۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
میزبان سفره صفویان باشید

کاخ چهلستون در زمان صفویان میزبان سفره های طویل غذا بوده است و سفرا و وزیران در این کاخ در کنار هم به خوردن و آشامیدن می پرداختن اینک در این کاخ به یاد مانده از صفویه آداب سفره های این عصر به نمایش گذاشته شده است.

مرضیه حکمت در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص نمایشگاه آداب سفره داری و مهمان‌پذیری دربار صفوی اظهار کرد: این نمایشگاه توسط کارهای دانشجویان برگزار شده است اما این به این معنا نیست که آثارشان ضعیف باشد آثار آن‌ها مطابق با استانداردهای دانشگاهی اجرا شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به هدف برگزاری این نمایشگاه ادامه داد: در این نمایشگاه تلاش کردیم که تخصصی‌ترین اطلاعات را با عام‌ترین زبان برای مردم به نمایش بگذاریم و در این نمایشگاه شما شاهد انتقال دانش عمومی خواهید بود.

وی علت برگزاری این نمایشگاه در کاخ چهلستون را برگزاری مهمانی‌ها در زمان صفوی در این کاخ عنوان کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه در این مهمانپذیری به این علت بود که به سؤال‌هایی از جمله مهمانی‌ها در گذشته به چه صورت انجام می‌شد، چه چیزهایی سرو می‌شد و چه کسانی در برگزاری این مراسم‌ها دخیل بودند؟ پاسخ داده شود.

حکمت افزود: این نمایشگاه درباره زندگی عامه مردم صحبت می‌کند و در آن می‌توان تمایز و تفاخر را درک کرد می‌توان مطالبی درباره سفرا فهمید اطلاعاتی درباره مشاغل گذشته دریافت کرد و اماکن درباری را در تصاویر دید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اطلاعاتی درباره غذاها و سبک سرو غذا در دو رساله نوشته شده است که از آن‌ها اطلاعات را کسب کردیم، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم غذاهایی که اکنون در مناطق اصفهان پخت می‌شوند و ۴۰۰ سال پیش نیز سرو می‌شده را معرفی کنیم در این نمایشگاه یک پرفورمنس برای علاقه مندان اجرا می‌شود و موسیقی‌هایی که در عکس‌ها وجود دارد صدایش پخش می‌شود تا تاریخ برای مخاطبان زنده شود و علاقه مندان تا دوم تیر ماه می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

کد خبر 379492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.