چرا مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای قلب مضر است؟

بررسی‌های جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا، سلامت قلب افراد را به خطر می‌اندازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این نوشیدنی‌ها که از کافئین و عناصر انرژی‌بخش همچون guarana، taurine، جنسینگ و ویتامین‌های گروه B تشکیل شده‌ است، اغلب به منظور افزایش تمرکز فکر، بهبود عملکردهای فیزیکی و کاهش خستگی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان دانشگاه Pacific  در استاکتون انگلستان طی انجام یکی از بزرگ‌ترین آزمایشات بالینی دریافتند مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا که در میان جوانان و نوجوانان از محبوبیت خاصی برخوردار است، ضربان قلب و فشار خون آن‌ها را افزایش می‌دهد و تهدیدی جدی برای سلامت قلب افراد محسوب می‌شود.

در این تحقیق از ۳۴ فرد با محدوده سنی ۱۸ تا ۴۰ سال خواسته شد به صورت تصادفی یکی از دو نوشیدنی‌ انرژی‌زا و یا شبه‌انرژی‌زا نظیر آب لیموی گازدار را مصرف کنند. پس از آن ضربان قلب و فشار خون تمام افراد برای مدت چهار ساعت و هر نیم ساعت یک‌بار اندازه‌گیری شد. محققان انگلیسی در طول این مدت زمان، متوجه تغییرات چشمگیری در فعالیت قلبی افرادی شدند که نوشیدنی‌انرژی‌زا مصرف کرده بودند. همچنین مطالعات جدید حاکی از تأثیر این گونه نوشیدنی‌ها بر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک افراد بود.

فشارخون سیستولیک عبارت است از فشار خون ناشی از انقباضات فعال قلبی و فشار خون دیستولیک برابر با پایان انقباض قلب و آرام‌سازی آن برای آغاز انقباضات بعدی است که هر دو تحت تأثیر کافئین و  سایر مواد تشکیل دهنده نوشیدنی‌های انرژی زا مانند taurine قرار می‌گیرد. به گفته محققان انگلیسی از آنجایی که نوشیدنی‌های انرژی‌زا به راحتی و فراوانی توسط جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد، درک چگونگی عملکرد آن‌ها بر سلامت قلب، بسیار حائز اهمیت است زیرا در این صورت افراد کنترل بیشتری بر مصرف این نوشیدنی‌ها خواهند داشت.

در بررسی جدید مواردی نظیر تاثیر مصرف طولانی‌مدت نوشیدنی‌های انرژی‌زا در میان افرادی که دارای زمینه مشکلات قلبی هستند، مورد بررسی قرار نگرفت؛ بنابراین نمی‌توان بینشی طولانی‌مدت از اثرات مصرف آن‌ها به دست آورد.

نتایج این مطالعه در مجله American Heart Association منتشر شده است.  

کد خبر 377839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.