ترکیه‌ حامی شورشیان سوریه

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند و از مهمترین این تحولات می توان به دعوت رسمی ملک سلمان از امیر قطر، صدور احکام اعدام برای تبعه های کشورهای مختلف در عراق و ارسال سلاح برای شورشیان سوریه از سوی ترکیه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه  با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد اخبار آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

بازداشت شش تن در پاکستان به جرم جمع آوری کمک برای تروریست ها

پلیس پاکستان از بازداشت شش تن به اتهام جمع‌آوری پول به نفع دو سازمان‌ شبه‌نظامی ممنوعه خبر داد.

محمد اشرف از دفتر مبارزه با تروریسم پلیس پنجاب شنبه -چهارم خرداد ماه- اعلام کرد، این بازداشت‌ها بخشی از سرکوب علیه تأمین مالی تروریسم در این ایالت بوده است. به گفته او، افراد بازداشتی برای گروهی تحت عنوان "جیش محمد" و "لشکر جهنگوی" پول جمع‌آوری می‌کردند اما میزان پولی که توقیف شده است، اعلام نکرد.

گروه "جیش محمد" مستقر در پاکستان مسئولیت حمله انتحاری مرگبار ۱۴ فوریه در منطقه مورد مناقشه کشمیر را پذیرفته است. این انفجار روابط میان هند و پاکستان را گرفتار تنش بی‌حدی کرد و دو کشور رقیب در عرصه هسته‌ای را در آستانه جنگ قرار داد. نام رهبر جیش محمد اوایل همین ماه به لیست سیاه تحریم‌های سازمان ملل متحد افزوده شد. لشکر جهنگوی هم در کشتار شیعیان دست داشته است.

دیدار اخیر اوجالان با وکلایش به معنای از سرگیری مذاکرات نیست

وزیر دادگستری ترکیه

وزیر دادگستری ترکیه با رد اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال از سرگیری مذاکرات صلح میان کردها و دولت ترکیه اعلام کرد: دیدار رهبر محبوس حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) با وکلایش به معنای از سرگیری مذاکرات صلح نیست. این مساله هیچ ربطی با انتخابات محلی استانبول هم ندارد.

عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه شنبه -چهارم خردادماه- در اظهاراتی درباره برگزاری انتخابات جدید محلی در استانبول گفت: شورای عالی انتخابات تصمیم خود را گرفته و از این پس مردم استانبول باید دراین باره تصمیم بگیرند.

وی درباره روند مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا گفت: ما از سوی اتحادیه اروپا چندان گام‌های مثبت ندیدیم. در این روند تلاش‌های ما ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر مبارزه با تروریسم را بدون هیچ وقفه‌ای ادامه خواهیم داد.

وزیر دادگستری ترکیه با اشاره به دیدار عبدالله اوجالان، رهبر محبوس حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک)  با وکلایش گفت: این دیدار به معنای ازسرگیری مذاکرات صلح نیست. هیچ ربطی با انتخابات محلی استانبول هم ندارد. در واقع بر اساس حکم دادگاه، ممنوعیت دیدار اوجالان با وکلایش لغو شد و این دیدار بر همین اساس انجام گرفته است. 

برهم صالح به ترکیه و عربستان می رود

برهم صالح

کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق از سفر رئیس جمهوری این کشور به ترکیه و عربستان  خبر داد.

ریبوار کریم، عضو کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق و سخنگوی رسمی "ائتلاف دموکراسی و عدالت" شنبه -چهارم خرداد ماه- اعلام کرد که برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور قرار است طی ساعات آتی به ترکیه و عربستان سفر کند.

ریبوار کریم تاکید کرد: این سفرها برای بررسی وضعیت عراق و چگونگی حمایت و حفاظت از امنیت و ثبات کشور انجام می‌شود. برهم صالح روز پنجشنبه در قالب سفری رسمی به مدت یک روز به اردن سفر کرد و نشست دوجانبه سه جانبه میان عبدالله دوم پادشاه اردن، برهم صالح رییس جمهور عراق و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شد و سه طرف در جریان این نشست به بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف پرداختند.

سفر رئیس جمهوری عراق به ترکیه و عربستان حداقل دو روز پس از سفر وی به عمان صورت گرفت.

معامله قرن جغرافیای منطقه را تغییر می کند

دحلان

دحلان، از رهبران جدا شده جنبش فتح می‌گوید:‌ معامله قرن آمریکا در حالی در دست اجرا قرار گرفته که همگان مدعی‌اند خواهان شکست آن هستند. محمد دحلان، از رهبران جداشده جنبش فتح یکشنبه -پنجم خردادماه- گفت: این معامله خطرناکترین چیزی است که ملت فلسطین با آن مواجه است چرا که جغرافیای منطقه را تغییر خواهد داد همانطور که در جنگ جهانی دوم تغییر کرد.

دحلان در ادامه اظهاراتش کسانی را که در موقعیت رویارویی با معامله قرن قرار دارند، به موافقت با دولت یکپارچه ملی انتقالی و بازگرداندن امانت به صاحبانش از طریق انتخابات فراخواند. 

وی افزود: تمرکز در مرحله کنونی بر روی مساله اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی نیست بلکه بر روی یکپارچگی فلسطین به عنوان راه حل و برون رفت از تمام مشکلات ملت فلسطین با چشم پوشی از تمام تجربیات گذشته است.

دحلان اجرای برنامه اقدام ملی یکپارچه برای مقابله با معامله قرن را خواستار شد و گفت، هرکس که با آن مخالفت ورزد در تقویت معامله قرن سهیم است.

ارسال سلاح برای شورشیان سوریه توسط ترکیه

ادلب سوریه

مقامات ارشد اپوزیسیون سوریه اعلام کردند: ترکیه برای شورشیان سوری برای دفع حملات مورد حمایت روسیه، سلاح تامین می‌کند.

آنکارا در روزهای اخیر بعد از ناکامی در سوق دادن روسیه برای برگزاری یک نشست کاری مشترک برای پایان بخشیدن به تنش‌ها، تامین سلاح به شورشیان سوری را افزایش داده است. یک فرمانده نیروهای شورشی یکشنبه - پنجم خرداد ماه- اعلام کرد: ترکیه آمادگی خود را برای حفظ نفوذش در شمال غربی سوریه اعلام کرده است.  مقامات ترکیه هنوز در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

همچنین یک شاهد عینی و یک شورشی اعلام کرد که شبانه یک کاروان نظامی ترکیه وارد پایگاهی در شمال حماة در نزدیکی جبل الزاویه در حومه جنوبی ادلب شده است.

یک مقام ارشد اپوزیسیون سوریه اعلام کرد که از تجهیزات ارسال شده می‌توان به چندین خودروی زرهی، پرتاب کننده موشکی گراد، موشک‌های هدایت شونده ضد تانک و موشک‌های تاو اشاره کرد.

همچنین یک مقام اطلاعاتی غربی اعلام کرد که واشنگتن به شورشیان تحت حمایت ترکیه چراغ سبز داده است که از موشک‌های تاو استفاده کنند. در این میان به تازگی واشنگتن مدعی شده است که نشانه‌هایی وجود دارد که اسد از گاز سمی در آخرین حملات خود استفاده کرده و هشدار داده است در صورت اثبات این مساله سریعاً و به طور مناسب پاسخ متقابل خواهد داد.

اما دولت بشار اسد و رییس جمهوری سوریه این اتهامات را رد کرده است. ناجی مصطفی، سخنگوی جبهه آزادی بخش ملی که مورد حمایت ترکیه قرار دارد، تامین تجهیزات تسلیحاتی را نه رد و نه تایید کرده است، اما وی گفت: شورشیان یک انبار بزرگ تسلیحات مملو از خودروهای زرهی، موشک‌های ضد تانک و به همراه حمایت‌های لجستیکی برادران ترک را داریم. از سوی دیگر ارتش سوریه اعلام کرده است که این ارتش حملات خود را در شمال غربی سوریه تشدید خواهد کرد.

یوسف حمود، سخنگوی شورشیان سوری نیز اعلام کرد که "بسیاری از جنگجوهای ما در درگیری حضور دارند."

ملک سلمان برای امیر قطر دعوتنامه رسمی ارسال کرد

پادشاه عربستان، امیر قطر

وزارت خارجه قطر که پیشتر گفته بود برای شرکت در دو اجلاس اضطراری سران کشورهای عربی در مکه دعوت نشده است، اکنون از عربستان سعودی دعوتنامه رسمی دریافت کرده است.

وزارت خارجه قطر دوشنبه -ششم خردادماه- با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در پیامی کتبی از تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر برای شرکت در نشست اضطراری شورای همکاری خلیج‌ فارس و نشست اتحادیه عرب در مکه دعوت کرد. این نشست قرار است  ۳۰ مه در شهر مکه برگزار شود.

طبق این گزارش، محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر نامه بن سلمان را در جریان دیدار با عبد اللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در دوحه دریافت کرده است. این در حالی است که عربستان به همراه سه کشور امارات، مصر و بحرین از پنجم ژوئن ۲۰۱۷ دوحه را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرده و همه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و حتی تحریم‌هایی علیه این کشور وضع کردند.

وزارت خارجه قطر نگفت این دعوتنامه که از طریق سرپرست شورای همکاری خلیج فارس منتقل شد را می‌پذیرد یا نه. قطر از اعضای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب است.

۱۰ تن بر اثر انفجار در کابل زخمی شدند

انفجار افغانستان

مقام‌های افغان گفتند که در نتیجه انفجار بمب چسبیده به یک مینی‌بوس حامل کارمندان دولتی در کابل ۱۰ تن زخمی شدند. 

سخنگوی پلیس کابل دوشنبه -ششم خردادماه- اعلام کرد که وضع جسمانی یکی از مجروحان وخیم است. وزیر امور مذهبی افغانستان نیز گفت که تمامی مجروحان کارمندان این وزارتخانه بودند که به سمت محل کارشان می‌رفتند و انفجار صبح روز دوشنبه رخ داده است.

هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. این انفجار یک روز پس از آن رخ داد که مردان مسلح مولوی شبیر احمد کاماوی، یک نخبه برجسته مذهبی را در کابل کشتند.

در انفجار بمب در مسجدی در کابل که جمعه گذشته رخ داده بود نیز یک نخبه مذهبی دیگر کشته شد.

اردن و امارات برای حمایت از خلیفه حفتر توافق کردند

خلیفه حفتر

یک منبع سیاسی اردنی گفت، حمایت امارات و اردن از نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی موجب شده است فرمانده این نیروها به صورت پنهانی به این دو کشور سفر کند. همچنین به نظر می‌رسد یک درگیری جدید پس از عید فطر در انتظار لیبی است.

یک منبع سیاسی اردنی دوشنبه -ششم خردادماه- گفت: پس از اینکه اردن و امارات بر سر حمایت از نیروهای ارتش مستقر در شرق لیبی تحت رهبری خلیفه حفتر و درگیری‌های کنونی این ارتش برای کنترل طرابلس توافق کردند، به یکدیگر نزدیک شدند. حضور رئیس ستاد نیروهای مسلح اردن در میان هیئتی که عبدالله دوم، پادشاه این کشور را در ابوظبی و نشست اردن - امارات همراهی می‌کند، موید این مساله است. به نظر می‌رسد، دو طرف رایزنی کرده و بر سر همکاری نظامی در لیبی توافق کرده‌اند.

سیاست‌مداران معتقدند، اردن تجربه بالایی در در عملیات نظامی به ویژه در لیبی دارد. اردن و امارات در زمان مشارکت نیروهای اردن در آزادسازی پادگان العزیزیه و برقراری امنیت در حوزه دریای مدیترانه پس از برکنار معمر القذافی، دیکتاتور لیبی همکاری داشتند. به نظر می‌رسد، توافق نظامی میان امارات و اردن در حمایت از نیروهای حفتر موجب شده است که وی چند روز پیش غیرعلنی و محرمانه به امان، ابوظبی و قاهره سفر فوری داشته باشد.

در حاشیه دیدار پادشاه اردن با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی امضای توافق‌نامه‌های نظامی اعلام شد. توافقنامه‌هایی که با نظارت آموزشی بر نیروهای حفتر و هماهنگی با وزارت دفاع وابسته به نیروهای ارتش ملی لیبی در ارتباط است. مساله به همان اندازه که به ارسال تجهیزات و مهمات نظامی و نیز حمایت سیاسی، حمایت از برنامه‌های آموزشی به ویژه در زمینه‌ جنگ‌های چریکی مربوط است، به اعزام نیروها ربطی پیدا نمی‌کند.

طرف اردنی معامله‌ای انجام داده که براساس آن مکانیزم‌های زرهی ساخت داخل را در کنار تجارب اردن به نیروهای حفتر تحویل بدهد.

پیش‌بینی‌ها از افزایش قریب الوقوع سطح هماهنگی برای کمک به تصمیم نظامی مستقیم در قالب یک تلاش جدید پس از تعطیلات عید فطر حکایت دارند.

معامله قرن مواضع ملک سلمان را عوض کرد

پادشاده عربستان

پادشاه عربستان با در پیش گرفتن رویکردی مغایر با باورهای حاکمیت در این کشور، پایان یافتن اظهارات نژادپرستانه و نفرت‌برانگیز را خواستار شد.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سه شنبه -هفتم خردادماه- در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی با عنوان "ارزش‌های میانه‌روی و اعتدال در کتاب و سنت" که در راستای فراهم‌سازی بستر لازم برای اجرای طرح "معامله قرن" و جذب طوایف مختلف برای مقابله با ایران و خدمت به طرح اسرائیلی-آمریکایی برای منطقه برگزار شد، توقف سخنان نژادپرستانه و نفرت‌انگیز با هر منبع و بهانه‌ای را خواستار شد.

پادشاه عربستان در ادامه نقش محوری کشورش در گسترش تروریسم و افراط گرایی در سراسر جهان و نیز هدایت جنگی خونین علیه یمن را فراموش کرده و مدعی شد، ریاض تمامی اشکال افراط‌گرایی، خشونت و تروریسم را محکوم کرده و با اندیشه، اراده و جدیت با آن مقابله می‌کند.

بن عبدالعزیز در ادامه باز هم مدعی شد، عربستان می‌خواهد اصول عدالت در تمامی جوامع انسانی حکم فرما شود و گسترش صلح را مسئولیت خود می‌داند و در این راستا مراکز و تریبون‌های فکری را در سراسر جهان ایجاد کرده است.

او در سخنرانی خود که شاهزاده خالد الفیصل بن عبدالعزیز، امیر منطقه مکه مکرمه و یکی از مهم‌ترین رهبران عادی‌سازی روابط با اسرائیل به نیابت از او ایراد کرد، خردورزی و توجه به مفاهیم بخشش و میانه‌روی را در کنار تقویت فرهنگ تفاهم و آشتی و تلاش بر اساس مشترکات اسلامی و انسانی خواستار شد.

روسیه و بلاروس از افزایش فعالیت های ناتو ابراز نگرانی کردند

روسیه و بلاروس

وزرای خارجه روسیه و بلاروس درباره‌ فعالیت‌های فزاینده ناتو در نزدیکی مرزهای دو کشور ابراز نگرانی کردند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه سه شنبه -هفتم خردادماه- پس از گفت‌وگو با همتای بلاروسی‌اش اعلام کرد: ما درباره مسأله‌ عدم اشاعه و کنترل تسلیحات گفت‌وگو کردیم. ما نگرانی خود را نسبت به تشدید فعالیت‌های ناتو در نزدیکی مرزهایمان اعلام کردیم. وی ادامه داد: ما در این مذاکرات تاکید کردیم که چنین اقداماتی باعث افزایش تنش‌ها در منطقه یورو آتلانتیک می‌شود.

لاوروف اضافه کرد، روسیه و بلاروس از شرکای غربی خود می‌خواهند که به امنیت منطقه و تعهدات لازم احترام بگذارند. روابط روسیه و ناتو پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ دچار تنش شده است.

نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق شد

نیچروان بارزانی

پارلمان کردستان عراق نیچروان بارزانی را به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق انتخاب کرد.

نیچروان بارزانی در حالی به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق انتخاب شده که احزابی نظیر "نسل نو" و اتحادیه میهنی کردستان عراق جلسه پارلمان اقلیم را در روز سه شنبه -هفتم خردادماه- تحریم کردند. بارزانی ۶۸ رای از مجموع ۸۱ رای را به دست آورد.

پنج تن یعنی نیچروان بارزانی، نخست وزیر کنونی اقلیم کردستان عراق، امید عبدالسلام قادر، محمد حمه صالح قادر، ریبوار عزیز مصطفی و هیوا عبدالله خضر برای تصدی پست ریاست اقلیم کردستان عراق نامزد شده بودند.

پست ریاست اقلیم کردستان یکی از مهمترین موارد اختلافی احزاب کرد عراقی است که از سال ۲۰۱۵ میلادی به دنبال پایان ریاست مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان خالی مانده بود. اصلاح قانون آن در پارلمان اقلیم مطرح شد اما در میان تشدید شکاف‌های سیاسی میان احزاب ادامه مسیر بررسی آن طی نشده بود و پارلمان اقلیم اخیرا با انجام اصلاحاتی بار دیگر با ۸۹ رأی مثبت فعال سازی دوباره قانون ریاست اقلیم کردستان عراق را تصویب کرد.

مشاور اردوغان به ملک سلمان هشدار داد

image.png

مشاور رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه به پادشاه عربستان درباره خطری بزرگ هشدار داد و گفت، این خطر دنیا و آخرت شما را به لبه پرتگاه خواهد کشاند.

یاسین آکتای، مشاور رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، سه شنبه -هفتم خردادماه- خطاب به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان گفت: حرمین شریفین دو مکان مقدس برای تمامی مسلمانان هستند و اینکه شما متولی این مکان هستید، مسئولیت سنگینی را برعهده شما می‌گذارد و این احساس را به شما می‌دهد که در قبال رنجی که هر مسلمانی در جهان با آن روبه‌روست، مسئول هستید.

آکتای اظهار کرد: نعمت‌ها و ثروت‌های بزرگی که خداوند به شما عطا کرده، امکاناتی را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید به بهترین شکل این مسئولیت را بر عهده بگیرید. همه با حیرت بسیار شاهد تناقض تراژیک میان این ثروت‌ها و وضعیت مسلمانان هستند که در سراسر جهان از فقر و گرسنگی رنج می‌برند.

مشاور رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه در ادامه گفت: اما پروردگار دو حرمی که به آنها خدمت می‌کنید می‌گوید، فقرا از ثروت‌هایی که در دستان ماست، سهمی دارند. او در ادامه علت خطاب قرار دادن ملک سلمان به این شیوه را اینگونه شرح داد: می‌خواستم درباره خطر بزرگی که به شما نزدیک می‌شود، هشدار بدهم، خطری که دنیا و آخرت شما را به سمت لبه پرتگاه خواهد برد. این مسئول ترکیه‌ای افزود: به شما هشدار می‌دهم کاری که در این چند روز اعلام کردید آن را انجام خواهید داد، عامل فاجعه‌ای بزرگ برای شما خواهد بود.

او ادامه داد: شاید پسر شما محمد بن سلمان به دلیل ماجرای خاشقجی، احساسات مثبتی نسبت به من ندارد و تلاش می‌کند من را به عنوان دشمن شما و کشورتان نشان دهد.

مشاور رئیس حزب حاکم ترکیه در ادامه با تاکید بر اینکه کشورش برای عربستان بد نمی‌خواهد و در درخواست برای اجرای عدالت در پرونده خاشقجی هیچگونه اهانتی وجود ندارد، گفت: اما ما در برابر جنایت قتل ظالمانه و خصمانه یک انسان بی‌گناه آن هم به شیوه‌ای وحشیانه قرار داریم، بنابراین بر اساس عدالت باید قاتل او و کسانی که تشویق به قتل کردند، به دستگاه عدالت تحویل داده شوند.

وی با اشاره به خطری که دولت ریاض را تهدید می‌کند، تاکید کرد: مساله‌ای که این فاجعه را برای شما رقم خواهد زد، تصمیمی است که به تازگی درباره اعدام علماء اعلام کردید، علما وارثان انبیا هستند. آکتای ادامه داد: به شما نمی‌گویم، علما را ببخشید و آنها را نکشید من می‌گویم، خود را با قتل آنها به هلاکت نرسانید.

لاوروف: روسیه خواهان خروج کامل نیروهای بیگانه از افغانستان است

لاوروف

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: ‌روسیه خواهان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه سه شنبه -هفتم خردادماه- اعلام کرد: مسکو مطمئن است که راه حل نظامی نمی‌تواند در مسأله افغانستان اعمال شود. تنها راه ممکن دستیابی به صلح از طریق ابزار دیپلماتیک و سیاسی است.

وی ادامه داد: ما خواهان خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان هستیم و از تمام طرف‌های افغانی می‌خواهیم که مذاکرات را شروع کنند؛ مذاکراتی که تمام نیروهای سیاسی و اجتماعی این کشور در آن حضور داشته باشند.

وی در مراسم صدمین سالگرد تأسیس روابط دیپلماتیک روسیه و افغانستان بار دیگر بر همکاری‌های میان دو کشور تاکید کرد.

حکم اعدام دو شهروند فرانسوی در عراق صادر شد

دادگاه عراق حکم اعدام را علیه دو شهروند فرانسوی دیگر به اتهام عضویت در گروه تروریستی داعش صادر کرد.

دادگاه عراق سه شنبه-هفتم خردادماه- با صدور حکمی دو شهروند فرانسوی دیگر را به اتهام عضویت در گروه تروریستی داعش به اعدام محکوم کرد. بدین ترتیب، احکام‌ اعدام دادگاه عراق در حق شهروندان فرانسوی وابسته به داعش به شش مورد می‌رسد.

پیشتر وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده بود که سفارتش در بغداد موضع خود را در خصوص مجازات اعدام به مقامات عراقی اعلام خواهد کرد.

وزارت خارجه فرانسه در عین حال بر احترام به حاکمیت عراق تاکید کرد.

حمله به یک پاسگاه نظامی در غور افغانستان ۲۱ کشته برجای گذاشت

در حمله شبه‌ نظامیان گروه طالبان به پاسگاه پلیس در ولایت غور افغانستان پنج نیروی امنیتی و ۱۶ غیرنظامی کشته شدند.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور افغانستان سه شنبه -هفتم خرداد ماه- در جمع خبرنگاران اعلام کرد که شبه‌ نظامیان گروه طالبان با حمله به پاسگاه پلیس شهر فیروزکوه با نیروهای پلیس درگیر شدند که در نتیجه آن پنج تن از نیروهای امنیتی و ۱۶ غیرنظامی کشته شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، در این حمله شمار زیادی از اعضای طالبان نیز کشته شده‌اند. گروه طالبان هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده است.

ملا برادر برای اولین بار با سیاستمداران افغانستان دیدار کرد

image.png

به بهانه صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک افغانستان-روسیه، رهبران و چهره‌های شناخته‌شده سیاسی افغان و هیئتی از گروه طالبان در مسکو در حال دیدار و گفت‌وگو هستند.

این دومین دیدار چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان در مسکو است. دیدار قبلی موسوم به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در ١٦ بهمن سال گذشته در همین شهر برگزار شده بود.

حضور ملا برادر، مذاکره‌کننده ارشد گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، محور توجه نشست دو روزه مسکو است. او کمتر در رسانه‌ها ظاهر شده بود. ملا برادر ریاست هیئت ١٤ نفری طالبان را در نشست مسکو برعهده دارد و اولین سفر بین‌المللی او در این مقام است.

حکومت افغانستان غایب این نشست مسکو است. تنها لطیف بهاند، سفیر افغانستان در مسکو در سخنان کوتاهی از دولت روسیه و برگزارکنندگان نشست تشکر کرده و تاکید کرد که به نمایندگی از وزیر امور خارجه افغانستان صحبت می‌کند.

عباس استانکزی، از اعضای هیئت طالبان در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه نشست با رد گفت‌وگو با حکومت افغانستان گفت: گفت‌وگو با اداره‌ای که اختیارات ندارد و دچار اختلاف است را همیشه رد کرده‌ایم. محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح و محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان نیز که مقام‌های دولت کابل هستند، در نشست مسکو شرکت کرده‌اند.

حامد کرزای، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان و شماری از چهره‌های برجسته سیاسی افغانستان از جمله حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و نامزد ریاست جمهوری، کریم خلیلی، فوزیه کوفی، ضرار احمد مقبل، حضرت عمر زاخیلوال، عطامحمد نور، رنگین دادفر اسپنتا و زلمی رسول در این نشست حضور دارند.

به نظر می‌رسد که گروه طالبان در رد گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان بیشتر نگاه به محمد اشرف‌غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان دارد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی افتتاحیه گفت: مسأله افغانستان راه حل نظامی ندارد. امیدوارم هر چه زودتر صلح به افغانستان بیاید. روسیه در مبارزه با داعش در کنار افغانستان است. رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان نیز در سخنرانی خود روابط با روسیه را «از مهم‌ترین روابط» خواند. کرزای گفت که به نمایندگی از مردم افغانستان، از نقش روسیه در گفت‌وگوهای صلح استقبال می‌کند.

ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان در سخنرانی کوتاهی از روسیه به خاطر برگزاری این نشست تشکر کرد. ملا برادر، افغانستان را «اشغال‌شده» خواند و گفت، برای رسیدن به صلح باید اشغال افغانستان به پایان برسد. ضمیر کابلوف، سفیر روسیه در افغانستان که اداره جلسه را بر عهده داشت، به نمایندگی از دولت روسیه خطاب به سیاسیون افغانستان گفت: امروز فرصت خوبی دارید تا با هیئت طالبان گفت‌وگو کنید. چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان در سخنان خود از صد سالگی روابط تاریخی افغانستان و روسیه به نیکی یاد کردند.

محمد حنیف اتمر، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در این نشست ابراز امیدواری کرد که این آغاز جدی مذاکرات بین‌الافغانی با حمایت دولت روسیه، آمریکا، چین و دیگر کشور های منطقه باشد. 

شیرمحمد عباس استانکزی، عضو ارشد هیئت طالبان در نشست مسکو در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد که به مناسبت صدمین سال روابط افغانستان و روسیه و به دعوت دولت این کشور به مسکو سفر کرده‌ است. او در مورد گفتگوهای بین‌الافغانی گفت: ما آماده گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هستیم. عباس استانکزی تاکید کرد که با وجود حضور نیروهای خارجی، آتش‌بس غیرممکن است. عطا محمد نور، از چهره‌های سیاسی افغانستان در سخنرانی خود از طالبان خواست که فکر شکست آمریکا و ورود فاتحانه به افغانستان را نکنند؛ چرا که عملی نیست.

در پایان جلسه افتتاحیه، سیاسیون افغانستان به سمت محل هیئت طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر رفتند و با هم دست دادند و یکدیگر را در آغوش گرفتند.

روسیه: ادلب، رقه دوم نیست

ورشنین

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که درحال حاضر صحبتی درباره عملیات گسترده در ادلب وجود ندارد و این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.

سرگئی ورشنین، معاون وزیر خارجه روسیه چهارشنبه -هشتم خردادماه- در جلسه شورای امنیت درباره اوضاع انسانی در سوریه گفت: در ماه نوامبر نفوذ هیئت تحریرالشام در منطقه کاهش تنش ادلب ۶۰ درصد بود اما تا اواخر نوامبر به ۹۹ درصد رسید. تحریرالشام یک گروه تروریستی است و مقابله با این گروه حق و وظیفه دولت سوریه است. صحبتی درباره عملیات گسترده در ادلب نیست و این مسئله هرگز رخ نخواهد داد.

وی بر پایبندی روسیه به توافق امضا شده با ترکیه درباره منطقه کاهش تنش تأکید کرد و گفت: این سند بر عزم و اراده امضاکنندگان آن برای مبارزه با تروریست‌ها تأکید دارد. ادلب رقه دوم نخواهد شد؛ شهری که اعضای ائتلاف آمریکا آن را با خاک یکسان کرده‌اند. ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم با هم همکاری داشته باشند تا بتوانیم از طریق اقدام مشترک تروریسم را از بین ببریم و به بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان سرعت ببخشیم.

تداوم مبارزه با تروریست در مرز های ترکیه

فواد اوکتای

معاون رییس جمهور ترکیه اعلام کرد که این کشور به مبارزه علیه تروریسم در مرزهایش ادامه‌ می‌دهد و مرزهایش را از تروریست‌ها و حامیان آنها پاکسازی می‌کند. 

فواد اوکتای، معاون رییس جمهور ترکیه چهارشنبه -هشتم خردادماه- در مراسم افطار با انجمن تجار از عملیات جدید ضد تروریستی ترکیه تمجید کرد، وی گفت‌: آنکارا به پاکسازی مرزهای ترکیه از تروریست‌ها و حامیانش ادامه‌ می‌دهد. ما ثبات کشورمان را با چیز دیگری معامله نخواهیم کرد. به تازگی وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور عملیات جدیدی را علیه نیروهای پ‌ک‌ک در شمال عراق آغاز کرده‌اند. اوکتای اعلام کرد که موازی با رشد اقتصادی در ترکیه، توسعه اجتماعی و فناوری ملی ادامه‌ دارد. هم‌چنین به گفته وی ترکیه به رهبر ارائه کمک‌های بشردوستانه تبدیل شده است.

ائتلاف عربی به فکر دفاع از خود در برابر پهپاد های یمنی

ترکی المالکی

ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی در حال حاضر در لبه پرتگاه قرار گرفته است چراکه پیش‌بینی نمی‌کرد که پس از گذشت چهار سال از عملیات تجاوزگرانه خود علیه ملت یمن، کار به اینجا ختم شود و نسبت به این موضوع خجالت زده باشد که توانایی مقابله با پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را ندارد و تجهیزات ارزان قیمت یمنی سامانه‌های دفاعی صدها میلیون دلاری آن را دور می‌زنند.

عبدالباری عطوان تحلیل‌گر معروف عرب چهارشنبه -هشتم خردادماه- در گزارشی درباره بیم ائتلاف متجاوز عربی و عربستان نسبت به پهپادهای انصارالله یمن و عدم توانایی مقابله با آنها نوشت: اظهارات ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان درباره مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین یمن به سرعت به مایه تمسخر در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد، چراکه طبق گفته یکی از فعالان، اظهارات وی نشان می‌دهند که عربستان چهار سال است که تبلیغات توزیع گل میان غیرنظامیان در یمن را رهبری می‌کند (اشاره به کشتن غیرنظامیان) اما این کشور اکنون به دنبال متوسل شدن به عملیات نظامی برای دفاع از خودش است.

خبرگزاری رسمی عربستان اخیرا به نقل از ترکی المالکی اعلام کرد که تداوم هدف قرار دادن فرودگاه‌ها در عربستان توسط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با یک عملیات نظامی مواجه خواهد شد.

اظهارات المالکی به دنبال تداوم تجاوز وحشیانه و حملات نظامی ددمنشانه به رهبری عربستان و امارات و با حمایت واشنگتن و لندن علیه یمن مطرح می‌شود که هم‌اکنون وارد پنجمین سال خود شده است. در این حملات که با محاصره اقتصادی شدید همراه است و وضعیت خدمات در یمن را بحرانی کرده، حتی کودکان، زنان و زیربناها نیز مستثنی نشده‌اند؛ جنگی که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اخیرا آن را "جنگ کثیف" خواند.

ترکی المالکی همچنین گفته است که تلاش‌هایی نیز برای هدف قرار دادن فرودگاه‌های اصلی ازجمله فرودگاه منطقه‌ای نجران و فرودگاه ملک عبدالله در جازان وجود دارد که روزانه هزاران مسافر در آنها حضور می‌یابند.

اظهارات المالکی نگرانی شدید عربستان و امارات نسبت به عملیات‌های انتقام جویانه پهپادهای یمن را فاش می‌کند، پهپادهایی که ۳۰۰ هدف حیاتی برای آنها مشخص شده که با هدف قرار دادن پنج هدف حیاتی در فرودگاه نجران و جازان و ایستگاه‌های پمپاژ نفت در خط لوله شرق به غرب عربستان معروف به "پترولاین" در غرب ریاض افتتاح شد.

احمد المؤید با اشاره به اتهامات مطرح شده از طرف دولت مستعفی یمن علیه مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور، آورده است: شک درباره بی‌طرفی مارتین گریفیث، نتایج تلاش‌های او که جنگ در حدیده را متوقف کرد، به رسمیت نشناختن وی و عدم پذیرش تعامل و همکاری با او، روش ایده‌آلی نیست بلکه گامی است که نتایج معکوس به همراه دارد و به سود جنبش انصارالله و هم‌پیمانان آن خواهد بود که هم‌اکنون نیز اتفاق می‌افتد.

طرافداران حقوق بشر یک بار دیگر از عربستان به دلیل بارگیری تسلیحاتی در فرانسه شکایت کردند

همزمان با افزایش فشارها بر پاریس جهت توقف فروش تسلیحات به عربستان، یک سازمان حقوق بشری فرانسه تلاش دارد از بارگیری کشتی عربستان ممانعت کند که در جنوب فرانسه پهلو گرفته است.

سازمان حقوق بشری مستقر در پاریس "ای، سی، ای، تی" چهارشنبه -هشتم خردادماه- در بیانیه‌ای اعلام کرد، برای ممانعت از بارگیری این یک کشتی سعودی به دستگاه قضایی شکایت کرده است. این سازمان افزود، قرار است کشتی موسوم به "بحری تبوک" تسلیحات فرانسه را بارگیری کرده و به عربستان؛ طرف اصلی در جنگ یمن منتقل کند. سازمان مذکور از جامعه مدنی و نهادهای داخلی خواست از وصول این تسلیحات به عربستان جلوگیری کنند.

پیش از این هم یک کشتی سعودی دیگر موسوم به "بحری ینبع" سواحل شمال فرانسه را بدون بارگیری تسلیحات ترک کرده بود، زیرا کارکنان بندر تهدید کردند که اجازه نخواهند داد این کشتی وارد بندر لوآور شود.

سازمان فرانسوی علیه این کشتی نیز در زمان بارگیری شکایت کرده و با بیان اینکه ممکن است تسلیحات بارگیری شده در جنگ یمن علیه غیرنظامیان مورد استفاده قرار بگیرد، این اقدام را مخالف معاهده بین‌المللی اعلام کرده بود.

پس از اینکه پایگاه خبری مستقل "دیسکلوز" اعلام کرد، کشتی عربستان برای بارگیری تسلیحات جهت انتقال آنها به عربستان در بندری نزدیک مارسی پهلو گرفته است، شرکت مالک این کشتی سعودی به صورت رسمی بارگیری تسلیحات فرانسه را تکذیب کرد.

نماینده شرکت "شیپینگ اجنسی سرویس" که نماینده شرکت مالک کشتی سعودی "بحری تبوک" در فرانسه است، گفت، این کشتی امروز (چهارشنبه) برای شرکت آلمانی زیمنس بارگیری خواهد کرد و بارش صد در صد ایستگاه‌های سوخت سیار برای استفاده مدنی خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد، اطلاعات درباره بارگیری تسلیحات و مواد منفجره توسط این کشتی مطلقا نادرست هستند و صحت ندارند. همانطور که اخبار  مربوط به بارگیری تسلیحات توسط کشتی سعودی "بحری ینبع" صحت نداشت.

کشتی "بحری ینبع" به دنبال بارگیری تسلیحات فرانسوی برای عربستان بود و پس از جنجال‌هایی که افشاگری‌های دیسکلوز به راه انداخت، این کشتی از رفتن به بندر لوآور منصرف شد.

سایت خبری دیسکلوز ۱۵ آوریل یک یادداشت را که در دایره اخبار محرمانه دفاعی قرار می‌گرفت، افشا کرده بود. در این یادداشت به استفاده از سلاح‌های تولید فرانسه از جمله خمپاره‌اندازهای سیزر، رزم‌ناوها و تانک‌های مدل "لوکلیرک" و جنگنده‌ها در جنگ یمن اشاره شده است.

این سایت چند هفته پس از کشف حمل تسلیحات فرانسوی مشابه، اخبار مذکور را افشا کرد؛ مساله‌ای که به راه‌اندازی کمپین فشار منجر شد و در نهایت ریاض را وادار کرد از بارگیری تسلیحات توسط کشتی‌های خود منصرف شود. دیسکلوز تاکید کرد، بار جدید شامل تجهیزاتی خواهد بود که از بندری نزدیک مارسی بارگیری خواهد شد.

سازمان‌های حقوق بشری ریاض را به استفاده از تسلیحات فرانسه در جنگ یمن متهم می‌کنند؛ جایی که از زمان حمله نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات؛ از بزرگترین مشتریان تسلیحات نظامی فرانسه در سال ۲۰۱۵، ده‌ها هزار تن کشته شدند.

مسؤولان فرانسوی گفتند، از تسلیحات این کشور تنها برای اهداف دفاعی استفاده می‌شود، آنها اتهامات درباره نقض معاهده تجارت تسلیحات را رد کردند؛ معاهده‌ای که فروش تسلیحات به کشورها را در صورت استفاده از آنها علیه غیرنظامیان منع می‌کند.

روسیه: سامانه S-۴۰۰ پیش از موعد در اختیار ترکیه قرار خواهد گرفت

پسکوف

سخنگوی کرملین اعلام کرد که سیستم دفاعی ــ موشکی S-۴۰۰ روسیه پیش از موعد توافق شده بنا به درخواست آنکارا منتقل می‌شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین چهارشنبه-هشتم خردادماه- اعلام کرد: انتقال سامانه S-۴۰۰ به ترکیه پیش از موعد بر اساس درخواست طرف ترکیه پیش می‌رود. وی ادامه داد: همه مسائل برنامه‌ریزی شده است، هیچ گونه تاخیری وجود ندارد. همه چیز روند طبیعی خود را طی می‌کند. این‌ در حالی است که آمریکا خواهان لغو توافق روسیه و ترکیه برای خرید سامانه S-۴۰۰ است. اما مقامات ترکیه اعلام می‌کنند که این توافق یک توافق انجام شده بوده و حرفی از لغو آن در میان نیست.

آمریکا تهدید کرده است که اگر این توافق لغو نشود، جنگنده‌های F-۳۵ را به ترکیه تحویل نمی‌دهد. آنکارا در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ را از روسیه خریداری کند. اما مقام‌های آمریکایی به ترکیه توصیه کردند به جای این سامانه سیستم دفاع موشکی پاتریوت را از آمریکا بخرد.

تبعه تونسی به اتهام عضویت در داعش در عراق اعدام می شود

image.png

دادگاهی در عراق چهارشنبه -هشتم خردادماه- حکم اعدام یک شهروند تونسی را که به جرم پیوستن به داعش محکوم شده بود، صادر کرد.

دادگاهی در بغداد حکم اعدام محمد بریری، شهروند ۲۴ ساله تونسی را که فوریه گذشته به همراه ۱۲ تکفیری فرانسوی از سوریه به عراق منتقل شده بود، صادر کرد. در جلسه محاکمه بریری مشخص شد که او صرفاً ساکن کشور فرانسه بوده و تابعیت فرانسوی ندارد. دستگاه قضایی عراق عصر سه‌شنبه نیز حکم اعدام دو شهروند فرانسوی به اتهام وابستگی به داعش را صادر کرد.

پاریس مخالفت خود را با صدور حکم اعدام علیه شهروندانش اعلام کرده است. وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که سفارت این کشور در عراق موضعگیری این کشور درباره مجازات اعدام را به مسئولان عراقی منتقل خواهد کرد.

تنظیم و گردآوری: سپهرزارع_خبرنگار ایمنا

کد خبر 377594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.