۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
کشف دارو در اقیانوس‌!

اقیانوس‌ها حدود دو سوم مساحت کره زمین را به خود اختصاص می‌دهند؛ از آنجا که هر روز بیماری‌های جدیدی ساکنان سیاره خاکی را مبتلا می‌کند، شیمیدان ها همواره به دنبال کشفی نوین برای درمان آن‌ها بوده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، توجه محققان علوم پزشکی به دریا موضوع جدیدی نیست؛ حدود دو هزار و ۹۵۳ سال پیش از میلاد مسیح، انسان­‌ها از داروهای استخراج شده از اقیانوس برای درمان بیماری‌ها استفاده می­‌کردند. در سال­‌های اخیر به دست آوردن دارو از اقیانوس و دریا، بار دیگر توجه محققان را به خود جلب کرده است.

در سال ۱۹۵۰ میلادی، یک شیمیدان به نام "Werner Bergmann"، با تجزیه نوعی اسفنج موسوم به "Cryptotethya crypta" دارویی برای درمان عفونت کشف کرد. به دلیل اینکه ترکیب استخراج شده از اسفنج حاوی مواد آنتی باکتریال، آنتی ویروس، ضد قارچ، ضد مالاریا و ضد سرطان است، اسفنج­ دریایی بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

 گروهی از محققان به تازگی مولکول­‌هایی را که از ماهی انگلی بدون آرواره استخراج می‌­شود، مورد بررسی قرار داده و متوجه شدند که گیرنده‌های لنفوسیت متغیر این مولکول‌ها (VLR)، ماتریکس خارج سلولی را (ECM) (شبکه‌­ای از مولکول­‌های بین سلول­‌ها) هدف قرار می­‌دهد.  ماتریکس خارج سلولاز بافت­‌های بدن حفاظت کرده، سلول‌­ها و بافت‌­ها را کنار هم قرار می‌­دهد و به ارتباط بین سلول­‌ها کمک می­‌کند. محققان معتقد هستند لنفوسیت متغیر این مولکول‌ها، می­‌تواند مواد شیمیایی را از میان سد خونی مغزی عبور دهد و به سوی مغز هدایت کند. در نتیجه ممکن است بیماری‌های خاص مانند سرطان مغز و سکته مغزی با استفاده از این شیوه جدید درمان شود.

گروهی دیگر از پژوهشگران ترکیب "seriniquinone" را که از باکتری‌های دریایی حاصل می‌شود، برای نابود کردن سلول‌های سرطان پوست مورد بررسی قرار دادند. به گفته محققان باکتری‌­های دریایی که در عمق اقیانوس‌­ها و دریاها وجود دارد، برای درمان بسیاری امراض جدید موثر است.

کد خبر 378522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.