دستگیری ۱۴۰۰ معتاد متجاهر در اصفهان/کشفیات ۱۱ درصد افزایش داشت

سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: یک هزار و ۴۰۰ نفر از معتادان متجاهر اصفهان در سال جاری دستگیر شده‌اند و در مراکز ماده ۱۶ تحت درمان قرار دارند.

رسول خرمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت استان اصفهان در کشف مواد مخدر اظهار کرد: هفته مبارزه با مواد مخدر در کشور از ۳۱ خرداد تا هفت تیرماه است که هر سال در این تاریخ برنامه‌های متعددی در استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان نقش حساسی در کشف مواد مخدر در کشور دارد، افزود: این استان همواره جزء استان‌های برتر در این حوزه بوده است و سال ۹۷ هم استان اصفهان در حوزه مبارزه با مواد مخدر جزء سرآمدها قرار گرفت.

سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با تاکید بر اینکه همکاری و تعامل بین دستگاه‌های عضو شورای مبارزه با مواد مخدر بالاست، تصریح کرد: حوزه مواد مخدر حوزه‌ای هوشمند، فعال و سیستماتیک است و همزمان با آن ما باید در راه مبارزهبا آن هوشمندی بیشتری داشته باشیم و تدابیر پویایی برای مبارزه اتخاذ کنیم.

وی در خصوص میزان کشف مواد مخدر، گفت: حدود ۳۵ تن میزان کشفیات استان اصفهان در سال ۹۷ بوده است و در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ بالغ بر ۱۳ درصد افزایش کشف مواد مخدر داشته‌ایم همچنین در حوزه کشفیات در دو ماهه اول سال ۹۸ نسبت به دو ماهه سال قبل ۱۱ درصد افزایش کشف داشته‌ایم که کشفیات این دوماهه قریب به نه تن بوده است.

خرمیان با اشاره به تعامل خوب دستگاه‌های مربوطه در استان اصفهان افزود: دستگاه‌هایی چون بهزیستی، دانشگاه‌ها و آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی توفیقات خوبی داشته‌اند که این نشانگر هوشمندی و ذکاوت دستگاه‌ها به ویژه نیروهای انتظامی و اطلاعاتی است.

وی در خصوص تعداد شهدای مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در سال ۹۷ در استان دو شهید و دو جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم نظام شد و با توجه به هدف قرار دادن گروه جوان جامعه بر آن هستیم تا با فعالیت بیشتر در رویکرد پیشگیری به مدیریت در بخش تقاضا برسیم.

فعالیت ۶۲۰ مرکز ترک اعتیاد در اصفهان

سرپرست شورای مبارزه با موادمخدر استان اصفهان در خصوص تعداد مراکز ترک اعتیاد، گفت: در استان اصفهان ۷۹ مرکز ترک اعتیاد دولتی و ۵۴۱ مرکز درمان اعتیاد خصوصی مستقر است که خدمات دارودرمانی و مشاوره‌های لازم را برای گروه هدف انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر لزوم اشتغالزایی و صیانت از بهبودیافتگان افزود: در این حوزه سمن‌های مختلفی فعال هستند که از آن جمله جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ و انجمن Na هستند که خدمات خوبی به بهبودیافتگان و خانواده‌های آنها که تحت پوشش این سازمان‌های مردم نهاد هستند ارائه می‌دهند.

خرمیان در خصوص نرخ شیوع معضل اعتیاد در استان، تصریح کرد: نرخ شیوع استان اصفهان ۲.۴ است که این در برابر نرخ شیوع کشور که ۵.۴ است نرخ پایین‌تری است همچنین متوسط سن اعتیاد در کشور ۲۴ سال و در استان اصفهان ۲۵.۵ سال است که این خود نشانگر جایگاه بهتر استان اصفهان در حوزه کنترل اعتیاد بوده اما برای استان اصفهان حتی یک معتاد هم زیاد است.

وی با بیان اینکه نقش مردم در مبارزه با موادمخدر نیازمند عزم جدی است، اظهار کرد: لازم است مردم در حوزه پیشگیری، آموزش، آگاهی‌بخشی و تغییر نگرش نسبت به این موضوع اقدام کنند و عزم همه آحاد و اقشار استان اصفهان در زمینه آموزش جدی باشد.

کشت سازماندهی شده مواد مخدر در اصفهان نداریم

سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اصفهان در خصوص اینکه مورد خاصی از کشت موادمخدر در استان نبوده است، افزود: هیچ نوع کشت سازماندهی شده موادمخدر در استان تا به حال نداشته‌ایم.

وی در خصوص وضعیت تجهیزات مبارزه با موادمخدر گفت: در حد توان امکانات نیروی انتظامی در این موضوع وجود دارد اما متناسب با نوع هوشمندی و سیاست‌های سوداگران مرگ در بحث قاچاق مواد مخدر لازم است امکانات ما هم در همین حد به روز شود و انتظار ما این است که به نیروی انتظامی در این زمینه کمک شود تا با تجهیزات بهتری توفیق بیشتری در زمینه مبارزه با مواد مخدر داشته باشند.

خرمیان با بیان اینکه نیروی انتظامی نسبت به جمع‌آوری معتادان متجاهر اقدام می‌کند، اظهار کرد: این دستگاه در قالب جمع‌آوری مستمر معتادان اقدام می‌کند که معمولا در ایام پایانی سال در قالب طرح‌های آرامش اقداماتی انجام می‌دهد که امسال قریب به ۴۵۰۰ نفر دستگیری انجام شد که یک هزار و ۴۰۰ نفر از آنها از معتادان متجاهری بودند که در مرکز ماده ۱۶ قلعه‌شور و مراکز تبصره دو ماده ۱۵ نگهداری شدند که تعدادی از آنها هنوز هم تحت درمان هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد زندانیان استان اصفهان مربوط به اعتیاد و مواد مخدر است، در خصوص اعتیاد زنان اظهار کرد: در آمار کشوری ۱۰ درصد از اعتیاد مربوط به زنان است و در استان اصفهان با داشتن ۱۰۰ هزار معتاد ۱۰ درصد آنها از زنان هستند، آسیب اعتیاد زنان بسیار بیشتر از مردان است چرا که زنان آسیب‌پذیرترند و نقش مادری آنها این امر را برای آنها دشوارتر می‌کند.

کد خبر 379239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.