شاهنامه لایه هایی فراتر از جنگاوری دارد

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باید تلاش کنیم در سطح دنیا معرفی شویم تا دینمان را به فردوسی ادا کنیم. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در نشست بزرگداشت فردوسی با تاکید بر لزوم ادای دینی که بر دوش دانشجویان دانشگاه فردوسی است گفت: همه‌ ما به نام و زادگاه و خراسانی بودن فردوسی بزرگ افتخار می کنیم. دانشگاهیان دانشگاه فردوسی به خاطر نام فردوسی احساس مسئولیت بیشتری در قبال ادبیات و به خصوص حکیم سخن می‌کنند. این نام پر آوازه به این دانشگاه منزلت ویژه‌ای بخشیده است. ما نیز تلاش می‌کنیم تا در تراز این نام در سطح دنیا معرفی شویم و بتوانیم دین خود را به فردوسی بزرگ ادا کنیم.

وی در ارتباط با جامعیت شاهنامه و تاثیر آن در زندگی افراد تصریح کرد: هرکس از دیدگاهی متفاوت به شاهنامه نگاه می‌کند، من از بعد طبیعی و مخاطرات طبیعی و طبیعت شناسی به شاهنامه نگاه کردم. فردوسی خود را دهقان زاده و دهقان پیر معرفی می‌کند و متوجه شدم که وی بر مسائل دهقانی و گیاهان اشراف فراوان داشته است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در همین خصوص ادامه داد: برای مثال در آغاز ابیات شاهنامه وقتی فردوسی هدف خود را از نوشتن شاهنامه اینگونه بیان می‌کند:" سخن هر چه گویم همه گفته‌اند/بر باغ دانش همه رفته‌اند/اگر بر درخت برومند جای/نیابم که از بر شدن نیست رای/کسی کو شود زیر نخل بلند/همان سایه زو بازدارد گزند/توانم مگر پایه‌ای ساختن/بر شاخ آن سرو سایه فکن" این سخنان را فقط یک دهقان زاده و کسی که اهل باغ و بستان است می تواند بر زبان آورد. برای مثال وقتی که ما امروز با مخاطراتی چون سیل و هجوم ملخ ها مواجه می‌شویم، این مشکلات به روشنی و زیبایی در شاهنامه بیان شده است و پس از برطرف شدن آن مخاطره فردوسی به زیبایی شادی را بیان کرده است.

"همی تاخت لشکر چو از کوه سیل/به آمل گذشت از در اردبیل " و مثال های اینچنین که در شاهنامه در مورد مسائل مختلف کم نیستند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در پایان ضمن تکریم فردوسی گفت: به این دهقان زاده خراسانی درود می‌فرستیم ؛ به طبع بلند او آفرین می‌گوییم و افتخار می کنیم که ایرانی هستیم، افتخار می‌کنیم که خراسانی هستیم و  دُر گرانبهایی چون فردوسی در این دیار زندگی کرده است. امیدوارم همه بتوانیم از این منبع و گنج بی پایان شاهنامه و افکار بلند خردگرای فردوسی حداکثر استفاده را بکنیم.

فردوسی فردی صلح طلب و جهان بین بود

همچنین در ادامه این همایش محمدجعفر یاحقی، رئیس همایش بزرگداشت فردوسی، با اشاره به همزمانی روز بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی، گفت: به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی که لایه دوم کار فردوسی است باید به شاهنامه جور دیگری نگاه کرد. لایه‌ها و مسائل مختلفی در شاهنامه وجود دارد که هریک باید با زاویه دید خود به آن نگاه کنیم. 

وی در خصوص همگانی بودن شاهنامه تصریح کرد: شاهنامه متعلق به همه‌ی ملت‌هایی است که با فرهنگ آریایی و بشری آشنا هستند و نیازی به محدودیت در جغرافیای ایران نیست. معتقدیم که شاهنامه به همه‌ی ملیت‌ها مرتبط است و خوب است که از این دیدگاه دیده شود. فردوسی نیازی به بلند نامی ندارد و این ما هستیم که با اعتلای او خود را بلند نام می کنیم. 

این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر اهمیت پیام این همایش گفت: پیام این همایش صلح طلب بودن و جهان بینی فردوسی است. باید بدانیم که شاهنامه لایه‌هایی لطیف و فراتر از جنگ و جنگاوری دارد.

کد خبر 376170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.