۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
برگی از دنیای کتاب

هر هفته می‌توانید با دیدن تازه‌ترین لیست کتاب‌های نویسندگان آن‌ها را دنبال کنید و هفته‌ای فرهنگی را آغاز کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این خبر دو کتاب داستانی و دوکتاب علمی روانشناسی معرفی شده است که علاقه مندان به هر بخش می توانند با دنبال کردن آن ها کتاب های مورد علاقه خود را بیابند.

 "پیاده" عنوان رمانی از بلقیس سلیمانی است که نشر چشمه آن را در ۲۱۸ صفحه با قیمت ۲۸ هزار تومان منتشر کرده است.

 بخشی از کتاب:

  شهناز اهل سبزوار بود. سیاه‌سوخته و چاق. از همه زن‌های افسرخانم چاق‌تر بود. سنش هم زیاد بود. به نظر شصت‌سالی داشت. برای همین هم انیس سفره دلش را برایش باز کرد. دهان گرمی داشت و گاهی به لهجه سبزواری برای زن‌ها آواز می‌خواند. آوازهایش سوزناک بودند. هر وقت می‌خواند انیس گریه می‌کرد. انیس عاشق شعر ننه گل‌ممد بود. شهناز داستان گل‌ممد را هم برای زن‌ها تعریف کرد. می‌گفت گل‌ممد گله‌داری بوده که یاغی می‌شود و می‌زند به کوه و عاقبت به دست حکومت کشته می‌شود. شهناز که شروع به خواندن ننه گل‌ممد می‌کرد، انیس به یاد برادرش اسفندیار می‌افتاد و گل‌ممد به شکل و شمایل بزرگ‌سالی اسفندیار پیش چشمش مجسم می‌شد ...

عالم درون، کشف تاریخ مشترک صخره‌ها، سیاره‌ها و انسان‌ها کتابی از نیل شوبین و ترجمه‌ شادی حامدی و نیلوفر فشنگ ساز توسط نشر کتاب سده در ۲۷۲ صفحه با قیمت ۳۶ هزار تومان برای علاقه‌مندان کتاب انسان خردمند منتشر شده است.

توضیح  کتاب:

همان‌طور که تاریخچه‌ی زمین در دل سنگ‌ها حک شده، تاریخ ۱۴میلیارد ساله‌ی عالَم نیز در بدن انسان نقش بسته است. نیل شوبین در یکی از بهترین کتاب‌های غیرداستانی به انتخاب مجله‌ی نقد کتابِ کِرکِس ریویوز ارتباط بین تکامل عالم و تکامل حیات انسان را آشکار می‌کند. شوبین نشان می‌دهد که فیزیک، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، شیمی و از قرار معلوم همه‌ی علوم دیگر در پیچیده‌ترین جزئیات حیات انسانی نقش دارند. او از کوچک‌ترین سطح، یعنی ترکیب ملکولی ما، شروع می‌کند و شکل‌گیری سیارات و قمرهای‌شان و خود سیاره‌ی زمین را در دل تحول اندام‌ها، سلول‌ها و ژن‌های سازنده‌ی بدن انسان ردیابی می‌کند. نیل شوبین، دیرین‌شناس و زیست‌شناس، در حال‌ حاضر پروفسور کمیته‌ی زیست‌شناسی تکاملی و رشته‌ی آناتومی و زیست‌شناسی اندامی و رئیس همین دپارتمان در دانشگاه شیکاگو است.

"بیست دقیقه در منهتن" نوشته مایکل سورکین ترجمهٔ امیر یداله‌پور توسط نشر بان در صفحه ۲۷۲ منتشر شده است.

بخشی از کتاب:

ایدهٔ این کتاب حدود پانزده سال پیش شکل گرفت. پیادهروی زمان و فضایی تفکربرانگیز است و حرکت هرروزه در محدوده‌ای یکسان به من فرصت داد تا در این دورهٔ نسبتاً طولانی چیزهایی را ببینم: ساختوسازها، فعالیتهای فصلی، تغییرات زندگی تجاری، تغییرات فرهنگ و جمعیت. با اندیشیدن به رخدادهای شادمانهٔ شهر و همین‌طور به کیفیت‌های محیط پیرامون خود، به نظرم رسید که چیزی دراین‌باره بنویسم. صرفاً نمیخواستم کار عامهپسندی بکنم، میخواستم مباحثی را کنار هم بیاورم که معمولاً از هم جدا هستند: فرم، اقتصاد، جامعهشناسی، سیاست و زندگی شبانهروزی. برای مثال میخواستم نشان بدهم که تناسبات پلهها چگونه به سازماندهی املاک (و مسائل فراتر از آن) مرتبط میشود. نوشتن« بیست دقیقه‌ در منهتن» خیلی طول کشید و شاید پنج یا شش کتاب دیگر را در خلال نوشتن آن کامل کردم. همچنین در این سالها از دفتر قبلیام بیرون رانده شدم و مسیرم تغییر کرد. اما پیادهرویام مثل قبل بود و در یک محله انجام میشد.

"انتهای خیابان گیسو" نوشته هما رضوی‌زاده توسط انتشارات طنین قلم برای علاقه مندان داستان های ایرانی منتشر شده است.

بخشی از کتاب:

احساس کردم روی مولکول های هوا پراکنده شده ام. از خودم بیرون پریده بودم مثل بادکنکی که  دست پسربچه ای ترکیده باشد. همه جا بودم. روی مبل، زیر تخت، توی یخ دان یخچال، میان پاگرد پله ها، لابه لای موهای دخترهمسایه که کلیدش را اشتباهی می چرخاند در قفل خراب در. بی سر، بی دست، بی دماغ و دهن، زیرچرخ های مترو که هنوز چهل ایستگاه مانده بود برسد به محله ما..

کد خبر 379115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.