فلسطین غم مشترک همه مسلمانان است

برگزاری روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان از جانب کشورهای مسلمان، رویدادی خاص در عرصه سیاست بین الملل محسوب می شود، زیرا این حمایت مردم جهان از یک ملت بی سابقه و کم نظیر است و تداوم این راه نشان می دهد که مسلمانان و غیر مسلمانان در زمینه احقاق حقوق مردم ستم دیده فلسطین کوتاه نمی آیند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امام خمینی از ابتدای فعالیت مبارزاتی خود، یکی از محورهای اصلی را آزادی فلسطین و به رسمیت نشناختن اشغالگر اصلی آن یعنی رژیم غاصب صهیونیستی معرفی کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ارتباط با اسرائیل قطع و سفارت آن در ایران در اختیار فلسطینی‌ها قرار گرفت. مدتی بعد با شروع دور تازه‌ای از حملات اسرائیل به جنوب لبنان، امام خمینی روز ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۸ مصادف با ۱۳ رمضان ۱۳۹۹ با صدور پیامی، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کرد.

هر ساله تعداد زیادی از مردم مسلمان و حتی غیر مسلمان جهان در کشور های مختلف در راهپیمایی روز قدس حضور پیدا می کنند و با سردادن شعار هایی انزجار و تنفر خود از ایالات متحده و رژیم غاصب اسراییل را اعلام می نمایند. مردم ایران نیز به عنوان یکی از  اصلی ترین حامیان مردم مظلوم و ستم دیده فلسطین همواره با حضور حداکثر خود در این مراسم نشان داده اند که مبارزه با استکبار جهانی و احقاق حقوق ملت فلسطین از جمله اهداف و اولویت های آنهاست.

در همین رابطه گفت‌وگویی با حیدر علی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی داشتیم که در ادامه می خوانید:

نقش امام خمینی در احیای مسئله فلسطین را چگونه ارزیابی می کنید و تاثیر این چهره در الگو گیری مردم فلسطین از مقاومت مردم ایران را چگونه می بینید؟

همه رهنمود های حضرت امام خمینی برای دنیای اسلام راهگشا و عملی بوده است و اگر ما به چهل سال پیش بازگردیم متوجه می شویم اسراییل گمان می کرد که برنده بازی راه افتاده در خاورمیانه است و می تواند در زیر سایه اقدامات ایالات متحده به فعالیت های خودش بدون هیچ گونه مزاحمتی از سوی سایر کشور ها ادامه دهد. اسراییل در چهل سال پیش از امروز رعب و وحشتی در کشور های منطقه ایجاد کرده بود که بسیاری از کشور های منطقه گمان می کردند در صورتی که هر گونه تعرضی به این رژیم غاصب بکنند با ایالات متحده آمریکا و ارتش و نیروی نظامی آن در طرف خواهند بود. حضرت امام خمینی با درایت و سیاست خود به دنیا نشان داد که اسراییل یک ببر کاغذی است و مقاومت امام در برابر رفتار های رژیم صهیونیستی باعث فرویختن ابهت ساختگی ایالات متحده در منطقه و جهان شد. ایالات متحده آمریکا در همان ابتدای کار متوجه شد که این جمهوری اسلامی ایران بوده است که موجب از بین رفتن ابهت این کشور در خاورمیانه شده است. اسراییل از زمانی که جمهوری اسلامی ایران در برابر فعالیت هایش واکنش نشان داد متوجه شد که نمی تواند به راحتی کشور را تصاحب و تکه تکه کند و مردم مظلوم آن را مورد ستم قرار دهد. همچنین اقدام حضرت امام خمینی در نامیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس باعث ایجاد امید در دل مردم مظلوم فلسطین شد و مردم این کشور پس از این اقدام متوجه شدند که در جهان یک ناجی دارند. در حقیقت پیشنهاد حضرت امام مبنی بر برگزاری راهپیمایی در روز قدس از رشد و نمو غده چرکین اسراییل در جهان جلوگیری کرد و باعث پیوستن تعداد زیادی از کشور های اسلامی و حتی غیر اسلامی به این جنبش شد. امروزه ظالم بودن حکومت کودک کش اسراییل با اقدامی که امام خمینی انجام دادند برای همه واضح و مبرهن است.

روز قدس تا چه میزانی می تواند به عنوان نماد عملی وحدت بین مسلمانان شناخته شود؟

عقل همه انسان های روی زمین گواهی می دهد که اسراییل رژیم غاصب و تجاوز گری است و باید سرزمین فلسطین را به مردم این کشور تحویل بدهد تا این مردم برای سرزیمن و کشور خود تصمیم بگیرند.برخی گمان می کنند که از بین رفتن اسراییل به معنای نابود کردن همه یهودیان روی زمین است در حالی که این برداشت اشتباهی از راهکار جهان اسلام برای حل موضوع فلسطین است. زمانی که جهان اسلام صحبت از از بین رفتن رژیم صهیونیستی می کند هدفی جز برقراری آزادی و دموکراسی در فلسطین و سرزمین های اشغالی ندارد. باید اقلیت های قومی و مذهبی که در فلسطین زندگی می کنند حق برگزاری انتخابات آزاد و تشکیل دولت دموکراسی محور داشته باشند؛ هر دولتی که در فلسطین روی کار می آید باید به منافع ملی همه مردم فلسطین توجه کند نه اینکه فقط رسیدگی به منافع یهودیان و صهیونیست ها را در اولویت و هدف خود قرار دهد. ایمان راسخی که در امام خمینی بود و در مقام معظم رهبری وجود دارد این شجاعت را به چنین شخصیت هایی می دهد که مخالفت های خود را با فعالیت های اسراییل اعلام کنند و به حمایت از مردم مظلوم و ستم دیده فلسطین برخیزند. تعداد زیادی از کشور ها به وضعیت مردم فلسطین و مظلومیت مردم آن واقف هستند اما متاسفانه به دلیل اینکه از ایالات متحده آمریکا می هراسند جرات بیان کردن موضع اصلی خود در دفاع از مردم فلسطین را ندارند و مجبور هستند تا از ترس صحبتی در این زمینه به میان نیاورند. مسئولین تعداد زیادی از کشور های جهان پس از جلسات بین المللی به صورت خصوصی عنوان می کنند که حق با ملت مظلوم فلسطین و جبهه مقاومت است اما ما از ایالات متحده و اقداماتش می هراسیم و نمی توانیم به راحتی در این زمینه اعلام موضع کنیم.

حداقلی ترین و بارز ترین تاثیری که راهپیمایی روز قدس در مردم و تفکر آنها دارد چیست؟

بحث فلسطین که غم مشترک همه مسلمانان جهان است در سالگرد راهپیمایی روز قدس بیداری دوباره‌ای در مردم جهان ایجاد می کند و جامعه جهانی را نسبت به مظلومیت ملت فلسطین آگاه می سازد. هدف اصلی جهان اسلام که آزاد سازی قدس شریف است در این روز برای همه مردم دوباره واضح و روشن می شود و این روز باعث می شود تا مردم در برابر توطئه های ایالات متحده و اسراییل تا یک سال در امان باشند و در مقابل موجب سرافکندگی و از هم پاشیدگی تدریجی ایالات متحده و رژیم غاصب صهیونیستی تا یک سال می شود. در حقیقت روز قدس از رشد و نمو اسراییل تا یک سال به صورت کامل جلوگیری می کند. جنبش های مردمی مخالف با اسراییل که در فلسطین اشغالی و نوار غزه شکل گرفته است برگرفته از آثار روز قدس و تبلور فرهنگ مقاومت در این منطقه است. ملت فلسطین در این روز متوجه می شوند که در دنیا تنها نیستند و بسیاری از کشور های اسلامی و حتی غیر اسلامی دنیا حامی آنها می باشند. حقیقت در طول تاریخ هر روز روشن تر از دیروز در اذهان عمومی قرار می گیرد مثل حقیقت حرکت حضرت امام حسین به سوی کربلا که هر روز شاهد تبلور جدیدی از آن در فرهنگ های مختلف هستیم.

به نظر شما راه حل اصلی نجات قدس شریف و مردم ستم دیده فلسطین از چنگال رژیم غاصب صهیونیستی چیست؟

دولت اسراییل یک دولت بسیار ضعیف و بدون هر گونه پشتوانه مردمی است که تاکنون با کمک های ایالات متحده رشد کرده و به بقای خود ادامه داده است. دولت اسراییل در حقیقت یک دولت پوشالی است و در صورتی که به برنامه های این دولت توجه کنیم متوجه می شویم که این نهاد هیچ برنامه و طرحی برای ارتقا سطح زندگی مردم فلسطین ندارد و همواره در صدد اعمال ظلم و ستم بر مردم مظلوم فلسطین است. نگاه تبعیض آمیزی که دولت اسراییل هم اکنون در قرن بیست و یکم دارد توسط هیچ دولت و ملتی پذیرفته نیست و حتی دیکتاتور های جهان نیز این گونه رفتار با مردم را نمی پسندند. نگاه دولت اسراییل نگاهی است که به مسلمانان فلسطین می فهماند صاحب هیچ حقی نیستند و هیچ امنیتی ندارند و در مقابل یهودیان می توانند آزادانه زندگی کنند و تحت حمایت اسراییل قرار بگیرند.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون چه تاثیری در روند احقاق حقوق از دست رفته ملت فلسطین داشته است و حرکت های ایران تا چه میزان به نفع مردم فلسطین و مواضع آنها بوده است؟

استکبار جهانی به مدیریت ایالات متحده امید داشت تا بتواند مقاومت مردم فلسطین را در زیر پوشش سانسور های خبری و رسانه ای از بین ببرد و این ملت را منهدم کند و کاخ های خود را بر روی خانه های خراب شده فلسطینی ها بنا کند، اما محور مقاومت باعث شد تا همه نقشه های ایالات متحده و رژیم غاصب صهیونیستی نقش بر آب شود و این اتفاق در اثر توجهی بود که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به مظلومیت مردم فلسطین داشتند. امروزه دنیا به این باور رسیده است که ملتی به نام ملت فلسطین وجود دارد که منافع اش توسط رژیم غاصبی به نام رژیم اسراییل غصب شده است.

تکیه بر نقش مردم در حرکت های سیاسی در تفکر امام خمینی چگونه بود و چه نتیجه ای به دنبال داشت؟

زمانی که مردم در یک راهپیمایی شرکت می کنند به معنای این است که یک جامعه در هدف مشخصی به شراکت رسیده است. نفس راه پیمایی روز قدس هدف نیست، بلکه یک مسیر است برای رسیدن به هدف اصلی یعنی آزادسازی سرزمین فلسطین و رهایی بخشیدن مردم مظلوم و ستم دیده این کشور از چنگال رژیم غاصب صهیونیستی. حرکت میلیونی انسان ها در کشور های جهان در این روز باعث توسعه آگاهی ودانش عمومی نسبت به وضعیت فلسطین و مردم آن می شود و زمانی که مردم به این وضعیت آگاه شدند راهکار هایی برای حل مسئله فلسطین در جهان اسلام جلوه گر می شود.

آیا راه اندازی و ایجاد گروه های تکفیری همچون انگلستان و آمریکا در منطقه می تواند ارتباطی با مسئله قدس و فلسطین داشته باشد؟

همواره یکی از اصلی ترین اهداف تشکیل گروه‌های تروریستی توسط ایالات متحد و سردمداران آن کم کردن توجه جهان اسلام به مسئله فلسطین و جنایات اسراییل در این منطقه بوده است. استکبار علاقه دارد با برهم ریختن امنیت جهان اسلام، وضعیتی را برای مسلمانان ایجاد کند که آنها فلسطین و جنایات اسراییل را به فراموشی بسپارند و حساسیتی بر روی آن نداشته باشند. برهم ریختن امنیت در منطقه شغل جدید و روش درآمد زایی نوینی برای ایالات متحده است زیرا این کشور پس از ایجاد تنش های امنیتی در خاورمیانه با اخذ مبالغ سنگینی از برخی از کشور ها متعهد شد تا امنیت آنها را در قبال حملات تروریستی تضمین کند. ایالات متحده سعی کرد تا ثابت کند کشورهای منطقه خاورمیانه نمی توانند امنیت مورد نیاز کشورشان را تامین کنند، اما کشوری همچون ترکیه به این رژیم نشان داد که می تواند بدون هر گونه اتکا به ایالات متحده روی پای خود بایستد و با خودکفایی فعالیت داشته باشد. مسئولان و سردمداران عربستان سعودی که در خواب غفلت به سر می برند در دام اقتصادی و سیاسی ایالات متحده افتادند و همواره در حال باج دهی به این کشور برای تضمین کردن بقای خود هستند.

با توجه به اقدامات اخیر ایالات متحده مبنی بر ایجاد تنش های امنیتی و نظامی در منطقه به ویژه خلیج فارس حضور مردم در راهپیمایی روز قدس امسال را چگونه می بینید؟

مردم به صورت کامل دریافته اند که رژیم صهیونیستی یک رژیم غاصب و ستمگر است و کودک کشی برای این رژیم بسیار آسان است و چنین اقداماتی در طول تاریخ تنها از مغول ها در حمله به سایر سرزمین ها سرزده است. نسلی که از جنگ های اسراییل باقی می مانند رشد می کند و روزی صاحب قدرت می شود و در نهایت انتقام خون پدر و مادر خود را از این رژیم غاصب و بی رحم خواهد گرفت. اسراییل با کشتار مسلمانان در فلسطین در حال پرورش دشمنان خونینی برای خود است و بی شک رژیم غاصب صهیونیستی و ایالات متحده توسط همین دشمنان خونی نابود خواهند شد. مردم ایران به خوبی می دانند که در حال حاضر تنها فعالیتی که از دست ما بر می آید حضور در صحنه و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و نوار غزه است. بی شک راهپیمایی روز قدس امسال نسبت به سال های گذشته باشکوه تر و پر شور تر خواهد بود.

گفت‌وگو از سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

کد خبر 376419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید احمدهاشمی IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    احسنت به آقای عابدی با این موضع گیری های صحیح