۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
جهان سیاست

کشورهای جهان، امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند و از مهمترین آن‌ها می توان به دور جدید مذاکرات عراق و آمریکا درباره مبارزه با تروریست، کشته شدن یک سرباز آذربایجانی در مرز ارمنستان و جاسوسی ارتش کانادا از شهروندان این کشور اشاره کرد.

 خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد اخبار و تحولات سیاسی جهان را روزانه در اختیار مخاطبین خود قرار دهد:

مذاکرات دوطرفه عراق و آمریکا برای مبارزه با تروریست

image.png

رئیس ستاد مشترک ارتش عراق مذاکراتی با رئیس دفتر همکاری‌های امنیتی آمریکا در عراق در خصوص ادامه همکاری میان دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم داشت.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری عراقی (واع)، عراق عصر روز یکشنبه مذاکرات نظامی با آمریکا با محوریت تداوم همکاری میان دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم داشت. این مذاکرات پس از کمتر از یک ماه از خروج دیپلمات‌های غیرضروری آمریکا از عراق انجام شده است.

در همین راستا، عثمان الغانمی، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق با ژنرال شون ام جنکینز، رئیس دفتر همکاری‌های امنیتی آمریکا در عراق در خصوص تداوم هماهنگی نظامی در زمینه مبارزه با تروریسم به بحث و تبادل‌نظر پرداخت.

الغانمی تاکید کرد که تلاش‌های مشترک و همکاری بی‌وقفه در پیشبرد پیشروی‌های امنیتی که در اجرای ماموریت‌ها و پشت سر گذاشتن شرایط سخت به ثمر نشست، بسیار خوب بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این تلاش‌ها به صورت کارآمد و گسترده در تداوم هماهنگی نظامی میان عراق و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت وثبات در این کشور سهم به سزایی داشته است.

درخت دوستی ترامپ و ماکرون خشکید

یک منبع خبری اعلام کرد، درختی که امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ در جریان دیدار سال گذشته به عنوان نماد دوستی بین آنها در محوطه اطراف کاخ سفید کاشتند، خشک شده و از بین رفته است. بهار سال گذشته تصویر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی او در حین کاشتن یک درخت بلوط اهدایی از جانب دولت فرانسه در محوطه کاخ سفید منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این حال از آن زمان تا کنون روابط ماکرون و ترامپ سرد شده و علت آن نیز اختلافات دولتهای دو کشور بر سر مسائلی نظیر تجارت و ایران و مسائل دیگر بوده است. به گفته یک منبع خبری در این مدت درخت بلوط نماد دوستی آنها نیز از بین رفته است.

رئیس جمهور فرانسه در جریان سفر رسمی سال ۲۰۱۸ خود به واشنگتن این نهال بلوط را به عنوان هدیه به ترامپ اعطا کرد و هر دو رهبر در مراسمی در حالی که همسرانشان در نزدیکی آنها نظاره‌گر بوده و دوربین های خبرنگاران نیز تصاویرشان را ضبط می‌کردند با بیل اقدام به کاشتن این درخت در محوطه کاخ سفید کردند.

یکی دیگر از ویژگی های نمادین این درخت نیز این بود که متعلق به جنگلی در شمال فرانسه بود که در آنجا و در زمان جنگ جهانی اول حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی جان خود را از دست داده بودند. با این حال گزارش شد، این درخت چند روز بعد از کاشته شدن به یکباره ناپدید شده و مقامهای آمریکا آن را به قرنطینه منتقل کردند.

ژرار آرو، سفیر وقت فرانسه در آمریکا در توئیتی نوشته بود: این قرنطینه برای هر گونه ارگانیسم زنده ای که وارد آمریکا شده ضروری است و این درخت مجددا کاشته خواهد شد. با این حال منبع خبری دیپلماتیک گفت، این درخت بعدا هرگز دوباره کاشته نشد و در قرنطینه جانش را از دست داده است.

اعتراضات در هائیتی دو کشته برجای گذاشت

هائیتی

بر اساس اعلام رسانه‌های محلی، دو معترض در جریان اعتراضات ضد دولتی هائیتی که درخواست استعفای رئیس‌جمهوری این کشور را داشتند، کشته شدند. بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، روز یکشنبه هزاران معترض به خیابان‌های پایتخت و سایر شهرهای هائیتی آمدند و خواستار استعفای جوونل مویس، رئیس‌جمهوری هائیتی شدند. معترضان مویس را به تخلف متهم می‌کنند. معترضان همچنین از فساد در کشورشان ابراز نارضایتی کردند.

پرتال خبری ونت بف گزارش داد، دو معترض در جریان ناآرامی‌های یکشنبه و درگیری میان معترضان و پلیس محلی در پایتخت هائیتی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.  

اعتراضات مشابهی هم در ماه نوامبر و فوریه در هائیتی برگزار شد و معترضان خواستار شفافیت مقام‌ها در خصوص سوء استفاده ادعایی از ۳.۸ میلیارد دلار در برنامه نفتی پتروکاریب ونزوئلا برای فروش نفت خام با قیمت پایین به کشورهای کارائیبی شدند که از سال ۲۰۰۵ به جریان افتاد.

مخالفان سوری دست به دامن اسراییل شدند

image.png

منابع آگاه از سفر هیئتی از اپوزیسیون سوریه به تل‌آویو برای دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی خبر دادند. بر اساس گزارشی از روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، ایدی کوهن، تحلیلگر و شخصیت آکادمیک اسرائیلی با انتشار ویدیوئی از دیدار خود با عصام زیتون، از مخالفان سوری فاش کرد که یک هیئت از اپوزیسیون سوریه به ریاست عصام زیتون به منظور تقویت همکاری و هماهنگی میان طرفین به تل‌آویو سفر کرده است.

طبق گفته کوهن، قرار است که اعضای هیئت مخالفان سوری با مقامات رژیم صهیونیستی درباره طرح صلح موسوم به "ابتکار عمل سوری- اسرائیلی" گفت‌وگو کنند. عصام زیتون نیز در جریان دیدار با کوهن از جزئیات طرح مذکور برای حل بحران سوریه پرده برداشته است.

وی درباره جزئیات این طرح گفت که طرح صلح موسوم به ابتکار عمل سوری - اسرائیلی در آینده به مقامات رژیم صهیونیستی ارائه خواهد شد و مهمترین بندهای آن عبارتند از:

۱ـ قرار دادن سوریه تحت قیمومیت بین‌المللی و تقسیم آن به استان‌هایی در یک دوره انتقالی مشخص.

۲ـ بررسی تمامی پرونده‌های امنیتی، کنترل سلاح، إعمال قانون و برقراری ثبات در دوره انتقالی.

رژیم صهیونیستی پیشتر به حمایت تسلیحاتی خود از مخالفان سوری اذعان کرده بود و در همین راستا، دنیل لِوی، تحلیلگر مسائل امنیتی و نظامی اذعان گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به مسلح کردن مستقیم گروه‌های مخالف سوری در بلندی‌های جولان را یک اشتباه فاحش توصیف کرده بود.

عصام زیتون پیش از این نیز چندین بار به اراضی اشغالی سفر کرده بود و همچنین کمال اللبوانی، عبدالجلیل السعید و شماری دیگر از مخالفان برجسته سوری نیز پیشتر به تل‌آویو سفر کرده بودند.

همچنین رژیم صهیونیستی از ده‌ها مجروح مخالفان سوری استقبال و آنها را در بیمارستان‌هایی در فلسطین اشغالی تحت مداوا قرار داده است و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم نیز با شماری از این مجروحان دیدار کرد.

کشته شدن یک سرباز آذربایجانی در مرز ارمنستان

image.png

یک سرباز ارتش جمهوری آذربایجان بر اثر تیراندازی نیروهای ارتش ارمنستان در خط مقدم جبهه بین دو کشور کشته شد. بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ارتش ارمنستان بار دیگر اقدام به نقض آتش‌بس در خط مقدم جبهه میان دو کشور کرده و با تیراندازی به سمت آذربایجان منجر به کشته شدن یک سرباز به نام «الشن خلیل‌اوف» شده است.

در این اطلاعیه با اشاره به وقوع این حادثه قبل از دیدار وزیران امور خارجه دو کشور، آمده است: این اقدام به نقض آتش‌بس و تیراندازی به سمت سربازان آذربایجان توسط طرفداران جنگ در ارمنستان به طور عمدی انجام شده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این اطلاعیه همچنین به خانواده این سرباز تسلیت گفته و تاکید کرد: هدف از این حمله تضعیف روند مذاکرات و تشدید تنش در منطقه بوده و تمام مسئولیت آن بر عهده دولت ارمنستان است.

ارتش کانادا از شهروندان جاسوسی کرده است

کانادا

بر اساس یک حکم فدرال که به تازگی افشا شده، جاسوسان ارتش کانادا می‌توانند اطلاعات شهروندان این کشور را برای تحقیقات قانونی، جمع آوری و حتی اشتراک‌گذاری کنند. دسترسی نهادهای دفاعی و اطلاعاتی به اطلاعات شخصی شهروندان کانادایی، گروه‌های مدافع آزادی‌های مدنی را نگران کرده زیرا مشخص نیست چه میزان از این اطلاعات می‌توانند از دسترسی‌های گسترده به فضای سایبری به دست آیند.

خبرگزاری "کندین پرس" اخیراً یک نسخه از حکمی هشت صفحه‌ای به تاریخ اوت ۲۰۱۸ و موسوم به "دستور جمع‌آوری اطلاعات شهروندان کانادایی" از طریق قانون "دسترسی به اطلاعات" را رویت کرده است.

این دستور که برای کارکنان وزارت دفاع ملی کانادا و نیروهای مسلح این کشور صادر شده، اظهار می‌کند که هرگونه اطلاعاتی که درباره شهروندان کانادا به دست می‌آید، باید "ارتباطی مستقیم" با عملیات یا فعالیتی نظامی داشته باشد.

به گزارش شبکه سی‌بی‌اس، این حکم اما هشدار می‌دهد که "تکنولوژی‌ها و توانایی‌های در حال ظهور" امکان جمع‌آوری غیرعمدی اطلاعات شهروندان کانادایی را از منابع آزاد مانند شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌دهد. در این حکم آمده است، اطلاعات کانادایی‌ها چه عمداً و چه سهواً جمع‌آوری شده باشند، می‌توانند برای پشتیبانی از عملیات قانونی دفاعی و اطلاعاتی مورد استفاده قرار گیرند.

کمیته اطلاعات و امنیت ملی پارلمان کانادا در حال تحقیقات درباره این حکم به عنوان بخشی از مطالعه‌ای درباره چگونگی جمع‌آوری، استفاده، حفظ و پخش اطلاعات مردم کانادا توسط نیروهای مسلح و وزارت دفاع ملی این کشور است. این کمیته برنامه‌ریزی کرده است که گزارشی ویژه در این باره را در سال جاری میلادی به دست نخست وزیر این کشور برساند.

رییس مجلس موسسان ونزوئلا از اختلاف میان مخالفان پرده برداشت

در حالی که رهبر مخالفان ونزوئلا از توقف مذاکرات با دولت در نروژ خبر داد، رئیس مجلس مؤسسان این کشور اعلام کرد که مخالفان دچار تفرقه شده‌اند و فاقد رهبر هستند. دیوسدادو کابلو، رئیس مجلس مؤسسان در یک نشست خبری در شهر کاراکاس گفت، تلاش‌های دولت آمریکا برای بی ثبات کردن ونزوئلا با شکست روبرو شده است. او در عین حال با حمله به مخالفان، اعلام کرد که آن‌ها «بدترین لحظات» خود را تجربه می‌کنند.

رئیس مجلس مؤسسان ونزوئلا از سوی دیگر تاکید کرد بین مخالفان تفرقه ایجاد شده است و آن‌ها فاقد رهبر هستند. وی افزود: ایالات متحده هم اکنون متوجه شده است که انتخاب رهبر خود در ونزوئلا اشتباه بوده است.

این سخنان کابلو به یکی از آخرین گزارش‌های روزنامه واشنگتن پست اشاره دارد. این روزنامه اعلام کرد به یک فایل صوتی دست پیدا کرده است که در آن مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا از آشفتگی و چنددستگی مخالفان دولت ونزوئلا گلایه می‌کند.

بر اساس این گزارش واشنگتن پست پامپئو گفته بود، کنار هم نگه داشتن مخالفان ونزوئلا بسیار دشوار است؛ چرا که بیش از ۴۰ نفر از رهبران مخالفان معتقدند که پس از مادورو، رئیس‌جمهور برحق این کشور هستند.

رئیس مجلس مؤسسان ونزوئلا همچنین تصریح کرد که این کشور برای گفت‌وگو با گروه لیما، کانادا یا هر کشور دیگری آمادگی دارد.

پاپ فرانسیس خواستار مذاکرات در سودان شد

در پی سرکوب خشونت‌بار معترضان حامی دموکراسی به دست نیروهای امنیتی در خارطوم، رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه  خواستار برقراری صلح در سودان شد. بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی هفتگی خود تاکید کرد: اخباری که از سودان به گوش می‌رسد موجب درد و نگرانی می‌شود. ما برای این مردم دعا می‌کنیم، به طوری که خشونت متوقف شود و منافع مشترک در گفت‌وگو دنبال شود.

به گفته پزشکان وابسته به اپوزیسیون سودان، ۱۱۳ تن در خشونت اخیر در خارطوم، پایتخت سودان کشته شدند و این در حالیست که دولت شمار کشته‌شدگان را ۶۱ تن شامل سه نیروی امنیتی اعلام کرده است. ائتلاف اصلی گروه‌های اپوزیسیون و معترضان سودانی از کارگران و کارمندان خواسته‌اند تا امروز را در خانه بمانند و این کمپین نافرمانی مدنی را تا زمانی که حاکمیت نیروهای نظامی به غیرنظامیان واگذار شود، ادامه دهند.

کد خبر 378691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.