نسخه‌ای طبیعی برای تسکین خارش نیش پشه

لیمو از ویژگی های ضد التهاب، ضد باکتری، و بی حس کنندگی برخوردار است که آن را به یک درمان طبیعی مفید برای نیش پشه تبدیل می کنند.

به گزارش ایمنا، هر ساله افراد بسیاری توسط پشه‌ها نیش زده می‌شوند، اما نیش پشه می‌تواند اثر متفاوتی بر هر فرد داشته باشد. زمانی که پشه نیش می زند، خون میزبان را می‌مکد، در شرایطی که مقداری از بزاق خود را به بدن وی تزریق می‌کند. بزاق پشه حاوی یک ضد انعقاد و برخی پروتئین‌ها است.

پروتئین‌ها مواد خارجی هستند که واکنش سیستم ایمنی را موجب می‌شود. سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این پروتئین‌ها هیستامین ترشح می‌کند که این ترکیب به گلبول‌های سفید خون در دسترسی به محل تحت تأثیر قرار گرفته کمک می‌کند. هیستامین همان چیزیست که موجب خارش، التهاب و تورم در محل نیش پشه می‌شود. خارش ناشی از نیش پشه آزاردهنده است، از این رو آشنایی با روش‌هایی که می‌توانند با آن مقابله کنند می‌تواند مفید باشد.

لیمو
 

لیمو از ویژگی‌های ضد التهاب، ضد باکتری، و بی حس کنندگی برخوردار است که آن را به یک درمان طبیعی مفید برای نیش پشه تبدیل می‌کنند. تنها یک لیمو را برش زده و قسمت داخلی این میوه را روی محل نیش پشه بمالید تا تسکین فوری را تجربه کنید. استفاده از آبلیمو تازه نیز در کاهش احتمال ابتلا به عفونت نقش دارد. البته از لیمو به عنوان اقدامی پیشگیرانه پیش از ترک خانه و رفتن به فضای آزاد استفاده نکنید. این کار نه تنها ناکارآمد است، بلکه قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید می‌تواند موجب ظهور تاول نیز بشود.

آلوئه ورا
 

آلوئه ورا حاوی بیش از ۱۳۰ ترکیب فعال و ۳۰ اسید آمینه مفید برای پوست است. همچنین، آلوئه ورا یک عامل بی حس کننده طبیعی است و بر همین اساس در تسکین خارش و تورم ناشی از نیش پشه مؤثر عمل می‌کند. این گیاه به کاهش درد، خارش و تورم کمک می‌کند و روند بهبودی را تسریع می‌کند. ژل درون برگ آلوئه ورا را می‌توانید به صورت مستقیم روی محل نیش پشه بمالید.

جوش شیرین

جوش شیرین حاوی ترکیبات قلیایی ملایم است که به خنثی کردن تعادل pH پوست کمک کرده و این ماده را به یک درمان طبیعی عالی برای نیش پشه تبدیل می کند. جوش شیرین التهاب اطراف محل نیش پشه را کاهش می دهد که به تسکین درد و خارش منتج می شود. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقدار کافی آب ترکیب کنید تا ترکیبی خمیر مانند شکل بگیرد. این خمیر را روی محل نیش پشه قرار داده و اجازه دهید ۱۰ دقیقه به همین شکل باقی بماند و سپس موضع را با آب شستشو دهید.

عسل

مطالعات بسیاری ارزش پزشکی عسل خام را نشان داده اند. عسل از ویژگی های ضد باکتری و ضد التهاب سود می برد که آن را به گزینه محبوب برای بسیاری از درمان های خانگی تبدیل می کنند. زمانی که موضوع تسکین خارش نیش مطرح می شود، عسل گزینه ای عالی محسوب می شود. یک قطره عسل را روی محل نیش پشه ریخته تا تسکین تقریبا فوری را تجربه کنید. تا زمانی که خارش و تورم از بین برود می توانید این کار را انجام دهید.

سیر

 

سیر یک درمان طبیعی برای نیش پشه محسوب می شود که به کاهش تورم و خارش کمک می کند و از نیش خوردن نیز پیشگیری می کند. پشه ها و بسیاری حشرات دیگر نمی توانند بوی سیر را تحمل کنند. مصرف یک وعده غذایی حاوی سیر پیش از رفتن به فضای آزاد نیز می تواند در دفع پشه ها مفید باشد. اگر پشه شما را نیش زده است، می توانید سیر له شده را به صورت مستقیم روی محل نیش قرار دهید. اجازه دهید چند دقیقه به همان حالت باقی بماند و سپس موضع را با آب شست و شو دهید.

یخ

 

یخ یکی از روش های ساده اما موثر برای تسکین نیش پشه است. سرما درمانی اعصابی که خارش و درد را تحریک می کنند، بی حس می کند، از این رو دیگر آنها را احساس نخواهید کرد. دماهای سرد میزان مواد التهابی در محل نیش خوردگی را نیز محدود می کنند که تورم کمتر و تسکین فوری را به همراه دارد.

سرکه سیب

 

سرکه سیب یک درمان طبیعی معمول برای بسیاری مشکلات سلامت، از جمله تسکین نیش حشرات است. این ماده از ویژگی های ضد التهاب و ضد باکتری برخوردار است که آن را به راه حلی عالی برای ضد عفونی کردن و تسکین نیش پشه تبدیل می کنند. اگر پشه ها نقاط مختلف بدن شما نیش زده اند می تواند دو تا سه فنجان سرکه سیب را درون یک وان آب گرم ریخته و حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار بگیرید. اگر تعداد نیش پشه ها محدود است، مقداری پنبه را در سرکه سیب خیس کرده و محل نیش را به سرکه آغشته کنید.

منبع: عصر ایران
 

کد خبر 379330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.