۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
لادر؛ دلاوری میان کوه

زلالی آب که از دل کوه می‌جوشد هر سال گردشگران بسیاری را به سمت لادر هدایت می‌کند چشمه‌ای که نام کهنش را گاهی دلاور و گاهی آب زلال معنا می‌کنند و به راستی که هر دو برازنده این جوشنده از دل زمین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بافت تاریخی خمینی‌شهر در استان اصفهان به زمان ساسانیان می‌رسد، کهندژ که برسر راه اصفهان قرار داشته، به نقلی، پایتخت و مقر پادشاهان و حکام کیانی و ساسانی بوده است. از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهرستان که سابقه باستانی دارند، می‌توان به ایوان یزدگرد و تپه آتشگاه که نشان از سابقه باستانی شهر دارند، اشاره کرد. جاذبه‌های دیدنی موجود در این شهرستان، تنها آثار باستانی و تاریخی نیستند، بلکه این شهرستان، زیباترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری را در خود جای ‌داده است. یکی از این تصاویر جذاب طبیعی، چشمه لادر است.

منطقه زیبای لادر در شمال غربی خمینی شهر قرار گرفته، بعضی‌ها لادر را لادور معنی کرده و به خاطر دره هائی که دور می‌زنند این جا را لادر می گویند و دسته‌ای دیگر علت آن را زلالی آب چشمه آن دانسته و میگویند چون آبی که از شکاف و داخل و میان دره بیرون می‌آید مانند دُر درخشان و شفاف می‌باشد بنابراین لادر نام گرفته است.

لادر از دو جزء لا+ در ترکیب شده؛ جزء اول لا که به صورت (لای) هم می‌آید به معنای تو و میان چیزی و نیز فاصله بین دو دره و هم چنین به معنی رسوبات و ته نشین های آب است و صحرایی را که چنین رسوباتی در آن گرد آمده باشد «لا» می‌خوانند اما چون ناحیه لادر کوهستانی است ظاهراً همان معنای فاصله‌ی بین دو دره را معنی می‌دهد که مُدَّور است پس جزء دوم دُر به معنای «باب» عربی نیست.

این چشمه که در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است، از لحاظ موقعیت، در شمال غرب خمینی‌شهر و در جاده کمربندی آن به سمت نجف‌آباد و بعد از دانشگاه آزاد قرار دارد. برخی از اهالی این منطقه نام چشمه لادر را برگرفته از لادور به معنی دره‌ای که دور می‌زنند، معنی کرده و برخی دیگر براین باورند که چون آب چشمه زلال بوده و از میان دره‌ها عبور می‌کرده و مانند در شفاف و براق بوده، لادر در معنای شفاف به کار رفته است.

چشمه لادر به مجموعه‌ای از چشمه‌ها گفته می‌شود که در دل کوه‌های مشرف بر کمربندی غرب سده واقع شده‌اند. این چشمه‌ها با وجود اینکه دارای آب فراوان نیستند، تصاویر و چشم‌اندازهای جالب و جذابی را بوجود آورده‌اند، به‌طوری که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را از سرتاسر ایران جذب خود می‌کنند. مسیری که به چشمه لادر منتهی می‌شود تا رسیدن به محوطه آبشار، آسفالت است و دو پارکینگ برای استفاده مسافران و گردشگران در محل مزبور، ساخته شده است که ظرفیت پارک چندین هزار خودرو را دارند. از محوطه پارکینگ به سمت غرب در حالتی که روبروی آبشار قرار دارید به سمت چپ، دره دیگری پیدا است که در مسیر آن در فاصله کمتر از ۱۰۰ متر به یک چشمه در سمت راست می‌رسید که همان چشمه لادر است و اکثر فصول سال دارای آب است. با ادامه مسیر از این منطقه مناظر زیبایی همچون چشمه، آبشار و حوضچه وجود دارد که در چند محل دره‌های کوچک‌تر در سمت راست به دره اصلی وارد می‌شود که هر کدام از آن‌ها برای طی مسیر مناسب بوده و جلوه‌های خاص خود را دارند. ادامه این مسیرها نهایتاً به سیم‌های خارداری که توسط نهادهای نظامی بالادست محوطه لادر کشیده شده است منتهی می‌شود.

گردشگاه اطراف چشمه لادر چشم‌انداز زیبایی دارد. در این منطقه گردشگری طبیعی، می‌توان آب نماهایی را مشاهده کرد که باعث زیباتر شدن فضای محیط شده‌اند، همچنین در محیط و غارهای موجود در منطقه، سیستم نورپردازی اجرا شده است تا گردشگران بتوانند در منطقه اوقات خوشی را سپری کنند. علاوه بر امکانات یاد شده باید به امکانات ورزشی، مانند صخره‌نوردی و مسیر کوهپیمایی در آن اشاره کرد. به دلیل وجود چند غار، دره و آبشار این منطقه برای طبیعت‌دوستان، یک مقصد خارق‌العاده به شمار می‌رود.

کد خبر 379721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.