دعوت پمپئو، عقب نشینی تاکتیکی یا استراتیژیک؟

واکنش وزارت خارجه به دعوت پمپئو، اظهارات علی مطهری پیرامون حضور موسوی و کروبی در دادگاه و مشکلات سازمان تامین اجتماعی از مهمترین عناوین روزنامه های امروز دوشنبه - سیزدهم خردادماه- است.

به گزارش ایمنا، واشنگتن باز هم به تهران پیشنهاد مذاکره داد. این بار وزیر خارجه آمریکا که به سوئیس سفر کرده است در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه این کشور گفته کاخ سفید حاضر است بدون پیش شرط با ایران مذاکره کند. مایک پمپئو اگرچه مدعی شده آمریکا همچنان تلاش برای خنثی کردن سیاست ایران را ادامه می‌دهد، اما برای نخستین بار از گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایران سخن گفته است. شاید مقدمه طرح چنین پیشنهادی را ترامپ در خلال سفر به توکیو و در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن فراهم کرد، جایی که رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست و گفت: «ایران با همین رهبران موقعیت تبدیل شدن به کشوری بزرگ را دارد. می‌خواهم به صراحت بگویم که ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم.  ما به دنبال جلوگیری از تسلیحات هسته‌ای هستیم.» او همچنین تأکید کرد که حاضر است برای رسیدن به توافقی تازه با تهران مذاکره کند. این موضعگیری بویژه از آن جهت حائز اهمیت می‌شود که پیشتر شروط دوازده گانه جنجالی آمریکا که چندی پیش در بیانیه‌ای از سوی وزیر خارجه این کشور قرائت شد، عملاً چشم‌اندازی ناممکن از احتمال گفت‌وگوی تهران و واشنگتن به تصویر کشیده بود. 

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به واکنش وزارت خارجه  به دعوت پمپئو اختصاص داد و در تیتر خود نوشت: «پمپئو: حاضریم بدون پیش‌شرط با ایران گفت‌وگو کنیم» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه امریکا مبنی بر آمادگی بدون پیش شرط ایالات متحده برای مذاکره با «ایران» گفت: برای جمهوری اسلامی ایران بازی با کلمات و بیان اهداف پنهانی در قالب کلمات جدید ملاک عمل نیست، بلکه تغییر رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات متحده آمریکا در قبال ملت ایران ملاک است که تأکید آقای پمپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود.
همچنین وزیر خارجه کشورمان هم دیروز در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا  درباره چشم‌انداز گفت‌وگوهای احتمالی با آمریکا گفت که مذاکره با آمریکا چندان محتمل نیست چون در واقع این مذاکرات ادامه روند فشار است. به گزارش فارس، محمدجواد ظریف  تأکید کرد: تنها چیزی که با ایران کارایی دارد، احترام است. من قبلاً نیز گفتم که تهدیدات علیه ایران کارایی ندارد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید. تلاش کنید که احترام بگذارید و این کار شاید مؤثر واقع شود.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به احتمال تحقیق و تفحص از صداوسیما بعد از تعطیلات مجلس اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «جام‌جم» زیر ذره‌بین «بهارستان». روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: پیشنهاد اخیر عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس مبنی بر تحقیق و تفحص از صداوسیما به دلیل عملکرد نامناسب این رسانه در موضوعات و موقعیت‌های مختلف، اولین بار نیست که توسط نمایندگان مطرح می‌شود ولی تنها در حد همان پیشنهاد و طرح اولیه باقی می‌ماند و هیچ گاه اجرایی نشده است. البته تاکنون کمتر اتفاق افتاده که نهادهای زیرمجموعه رهبری از سوی مجلس مورد تحقیق و تفحص و بازخواست قرار بگیرند، ولی باید دید این بار در آخرین ماه‌های باقی مانده تا پایان دوره دهم مجلس، آیا وکلای ملت می‌توانند به رسالت واقعی خود عمل کنند و به دلیل انتقادات وارده به عملکرد رسانه‌ای که به دلیل استفاده از بیت‌المال و بودجه عمومی، باید ملی باشد ولی با اهداف و عینک سیاسی به موضوعات مختلف نگاه می‌کند، تحقیق و تفحص را شروع کنند؟

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به یادداشتی از علی مطهری با عنوان «دادگاه پر برکت» اختصاص داد و در تیتر خود به نقل از نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نوشت: «در دادگاهی از موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد به عنوان مطلع دعوت شود» علی مطهری در ادامه افزود: «نظام هیچ‌گاه از صداقت و حقیقت‌جویی آسیب نمی‌بیند بلکه سرمایه اجتماعی آن افزایش می‌یابد. با این اقدام یعنی حضور آن سه تن در دادگاه آقای محمدرضا خاتمی‌به عنوان مطلع، تکلیف محصوران نیز روشن می‌شود. از جناب آقای رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه می‌خواهم که این خط قرمز مصنوعی را بشکنند و کاری را که قوه قضائیه باید ۱۰ سال پیش انجام می‌داد، امروز انجام دهند.»

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به بررسی تجربه کشورهای توسعه‌یافته و عقب‌مانده در زمینه مالیات اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «بار مالیاتی روی شخص یا شرکت؟» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: در یک ساختار مالیاتی موثر و بهینه، بار مالیاتی باید بیشتر بر دوش شرکت‌ها باشد یا اشخاص حقیقی؟ آیا توجه به ترکیب مالیات‌ دهندگان اصولا برای اقتصاد کلان و روند بلندمدت آن مهم است یا نه؟ ترکیب مالیات نقش مهمی در اقتصاد ایفا نمی‌کند؟ برای پاسخ به این سوال کافی است روند زمانی و مقطعی کشورهای توسعه‌یافته و عقب‌مانده را مطالعه و با یکدیگر مقایسه کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور میانگین کشورهای توسعه‌یافته در سیر زمان، سبد مالیاتی خود را به سمت مالیات بر اشخاص حقیقی به ویژه مالیات بر ثروت، هدایت کرده‌اند. در سوی مقابل، کشورهای عقب‌مانده، همزمان که در طول زمان تلاش کرده‌اند سطح مالیات خود را افزایش دهند، نتوانسته‌اند سبد مالیاتی خود را به سمت مالیات بر اشخاص سوق دهند. بنابراین می‌توان گفت یک رابطه مستقیم بین «ساختار مالیاتی» و «درجه توسعه‌یافتگی» وجود دارد. اگر چه نمی‌توان در خصوص جریان علیت این رابطه ادعای قدرتمندی کرد، اما واضح است که هدایت سبد مالیاتی به سمت مالیات بر ثروت و کاهش مالیات بر شرکت‌ها می‌تواند باعث تقویت اقتصاد شود. دانمارک به عنوان کشوری که بیشترین نسبت مالیاتی را دارد، بیش از ۵۵ درصد از سبد مالیاتی خود را از اشخاص و کمتر از ۶ درصد را از درآمد شرکت‌ها اخذ می‌کند.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به بررسی مشکلات سازمان تامین اجتماعی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:« طرفداران طرح تحول سلامت کجایند؟» روزنامه همدلی در ادامه به گفت و گو با  اکبر شوکت، عضو ‌هیئت امنای تامین اجتماعی پرداخت. شوکت در پاسخ به این سوال که بحث کسری بودجه ۴۰ هزار میلیاردی تامین اجتماعی چیست؟ به همدلی گفت: ما به خاطر طرح تحول سلامت دچار مشکل شدیم و سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه کردیم و این وام‌ها به خاطر آن هست؛ متاسفانه دولت همکاری نکرد و اگر بدهی جاری ۴۰ هزار میلیاردی خودش را می‌داد، ما مجبور نبودیم برای تامین هزینه‌های طرح تحول وام با بهره ۳۰درصدی بگیریم. اگر این مبلغ را دولت‌ می‌داد، الان دچار مشکل نبودیم؛ ولی الان اگر دولت این مبلغ را بدهد شاید تا پایان سال جاری بتوانیم مشکلات خودمان را حل کنیم و از سال آینده مشکل سرجای خود هست.

کد خبر 378078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.