهبودی قطعی به‌وجود می‌آید. البته باید توجه داشت که مجموعه درمان دارویی، رعایت دستورات تغذیه‌ای و بهداشتی می‌تواند زندگی بیمار مبتلا به سیروز کبدی را بهبود بخشد.

سردرد بیماری است؟

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشکده پزشکی مشهد گفت: سردرد بیماری نیست، بلکه علامت و یا شکایتی از یک بیماری است.

محسن فروغی‌پور با اشاره اینکه سر درد بیماری نیست، بلکه شکایتی است که بیمار به پزشک خود دارد، اظهار کرد: سردرد می‌تواند به علت هر بیماری مانند سینوزیت و یا تومور مغزی ایجاد شود، بنابراین سردرد بیماری نیست، بلکه علامت و یا شکایتی از یک بیماری است.

وی درباره سردردهایی پرخطر تصریح کرد: سردردهایی که خیلی قدیمی هستند ممکن است آزاردهنده باشند، اما خطرناک نیستند، برعکس سردردهای جدید ممکن است خطرناک باشند، چراکه یک اتفاق جدید هستند. شایع‌ترین سردردها در اثر بیماری‌های عصبی، آلودگی هوا، بی‌خوابی، میگرن، سینوزیت، تومور مغزی و مننژیت ایجاد می‌شوند.

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشکده پزشکی مشهد عنوان کرد: باید یادآور شد افرادی که سابقه چنین سردردهایی را ندارند باید به پزشک مراجعه کنند؛ به خصوص اگر به دارو جواب ندهد و چنانچه علامت‌های دیگری مانند استفراغ، عدم تعادل، دوبینی و تاری دید هم به وجود آید نشان از وقوع اتفاق مهمی در مغز است که رخ می‌دهد.

فروغی‌پور بیان کرد: درد یک اخطار و هشدار است و افراد بیشتر از اینکه دست و یا پای آن‌ها درد بگیرد دچار سر درد می‌شوند، به طوری که اگر انسانی ادعا کند اصلاً دچار کمردرد نشده است می‌تواند درست باشد، اما هیچ انسانی نمی‌تواند ادعا کند که اصلاً دچار سردرد نشده است.

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشکده پزشکی مشهد گفت: کمبود ویتامین D یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به ابتلاء فرد به بیماری ام‌اس شود و در مورد دیگر عوامل ابتلاء به این بیماری چون شناخت کاملی وجود ندارد نمی‌توان نظر قطعی داد.

فروغی‌پور، اظهار کرد: تقریباً طی ۲۰ سال گذشته شاید نمی‌توانستیم اقدامات اکنون را برای کنترل بیماری ام‌اس انجام دهیم و فردی که مبتلا به این بیماری بود بهبود پیدا نمی‌کرد، اما اکنون افراد با کنترل بیماری می‌توانند به راحتی راه بروند و زندگی خود را مانند دیگر افراد سپری کنند.

وی افزود: هدف از برگزاری همایش بین المللی التهاب سیستم عصبی، پیشبرد علم، کمک به مشکلات انسان‌ها و یا جهان بشریت است و در واقع قصد داریم که علم خود را در این زمینه افزایش دهیم همچنین شناخت بیماری‌های التهابی سیستم عصبی مانند بیماری ام اس است.

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشکده پزشکی مشهد تصریح کرد: طبیعتاً در همه بیماری‌ها از جمله بیماری‌های التهابی، غیر از پدیده التهاب؛ فاکتورهای دیگری مانند عوامل محیطی و ژنتیک دخیل هستند و در عده‌ای از افراد احتمال بیشتری برای بروز بعضی بیماری‌ها وجود دارد.

وی عنوان کرد: در این همایش علاوه بر اینکه التهاب سیستم عصبی مورد بررسی قرار گرفت، نقش عوامل محیطی و فردی که مهم‌ترین آن نورو ژنتیک بوده و در این زمینه مؤثر است نیز بررسی شد.

فروغی‌پور بیان کرد: به عنوان مثال خانواده‌ای پنج فرزند دارد و یکی از آن‌ها مبتلا به ام‌اس است که این موضوع نشان می‌دهد ساختار بدنی این فرد نسبت به بقیه مستعدتر برای ابتلاء به این بیماری است و ساختاری که در بدن وی وجود دارد از طریق ژنتیک به او رسیده است، بنابراین مختصات ژنتیکی هر فرد می‌تواند زمینه را برای ابتلاء به بیماری فراهم کند.

وی با بیان اینکه میگرن نمونه شایع‌تری است که زیربنای ژنتیکی دارد، اضافه کرد: در بعضی از خانواده‌ها بیماری‌هایی مانند سکته مغزی و یا دیابت بیشتر شایع است که عمدتاً از طریق ژنتیک منتقل می‌شود.

مدیر گروه مغز و اعصاب دانشکده پزشکی مشهد افزود: فاکتورهای ژنتیکی، بدن فرد را مستعد می‌کنند که مبتلا به یک نوع بیماری خاص شود.

هزار و یک خاصیت گیاه آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌ورا علاوه بر محافظت از پوست اثرات درمانی دیگری هم دارد که آنها را مرور و بررسی می‌کنیم. ژل آلوئه‌ورا کاملا شناخته شده است و می‌تواند برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و التیام زخم مؤثر باشد، اما علاوه بر این کارکردها اثرات چشمگیر دیگری هم برای سلامت بدن دارد که از جمله آن می‌توان به جلوگیری از بروز سرطان سینه، بهبود بیماری‌های گوارشی، کاهش قند خون، مراقبت از پوست و حفظ تازگی میوه‌ها و سبزیجات اشاره کرد.

این گیاه تاریخچه طولانی دارد و معمولا برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار گرفته است، امروز آلوئه‌ورا در مناطق گرمسیری سراسر جهان رشد می‌کند.


آلوئه‌ورا، تسکین‌دهنده بیماری‌های گوارشی

رفلاکس معده یک اختلال رایج گوارشی است که اغلب باعث سوزش سر دل می‌شود، بررسی‌هایی در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مصرف ۱ تا ۳ اونس ژل آلوئه ورا در هنگام غذا به کاهش این مشکل می‌انجامد؛ به علاوهاین گیاه دارویی به طور کلی در هضم بهتر غذا مؤثر است.

نقش آلوئه‌ورا در حفظ تازگی میوه‌ها و سبزیجات

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد زمانی که گیاه گوجه‌فرنگی با ژل آلوئه‌ورا پوشش داده شده نه تنها رشد این گیاه افزایش پیدا کرده بلکه باکتری‌های مضر هم اطراف گیاه گوجه‌فرنگی مشاهده نشده است؛ علاوه بر این نتایج مشابه دیگری برای گیاه سیب یافت شد و در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که ژل آلوئه ورا می‌تواند به حفظ تازگی سبزیجات و میوه‌جات کمک کند بنابراین نیاز به مواد شیمیایی خطرناک که طول عمر سبزیجات و میوه‌جات را افزایش می‌دهد کاهش پیدا می‌کند.


کاهش قند خون با مصرف آلوئه‌ورا

بر اساس مطالعات انجام شده استفاده از ۲ قاشق آب آلوئه ورا در روز می‌تواند به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ منجر شود، این نتایج نشان می‌دهد که حتی می‌توان در آینده از آلوئه‌ورا به عنوان درمانی برای دیابت بهره گرفت.

محافظت از پوست با گیاه آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا همچنین به آبرسانی و پاکسازی پوست کمک می‌کند، علت این خاصیت آلوئه‌ورا، رشد این گیاه در آب و هوای خشک و ناپایدار است چرا که برگ آلوئه ورا برای زنده ماندن در آب و هوای خشک باید آب ذخیره کند، این برگ‌های آب دار با ترکیبات گیاهی خاصی می‌تواند به عنوان یک مرطوب کننده مؤثر برای پوست شناخته شود.


نقش آلوئه‌ورا در مبارزه با سرطان سینه

مطالعات جدید نشان می‌دهد آلوئه‌ورا به دلیل ویژگی درمانی خاص می‌تواند اثر درمانی در مقابله با سرطان سینه داشته باشد؛ محققان پیشنهاد می‌کنند که ترکیبات خاص برگ این گیاه می‌تواند در مبارزه با سرطان سینه مؤثر واقع شود.

محافظت از دندان‌ها با عصاره آلوئه‌ورا

محققان عصاره آلوئه‌ورا را به عنوان یک گزینه مناسب برای شستشوی دهان در نظر می‌گیرند به طور کلی مواد گیاهی که دارای ویتامین C هستند می‌توانند پلاک‌های دندانی را از بین ببرند؛ همچنین از عصاره گیاه آلوئه ورا می‌تواند برای جلوگیری از خونریزی لثه و دیگر بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری کرد.

کد خبر 379873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.