۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
عامل افزایش عمر کشف شد!

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد وجود نوعی پروتئین در خون موش‌ها، باعث جوانی و طول عمر آن‌ها می‌شود و از روند پیری جلوگیری می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روند پیری با ریزش مو، افزایش چین و چروک و کاهش تحرک آغاز می‌شود؛ یکی از این تغییرات از دست دادن آنزیمی به نام "نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید"(NAD) است که در همه یاخته‌های زنده یافت می‌شود و بدن افراد را سالم نگه می‌دارد. این آنزیم نقش مهمی در فرآیند سوخت و ساز بدن، ترمیم DNA و افزایش طول عمر دارد اما با گذشت زمان، سلول‌های پیر نمی‌توانند انرژی کافی تولید کنند، بنابراین NAD هم نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

 گروهی از محققان دانشگاه "Washington" آنزیمی به نام "eNAMPT" را که از خون موش‌های جوان گرفته شده بود، به موش‌های پیر، تزریق کردند. موش‌هایی که این آنزیم را دریافت کردند حداقل هزار و ۲۹ روز، یعنی حدود ۲.۸ سال بیشتر زنده ماندند، در حالی که عمر گروه کنترل شده، تنها ۸۸۱ روز یعنی ۲.۴ سال افزایش یافت. موضوع قابل توجه اینکه ویژگی‌های ظاهری، رفتاری و الگوی خواب موش‌های گروه اول بسیار شبیه موش‌های جوان بود.

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد تزریق آنزیم eNAMPT به موش‌های پیر، طول عمر آن‌ها را حدود ۱۶ درصد افزایش می‌دهد. به گفته محققان این آنزیم باعث افزایش سطح NAD می‌شود و از روند پیری جلوگیری می‌کند. در واقع افزایش eNAMPT در گردش خون، مقاومت به انسولین، کیفیت خواب، تحرک و عملکرد ادراکی موش‌های پیر را بهبود می‌بخشد.

هیپوتالاموس، ناحیه‌ای از مغز است که مسئول تنظیم سوخت و ساز بدن، دما، تشنگی، گرسنگی و چرخه خواب و بیداری است و با استفاده از eNAMPT، آنزیم نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید را تولید می‌کند. با افزایش سن، سطح این آنزیم در خون کاهش پیدا می‌کند و آنقدر کم می‌شود که به هیپوتالاموس مغز نمی‌رسد. در نتیجه هیپوتالاموس به درستی عمل نمی‌کند و باعث کوتاه شده دوره زندگی افراد می‌شود.

هنوز مشخص نیست که آیا نتایج حاصل از این مطالعه قابل تعمیم به زندگی انسان‌ها است یا خیر. بنابراین مطالعات بیشتر لازم است تا ارتباط بین سطح آنزیم eNAMPT و جلوگیری از روند پیر شدن در انسان‌ها اثبات شود.

نتایج این مطالعه در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

کد خبر 379413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.