زمزمه‌های تازه از طرح انتقال آب "بن- بروجن"/  بلاتکلیفی تونل بهشت‌آباد

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می توان عکس العمل‌ها به اجازه واگذاری زمین‌های مجاور سد تنظیمی برای اجرای طرح " بن- بروجن"، بلاتکلیفی تونل بهشت آباد، بسته شدن پرونده دو شغله‌های وزارت تعاون و واگذاری سهام دولتی خودروسازان به بخش خصوصی را نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان اینکه براساس مصوبات، طرح انتقال آب بن-بروجن در نهایت باید پس از افتتاح تونل سوم کوهرنگ و تونل بهشت آباد اجرایی شود، به ایمنا گفت که" شرکت منابع آب ایران به تازگی اجازه واگذاری زمین های مجاور سد تنظیمی را برای اجرای طرح انتقال آب بن- بروجن به استان چهارمحال و بختیاری داده است که از نظر قانون حق چنین کاری را نداشته و ندارد.

محمدرضایی با تاکید بر اینکه براساس مصوبات، طرح بن-بروجن باید پس از افتتاح تونل سوم کوهرنگ و تونل بهشت آباد اجرایی شود، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب از سال ۱۳۹۲ هرگونه بارگذاری جدید در حوضه آبریز زاینده رود تا تعیین تکلیف آب حق‌آبه داران و محیط زیست آن ممنوع است."

این در حالی است که مدیرعامل آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری ۱۴ اردیبهشت ماه سال‌جاری اعلا کرده است: " طرح انتقال آب بن- بروجن از پیشرفت ۷۰ درصدی برخوردار است و چنانچه طبق برنامه اجرایی شود تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری می رسد. این طرح به طول ۱۱۷ کیلومتر خط انتقال از سال ۹۱ ردیف اجرایی گرفت که در ابتدا سرعت اجرای آن با کندی انجام می گرفت اما پس از سفر رئیس جمهوری به استان در سال ۹۳ از جهش اعتباری خوبی برخوردار شد. اجرای خط لوله این طرح در نقاط مختلف در حال اجرایی شدن است که ۲ قطعه اول و دوم آن بصورت ۱۰۰ درصد اجرا شده و قطعه سوم در حال اجراست که با تکمیل آن ۹۰ کیلومتر از لوله گذاری این طرح اجرا می شود.

این طرح هم اینک در حال اجراست و در صورت تامین اعتبارات لازم طبق برنامه زمانبندی شده تا پایان سال ۹۹ تکمیل و وارد مدار می شود."

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با حضور در هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان در خصوص آخرین وضعیت تونل بهشت آباد گفت: " این طرح وضعیت خوبی ندارد و چون استان‌های یزد و کرمان به سمت ساختگاه‌های دیگری رفتند وضعیت سد بلاتکلیف است.

مسعود میرمحمد صادقی همچنین حجم فعلی سد زاینده رود را ۶۹۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد."

دیگر اخبار مهم اقتصادی را می‌توانید در ادامه بخوانید:

** رئیس کل بانک مرکزی نوشت: تا کنون نزدیک ۶۰ درصد ارز ناشی از صادرات در سال ۹۷ به چرخه اقتصاد برگشته است.

** وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پرونده دو شغله های وزارت تعاون بسته شده‌است، گفت: از امروز ( شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه) هر فرد دوشغله ‌استعفا نداده باشد از هر دو شغل عزل و به مراجع ذی صلاح معرفی خواهد شد.

** سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با تصویب نهایی واگذاری حدود ۱۴ درصد سهام دولت در ایران‌خودرو و حدود ۱۷ درصد سهام دولت در سایپا در هیئت وزیران، این اتفاق به زودی عملیاتی می‌شود. اوایل هفته گذشته کمیسیون اقتصادی دولت در مصوبه‌ای تصمیم گرفت سهام دولت در شرکت‌های خودروساز و چند شرکت دیگر دولتی را به طور کامل واگذار کند.

با تصویب نهایی این پیشنهاد در هیئت وزیران، حدود ۱۴ درصد سهام دولت در ایران‌خودرو و حدود ۱۷ درصد سهام دولت در سایپا به بخش خصوصی واگذار می‌شود و دولت از شمول سهام‌داران دو خودروساز خارج می‌شود و به این ترتیب صنعت خودروسازی کشور در آستانه یک تحول بزرگ قرار می‌گیرد.

** مسعود میرمحمد صادقی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در گفت و گو با ایمنا با بیان اینکه در استان اصفهان ۴۳ هزار و ۴۸۰ چاه مجاز وجود دارد، گفت: در سال جاری ۶۰ چاه مجاز این استان به کنتورهای هوشمند مجهز شده است. طی دو ماه نخست سال جاری ۶۴ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان پر و مسلوب المنفعه شده است.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان ۴۳ هزار و ۴۸۰ چاه مجاز وجود دارد، به اجرای طرح نصب کنتورهای فهام اشاره کرد و افزود: در سال جاری ۶۰ چاه مجاز در استان به کنتورهای هوشمند مجهز شده است.

** درصد تغییر شاخص کل در اردیبهشت ماه ١٣٩٨ نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٢,١ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٥٢,١ درصد بیشتر از اردیبهشت‌ماه ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٥١,٤ درصد) ٠.٧ واحد درصد افزایش یافته است.

** ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران، ۳۱ اردیبهشت‌ماه امسال در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه می‌شود.

در این عرضه، قیمت پایه ۶۷ دلار و ۲۸ سنت به ازای هر بشکه تعیین شده و حداقل میزان خرید که در عرضه‌های پیشین ۳۵ هزار بشکه بود، در عرضه پیش‌رو به هزار بشکه کاهش یافته است.

** رییس گروه بهره‌برداری از سدهای کشور از ذخیره‌سازی ۴۰.۹ میلیارد مترمکعب آب در مخزن سدهای کشور خبر داد.

وحید عسکری‌نژاد  در خصوص میزان ورودی به سدها از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ (اول مهرماه) تا ۲۴ اردیبهشت ۹۸، اظهار کرد: مقادیر ورودی به سدها از ابتدای سال آبی معادل ۷۱.۶ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه ۲۷۷ درصد افزایش داشته است. همچنین میزان خروجی از سدها از ابتدای سال آبی نیز ۵۰.۶ میلیارد مترمکعب گزارش شده که نسبت به سال گذشته در بازه زمانی مشابه ۲۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

** رییس کل بانک مرکزی گفت: با اقدامات انضباطی بانک مرکزی و همکاری بانک‌ها اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی به پایین‌ترین حد خود در چند ماه گذشته رسید.

** معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین تصمیمات درباره افزایش قیمت بلیت قطار گفت: براساس تصمیماتی که در شورای عالی ترابری اخذ شده، قرار بر این است که میزان افزایش قیمت بلیط قطار متوسط ۲۲ درصد باشد و پس از ماه مبارک رمضان این افزایش قیمت‌ها اعمال شود.

** مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: میزان ذخایر برنج کشور دو برابر سال گذشته است و این محصول همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود.

** وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای افزایش میزان وام خرید مسکن ندارد و براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در ۱۶ اسفندماه سال گذشته وام ساخت مسکن قابل انتقال به خریدار حدوداً ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

** بر اساس اعلام بانک مرکزی؛ مهلت فروش سهام تمام اشخاص حقیقی و حقوقی غیر وابسته در بانک‌های قوامین، حمکت ایرانیان، انصار، مهراقتصاد و موسسه اعتباری کوثر به مدت ۱۵ روز کاری تمدید شد.

** سیدابوالفضل موسوی بیوکی، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از راهکارهای موثر برای رفع مشکل کمبود مسکن استیجاری، تعیین تکلیف خانه‌های خالی است، به طور حتم با ساماندهی آنها بخش اعظمی از کمبود مسکن در حوزه اجاره حل می شود.

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای کاهش مشکلات بازار مسکن به ویژه ساماندهی بازار اجاره، اظهار کرد: در شرایط کنونی راهکارهای بلند مدت مانند تولید انبوه مسکن در کاهش التهابات اثرگذار نیست و در این راستا باید اقدامات و برنامه‌های کوتاه مدت اجرایی شود.

** بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان تصویب شد.

** رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ظرف دو هفته قیمت ارز حدود دو هزار تومان کاهش یافته است، گفت: توصیه می‌شود مردم با توجه به متغیرهای سیاسی تأثیرگذار در بازار ارز وارد آن نشوند.

** استاندار اصفهان با اعلام اینکه دولت تدبیر و امید حتی یک ریال از صندوق تامین اجتماعی برداشت نکرده است، گفت: این دولت ۳۹ هزار میلیارد ریال از بدهی دولت‌های قبلی را نیز پرداخت کرده است.

** وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث مسکن و برنامه‌های بازآفرینی شهری در اولویت کار دولت قرار دارد، گفت: مهم‌ترین کاری که وزارت راه و شهرسازی در این رابطه انجام می‌دهد، عرضه زمین است. مردم این را بدانند که ما به یاری حق تعالی دغدغه زمین را برای مردم از بین می‌بریم.

** محمد واعظ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: با توجه به ضرورت تامین معیشت اقشار متوسط در شرایط جنگ اقتصادی، سهمیه بندی کالاهای اساسی راهکاری است که می‌تواند لایه امنیت اقتصادی برای معیشت خانوار فراهم کند. با توجه به ضرورت تامین معیشت اقشار متوسط و کم درآمد جامعه و قرار گرفتن در برابر حمله اقتصادی دشمن، در این شرایط راه مقابله با مشکلات اقتصادی جدید سهمیه بندی کالاهای اساسی است.

** مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه مهمترین وظیفه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی حفظ و صیانت از نیروی کار است، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۸ هزار نفر در استان اصفهان بیمه بیکاری دریافت می کنند.

** وام ضروری اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری به مبلغ پنج میلیون تومان شب ۳۱ اردیبهشت‌ماه به حساب ۲۵ هزار نفر از واجدین شرایط واریز شد.

** معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: با توجه به کمبود منابع آب و قانون محدودیت و ممنوعیت کشت برنج، اراضی زیر کشت این محصول در استان به کمتر از یک هزار هکتار رسیده است.

** شاخص قیمت کالاهای وارداتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) در سال گذشته برابر با ١٠٢٩,٠ است که نسبت به سال قبل، ١١١.٤ درصد افزایش داشته است.

** قیمت شاخص نفت خام برنت روز چهارشنبه، یکم خردادماه کاهش یافت و به ۷۱ دلار و ۸۱ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا به ۶۲ دلار و ۵۹ سنت رسید.

** حسن مرادی کارشناس اقتصاد انرژی در گفت و گو با ایمنا، بیان کرد: می توانیم با در نظر گرفتن ساختاری، اضافه تولید بنزین کشور را در مرز ها عرضه کنیم تا هم درآمدی برای دولت ایجاد شود و هم از قاچاق این فرآورده نفتی مهم جلوگیری کنیم. کوله بری و قاچاق فرآورده های نفتی در مرز های کشور صورت می گیرد و افراد مشغول به این کار نیز درآمد مناسبی دارند. بهتر است دولت نیز از همین روش استفاده کند و فرآورده های نفتی و نفت خام را در مرز عرضه نماید تا بتواند از آثار تحریم های اقتصادی و نفتی ایالات متحده بکاهد.

** حسین شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شکل‌گیری بازار تهاتر مرزی با کشورهای منطقه، ‌این امر را راهکاری برای تامین بخشی از نیاز کالاهای اساسی کشور دانست و اظهار کرد: ذخایر راهبردی کالاهای اساسی بخش کشاورزی وضعیت مطلوبی دارد و نگرانی در بخش تامین کالاهای اساسی وجود ندارد. در حال حاضر با میزان کالای اساسی ذخیره شده در انبارها حداقل تا شش ماه بدون حتی یک کیلوگرم واردات دوام خواهیم آورد، ضمن این که ذخایر انبارها دائم در حال نو شدن است.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی برای ایجاد ارزش افزده بیشتر تأکید کرد و افزود: امسال سال رونق معدن و صنایع معدنی خواهد بود و از همه توان‌ها و ظرفیت‌ها برای رسیدن به این هدف استفاده خواهیم کرد.

** معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، تصریح کرد: ۹۸ درصد واحدهای مسکن مهر استان اصفهان تکمیل شده اما دو درصد دیگر به دلیل مشکلاتی در پرداخت سهم از طرف مردم و تامین مصالح، نیمه تمام باقی مانده است که تا آخر شهریورماه تکمیل می‌شود.

ایمان طاهر با اشاره به اینکه کل سهمیه مسکن مهر استان اصفهان ۱۶۰ هزار واحد بوده‌است، گفت: نزدیک به هشت هزار واحد از این تعداد پیشرفت کمتر از ۳۰ درصد داشته است زیرا این واحدها فاقد متقاضی است که در فولادشهر نیز قرار دارند. بنابراین ۱۵۲ هزار واحد دارای متقاضی در اصفهان وجود دارد که از این تعداد ۱۴۹ هزار واحد آن تکمیل و تحویل مردم داده شده است.

** قرارداد ساخت واحد تصفیه نفت کوره پالایشگاه اصفهان به ارزش حدود ۶۰۰ میلیون یورو بین این پالایشگاه و شرکت ایرانی نارگان امضا شد.

کد خبر 376958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.