۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
 شایعترین علائم نارسایی کلیه

فوق تخصص کلیه بزرگسالان گفت: رنگ پریدگی، ورم در اندام تحتانی بدن، پف دور چشم‌ها، بی‌اشتهایی، خستگی مزمن و انتشار بوی نامطبوع اوره از دهان از علائم ابتلا به بیماری نارسایی کلیه است.

مژگان مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه بیماری کلیه یک بیماری خاموش است، اظهار کرد: این بیماری می‌تواند بدون اینکه بیمار متوجه شود بی علامت پیش رود و بیمار تنها با انجام آزمایش متوجه کم کاری کلیه‌هایش شود.

وی با بیان اینکه نارسایی کلیه در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری هیچ علامتی ندارد، افزود: چنانچه این بیماری پیشرفت کند علایمی مانند رنگ پریدگی، ورم در اندام تحتانی بدن، پف دور چشم‌ها، بی‌اشتهایی، خستگی مزمن و انتشار بوی نامطبوع اوره از دهان را دارد.

فوق تخصص کلیه بزرگسالان با بیان اینکه بیماران دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلا به نارسایی کلیه هستند، افزود: همچنین افراد دارای فشار خون بالا، سنگ کلیه و افراد دارای مشکلات مجاری ادرار باید نسبت به احتمال نارسایی کلیه چکاپ شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه سیر بیماری کلیه مزمن، خاموش و پیش رونده است می‌طلبد که افرادی که دچار این بیماری‌ها هستند چکاپ منظم داشته باشند تا در مراحل ابتدایی، نارسایی کلیه تشخیص داده شود و بتوان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

مرتضوی با بیان اینکه تاری دید و سردردهای شدید در افراد دارای فشار خون بالا نیز یکی از علائم نارسایی کلیه است، تصریح کرد: به این افراد نیز توصیه می‌شود در بازه‌های زمانی کوتاه مدت نسبت به چکاپ احتمال نارسایی کلیه اقدام کنند.

کد خبر 376873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.