۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
میازیس چیست؟

کارشناس مسئول برنامه کنترل ناقلین استان اصفهان گفت: بیماری میازیس ناشی از حضور لارو مگس‌ها در بافت‌های بدن است که این ورود و حضور لارو ممکن است از طریق زخم و جراحات پوستی و یا از طریق حفره‌های طبیعی بدن مثل دهان، گوش، چشم و دستگاه تناسلی–ادراری صورت گیرد.

عاطفه خازنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه به آلودگی اندامها یا بافتهای بدن حیوانات یا انسان با مراحل لارو مگس‌ها، میاز یا میازیس می‌گویند، اظهار کرد: واژه میازیس از کلمه یونانی "myia"  به معنی مگس مشتق شده که بر اساس محل آلودگی به میاز پوستی، حلق و بینی، تناسلی و روده‌ای تقسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: از نظر بیولوژی میاز به میاز اجباری، اختیاری و تصادفی تقسیم می‌شود و در میاز اجباری انگل بدون وجود بدن میزبان زنده، نمی تواند رشد کند، در میاز اختیاری انگل در بدن موجود زنده یا غیر زنده می‌تواند رشد و نمو نماید.

کارشناس مسئول برنامه کنترل ناقلین استان اصفهان و دکترای حشره‌شناسی ادامه داد: در میاز تصادفی لارو مگس به صورت اتفاقی به بدن موجود راه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: میازیس اختیاری به میازیس اختیاری اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود که در نوع اولیه انگل خارجی به زندگی انگلی خارجی سازش یافته است و توانایی تولید میاز را دارد، اما گاهی به شکل گندخوار در مواد آلی در حال فساد و لاشه حیوانات زندگی میکند، انگل خارجی مولد میازیس ثانویه در حالت طبیعی به شگل گندخوار زندگی نموده و معمولا نمیتواند میاز ایجاد کند، اما ممکن است بطور ثانویه آلودگیهای قبلی موجود زنده را مورد تهاجم  قرار دهد.

خازنی با اشاره به اینکه سه خانواده مهم مگسها که تمامی آنها متعلق به زیر راسته سیکلورافا در ایجاد میاز دخالت دارند، اضافه کرد: در ابتدا باید به خانواده "اّستریده" که مگس‌های آن واربل یا بوت نامیده می‌شوند، اشاره کرد و همچنین خانواده "کالیفوریده" که در آن چهار جنس کالیفورا ، لوسیلیا ، کریزومیا و کوکلیومیا قرار می‌گیرد و در ایجاد میازیس جلدی دخالت دارند، از این میان کریزومیا بزیانا و کوکلیومیا هومونیوراکس عامل ایجاد میازیس اجباری و بقیه عامل میازیس اولیه یا ثانویه اختیاری می‌باشند.

وی اضافه کرد: آخرین گروه خانواده "سارکوفاژیده" است که در فضولات ، لاشه و مواد آلی فاسد تخم گذاشته و دو جنس "سارکوفاگا" و " ولفارتیا" را دارد که دومی در دامپزشکی اهمیت داشته و عامل ایجاد میازیس گوشت است.

بهترین و موثرترین روش کنترل و درمان میازیس

کارشناس مسئول برنامه کنترل ناقلین استان اصفهان و دکترای حشره‌شناسی با تاکید به اینکه رعایت بهداشت محیطی در پیشگیری از ابتلای افراد به میازیس اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: برخی از مگس‌ها در حال پرواز تخم‌های خود را اسپری می‌کنند که ممکن است داخل گوش، بینی، چشم و ... نفوذ نمایند و باعث ایجاد بیماری شوند.

وی خاطر نشان کرد: درمان سریع بافت‌ها و اندام‌های عفونی مثل گوش، چشم و دستگاه ادراری در صورت داشتن ترشح چرکی، توصیه به افراد ساکن در مناطق آلوده در مورد استفاده از کلاه‌های محافظ سر و صورت، تاکید برای ایجاد پوشش مناسب در بچه ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از جمله راهکارهای پیشگیری است.

خازنی گفت: در صورت ایجاد میاز در زخم و یا پوست بهترین اقدام این است که هرچه سریع‌تر لاروها را از بدن خارج کنند و در صورت لزوم باید لاروها با جراحی از پوست یا عضو مورد تهاجم به خصوص چشم یا گوش خارج شوند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین و موثرترین روش کنترل مگس‌ها بهسازی (بهسازی محیط عمدتاً شامل اقداماتی به منظور محدود کردن و از بین بردن محل‌های تخم‌ریزی و زادوولد مگس‌ها است) و رعایت بهداشت محیط زیست است، تصریح کرد: روش‌های دیگر مانند روش‌های فیزیکی و مکانیکی مثل نصب توری برای درب و پنجره‌ها ، ایجاد تهویه مناسب و برقرار کردن جریان نسبتاً تند هوا در بالای درب‌های ورودی، استفاده از حشره کش‌های الکتریکی که نور ماوراء بنفش تولید می‌کند، نیز مفید است.

کد خبر 377907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.