استفاده از نگاه زنانه در ساخت شهر

رییس کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای اسلامی اصفهان گفت: باید در شهر نه تنها حقوق زنان بلکه حق و حقوق کودکان، معلولان، سالمندان و همه اقشار دیده شود، در بخشی از طرح جامعی که در دست تدوین است به مباحث فرهنگی و موضوعات زنان توجه شده تا شهر تنها با نگاه مردانه ساخته نشود و نگاه زنانه هم در آن دخیل باشد.

فریده روشن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم توجه به شان و جایگاه زنان در برنامه‌های فرهنگی شهر، اظهار کرد: اگر می‌گوییم به دنبال افزایش نشاط اجتماعی با افزایش برنامه‌های فرهنگی هستیم این امر دلیلی برای تضعیف جایگاه یک قشر از جامعه چه زنان، مردان و چه سالمندان در برنامه‌های فرهنگی نیست.

وی با بیان اینکه راه‌های بسیاری برای ایجاد شادی در جامعه وجود دارد، افزود: این نشاط اجتماعی نباید به بهای تمسخر یک قشر از جامعه باشد، چرا که در جامعه‌ای اسلامی زندگی می‌کنیم که باید همه اقشار و صنوف احترام هم را داشته باشند.

رییس کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه نباید با تمسخر زنان بساط شادی را برای دیگران مهیا کنیم، تصریح کرد: این موضوع پرداختن به طنز نیست چرا که ما با طنز مخالف نیستیم، اما باید تئاتر طنز یک مفهوم را فرهنگ‌سازی کند و در عین ایجاد شادی و نشاط اجتماعی فرهنگسازی هم برای جامعه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه همه هنرها ارزشمند است، اظهار کرد: تئاتر اصفهان دارای جایگاه ویژه‌ای در هنر ایران است و هنرمندی چون ارحام صدر و بسیاری از بزرگان دیگر را در این زمینه داریم. باید جایگاه این هنر فاخر حفظ شود.

روشن در خصوص جایگاه زنان افزود: زنان جایگاه ویژه‌ای از لحاظ تربیتی دارند چرا که یک خانواده را تربیت می‌کنند و تربیت خانواده به نوعی تربیت جامعه است و باید اهمیت و شان این جایگاه در جامعه دیده شود.

وی با اشاره به اینکه منظور از حضور زنان در جامعه دستیابی به موقعیت اصلی یک زن است، خاطرنشان کرد: منظور از حضور زنان این است که این قشر بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها موثر واقع شوند، وقتی یک شهر ساخته می‌شود نگاه زنانه در شهر دیده شود و حقوق زنان در شهر رعایت شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای شهر اصفهان افزود: باید در شهر نه تنها حقوق زنان بلکه حق و حقوق کودکان، معلولان، سالمندان و همه اقشار دیده شود و به همین دلیل در بخشی از طرح جامعی که در دست تدوین است به مباحث فرهنگی و موضوعات زنان توجه شده تا شهر تنها با نگاه مردانه ساخته نشود و نگاه زنانه هم در آن دخیل باشد.

روشن در خصوص مزایای این نوع نگاه به موضوعات شهری گفت: وقتی نگاه زنانه به موضوعات شهری باشد به دلیل اینکه زن در خانواده یک الگوی فداکاری است قبل از اینکه به فکر خود باشد به فکر فرزندان است و در عین اینکه نگاه زنانه به موضوعات داریم همزمان حق و حقوق کودکان، نوجوانان و جوانان هم دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: به موضوع دیده شدن، اهمیت دادن و مشارکت دادن زنان در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از هر سمتی که نگاه شود ارزشمند است و به نفع همه اقشار جامعه خواهد بود.

کد خبر 377421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.