لایحه موافقنامه تشکیل مناطق آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا تصویب شد

نمایندگان مجلس جزئیات لایحه موافقنامه موقت تشکیل مناطق آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو را تصویب کردند.

به گزارش ایمنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز- دوشنبه بیستم خرداد- مجلس شورای اسلامی با ۱۵۰ رای موافق، ۱۰ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر با جزییات لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو موافقت کردند.

بر این اساس موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو تصویب و به دولت اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

بر مبنای تبصره یک ماده واحده این لایحه رعایت اصل هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد هرگونه اصلاح موافقتنامه الزامی است.

تبصره ۲ این لایحه رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد هرگونه ارجاع به داوری و صلح دعوی موضوع فصل ۸ موافقت نامه الزامی دانسته است.

نمایندگان با تصویب تبصره ۳ ماده واحده این لایحه، وزارت صمت را موظف کردند گزارش سالانه عملکرد این موافقت نامه را با هدف توسعه بازارهای صادراتی و جلوگیری از بروز زیان به تولیدکنندگان داخلی به کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

بر اساس تبصره ۴ ماده واحده این لایحه، اجرای مفاد این موافقت نامه و نیز فهرست کالایی پیوست موافقت نامه مذکور، رعایت کلیه اسناد و قوانین بالادستی از جمله بندهای دوم، شش، هفتم، دهم، یازدهم، پانزدهم و هجدهم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و مواد (۳۱ و ۴۶) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ الزامی است.

نمایندگان در تبصره ۵ ماده واحده این لایحه مقرر کردند اجازه ادامه اعطای نرخ‌های تعرفه ترجیحی موضوع این موافقت نامه و نیز فهرست کالایی پیوست موافقت نامه مذکور، پس از گذشت ۵ سال منوط به ارائه گزارش از طرف وزارت صمت و اخذ مجوز از طرف مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

کد خبر 378661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.