بی‌مهری سرمایه‌گذاران به صنایع دستی برخوار

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخوار گفت: با وجود اینکه برخوار همجوار شهر اصفهان است و می‌تواند بیشترین تعداد توریست را جذب کند، تاکنون سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان نشان نداده‌اند.

نسرین غزنوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان برخوار، اظهار کرد: بیشترین کارگاه‌های صنایع دستی این شهرستان در رشته‌های منبت‌کاری و ساخت مبل‌های منبت، پارچه‌های قلمکار، فیروزه‌کوبی، میناکاری، قلمزنی روی مس، فرش دست‌بافت، خاتم‌کاری و چرم‌دوزی فعال است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۲۶۰ کارگاه در ۳۰ رشته صنایع دستی در برخوار فعال است که زمینه اشتغال بیش از دو هزار و ۵۰۰ هنرمند به‌صورت مستقیم و بیش از ۱۰ هزار نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم کرده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری برخوار با اشاره به گرانی بعضی از انوع چوب منبت‌کاری، خاطرنشان کرد: این مسئله باعث افزایش قیمت مبل‌های منبت ساخت هنرمندان دولت‌آبادی شده و باتوجه به کاهش قدرت خرید مردم، تعدادی از کارگاه‌های تولید مبل منبت تعطیل شده است و هنرمندان آن تغییر شغل داده‌اند.

غزنوی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ هنرمند شهرستان تحت پوشش بیمه صنایع دستی هستند، عنوان کرد: تعداد زیادی از هنرمندان با اشتغال در کارگاه‌ها در قالب قراردادهای کارفرمایی بیمه هستند.

وی از وجود بیش از ۱۳۵ اثر تاریخی ارزشمند در برخوار خبر داد و یادآور شد: ۲۲ اثر از این تعداد به ثبت ملی رسیده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری برخوار با بیان اینکه دو اثر تعزیه‌خوانی برخوار و نان‌سنتی کمشچه در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده است، اظهار کرد: مراحل ثبت ملی مسجد جامع کمشچه در دسته آثار تاریخی و دانش ساخت قالب قلمکار، دانش کشت خربزه سین، دانش کشت چقندرقند، لبو و زردک خورزوق و گویش خورزوقی در دسته آثار تاریخی ناملموس در حال پیگیری است البته مراحل اولیه شناسایی و ثبت سه اثر تاریخی جدید نیز در دست اقدام قرار دارد.

وجود بیش از ۳۰ مصداق گردشگری

غزنوی از وجود بیش از ۳۰ مصداق گردشگری در این شهرستان خبر داد و افزود: صنعت، کشاورزی، زیارت، صنایع‌دستی، آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی، مذهبی و مناسبتی از مهمترین مصادیق گردشگری این شهرستان است.

وی ادامه داد: در حوزه گردشکری طبیعی سایت فسیلی کمشچه از سوی منابع طبیعی به ثبت رسیده و غار نمکی کمشچه نیز برای ثبت وجود دارد، اما نیازمند سرمایه‌گذار است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخوار یادآور شد: مجموعه تفریحی گردشگری حبیب‌آباد در پارک ۲۵۰ هکتاری حبیب‌آباد تایید اولیه شده و برای طراحی و نقشه‌کشی و جذب سرمایه‌گذار پیگیر هستیم.

غزنوی گفت: در شهرستان برخوار تاکنون پروانه موافقت اصولی اولیه ایجاد شش مرکز بوم‌گردی در شهرهای دولت‌آباد، خورزوق، دستگرد، سین و روستاهای محسن‌آباد صادر شده است و مالکان آن‌ها در حال تکمیل، ساخت و تجهیز مراکز خود هستند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل فعالان صنایع‌دستی و مدیران مراکز تاریخی و گردشگری برخوار نبود سرمایه کافی است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه برخوار همجوار شهر اصفهان است و می‌تواند بیشترین تعداد توریست را جذب کند تاکنون سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان نشان نداده‌اند.

نبود بازارچه صنایع‌دستی

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخوار تصریح کرد: با وجود تولید بیشترین پارچه قلمکار و تولید انبوه مبل منبت و دیگر صنایع‌دستی، هنوز بازارچه دائمی فروش صنایع‌دستی در برخوار ایجاد نشده و هنرمندان و تولید کنندگان با مشکل جدی در این زمینه مواجه هستند.

غزنوی اظهار کرد: سال گذشته برای حمایت از هنرمندان و تولید صنایع‌دستی و مشاغل خانگی این شهرستان بیش از پنج میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

کد خبر 378743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.