حمام شیخ بهایی در فهرست مزایده قرار گرفت

صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی فهرستی از بناهای آماده واگذاری را منتشر کرد که در آن نام آثار مهمی چون حمام شیخ بهایی، خانه پرویش اعتصامی و خانه جلال آل احمد دیده می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی روز گذشته اسامی ۵۴ اثر که برای بهره‌بردای در فهرست مزایده قرار گرفتند را اعلام کرد. بر این اساس نام بناهای مهمی چون حمام شیخ بهایی نیز در این لیست دیده می‌شود، حمامی که حاشیه‌های زیادی داشته و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در ۱۵ تیر سال جاری اعلام کرد که عملیات مرمت در این حمام آغاز شده است.

فریدون الهیاری در آن تاریخ اعلام کرد که "بخش‌های مختلف این حمام در سال‌های  ۱۳۸۵، ۱۳۸۷، ۱۳۸۹ و همچنین ۱۳۹۴ مرمت شده و جدیدتری فاز مرمت نیز با بودجه‌ای ۱۰۰ میلیون تومانی به مدت سه ماه آغاز شده است."

اکنون حدود سه ماه از اعلام این خبر می‌گذرد و نام این موزه در لیست آثاری که برای مزایده در صندوق احیاء و بهره برداری دیده می‌شود. این صندوق وظیفه تشویق، حمایت و هدایت سرمایه گذاران همچنین تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور را دارد و تا کنون ۲۰ محل را واگذار کرده است.

در لیست منتشر شده نام بناهای مهم دیگری چون خانه پروین اعتصامی در تبریز، خانه بهشتیان و خانه یدالهی در اصفهان، خانه جلال آل احمد در تهران و منزل جواهری سنندج نیز دیده می‌شود. هرکدام از این بناها رسالت و تاریخ خاص خود را دارند و امید است که پس از واگذاری این رسالت زیر انبوه خاک دفن نشود.

اگرچه وزارت میراث فرهنگی وظیفه و متولی اصلی مرمت و احیا بناها تاریخی است اما کمبود بودجه و همچنین سیاست‌های اقتصادی اجازه انجام عملیات‌های مرمتی در تمام بناهای ثبت ملی را به این نهاد نمی‌دهد. جدا از این مسئله درگیر کردن سرمایه گذاران در عملیات مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در صورتی که با نظارت درست وزارت میراث فرهنگی همراه باشد، به حفظ بافت تاریخی کمک خواهد کرد.

با در نظر گرفتن تمام ابعاد، برخی از بناهای تاریخی داستانی جدا از بقیه دارند، چراکه با روح، تاریخ و سرگذشت شهروندان یک تمدن گره خورده‌اند. حمام شیخ بهایی نیز یکی از آخرین بازمانده‌های این عالم بزرگ در اصفهان است که صیانت از آن خواسته هر شهروند اصفهانی است.

کد خبر 379668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.