همه چیز از بازی سپاهان- پرسپولیس سال ۸۷ شروع شد...+ فیلم

«پرسپولیسی‌ها اول بطری پرتاب می‌کردند و بعد از آن شروع به پرتاب سنگ کردند مراعات ما را نکردند حداقل از موسپیدان و کودکان سپاهان خجالت می کشیدند» اینها سخنان "محسن" یکی از هواداران سپاهان است که در ورزشگاه آزادی حضور داشته تا تیم محبوبش را تشویق کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فوتبال در تمام دنیا از جذابیت‌های خاصی برخوردار است، پر از مبارزه و رقابت بین بازیکنان درون زمین و گاهی درگیری بین آن‌ها که در نهایت به پیروزی یا شکست یک تیم ختم می‌شود. هواداران تیم‌ها نیز بیرون از چمن، حس و حال بازیکنان محبوبشان را دارند و با پیروزی آن‌ها خوشحال و با شکستشان ناراحت می‌شوند. باخت و یا بردها صحنه‌های خاصی می‌سازد. فوتبال ورزش جذابی است برخی مواقع در باخت‌ها زیبایی‌های آن به زشتی تبدیل می‌شود.

خشونت روی سکوها رفتاری است که در فضاهای ورزشی اکثر کشورها وجود دارد اما در کشورهایی مثل آرژانتین بیشتر است و در کشور ما حدود یک دهه است که بروز خشونت و درگیری در مسابقات فوتبال به شکل محسوسی به چشم می‌خورد اما این پدیده در لیگ برتر هجدهم به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته نمایان شده است و اوج آن در دیدار تیم‌های پرسپولیس و سپاهان رخ داد؛ یک کشته و ۲۵۰ زخمی در پایان بازی نشان دهنده وجود میزان بالای خشونت بین هواداران دو تیم است. هواداران سپاهان ضلع جنوبی و در طبقه پایین ورزشگاه حضور داشتند و بعد از شروع بازی به علت ازدحام جمعیت، سکوهای بالای سرشان پر شد از هواداران پرسپولیس، اتفاقی که نباید می‌افتاد، اما افتاد!

"علی کاردان"، "مصطفی جزینی"، "محسن بهادر"، "مرتضی نظام زاده" و "محمد علی‌دوست" هواداران سپاهانی هستند که در آن روز شوم در ورزشگاه آزادی حضور داشتند و با سنگ و فحاشی پذیرایی شدند. آن‌ها به دفتر ایمنا آمدند تا از حوادث آن روز بگویند، از سنگ‌ها، باطوم‌ها، ناسزاها و تفاوت‌ها...

همه چیز از بازی سپاهان- پرسپولیس سال ۸۷ شروع شد...+ فیلم

علی که به گفته خودش عاشق سپاهان است، با پیراهن اسپرت مشکی که آرم باشگاه محبوبش روی آن مشهود است در رابطه با هوادار بودن می‌گوید" هر شخصی یک عشقی دارد و من عاشق فوتبالم؛ زمان‌هایی شده که با هزینه شخصی به تبریز یا شهرهای دیگر می‌رویم و برایمان مهم نیست."

علی دلایل اصلی حساسیت بازی سپاهان با سرخابی‌ها را کری خوانی‌های رایج در فوتبال می‌داند و طوری صحبت می‌کند که انگار لذت بازی اول در کری خواندن برای تیم مقابل است تا نتیجه بازی "بیشتر با پرسپولیسی‌ها کری خوانی داریم تا استقلال، همه این کری خوانی‌ها و حساسیت بازی سپاهان و پرسپولیس به سال ۸۷ بر می‌گردد و مسائل داوری و گل دقیقه ۹۷ که این تیم به ثمر رساند، از آن روز به بعد بیشتر با پرسپولیس کری خوانی داریم تا تیم‌ها دیگر".

علی از شروع تنش‌ها قبل از شروع ال کلاسیکوی ایران صحبت می‌کند "سخنان سر لیدر پرسپولیس یک هفته قبل از شروع دیدار سپاهان و پرسپولیس یکی از عوامل تنش زا بود؛ بیگدلی گفته بود هواداران سپاهان به آزادی نیایند تا اتفاقی نیفتد."

او به شروع در گیری‌ها از روز بازی اشاره می‌کند که هنگام ورود به ورزشگاه یگان حفاظتی حضور نداشته و همه چیز به هم ریخته بوده است "در ورودی ورزشگاه پرچم‌های سپاهان را روی زمین پهن کرده بودند و روی آن شله زرد می‌ریختند! باز هم به شل زرد، هواداران پرسپولیس به اتوبوس‌های ما رحم نکردند و با هرچه که دم دستشان بود به اتوبوس‌های سپاهان صدمه می‌زدند، چرا در ورودی ورزشگاه کسی از یگان ویژه حضور نداشت که جلوی هواداران پرسپولیس را بگیرد؟ می‌ترسیدیم از اینکه شیشه‌های اتوبوس بشکند یا در آن باز شود و هواداران پرسپولیس به داخل اتوبوس‌ها هجوم بیاورند! "

محسن نزدیک به ۵۰ سال دارد و از هواداران قدیمی سپاهان به حساب می‌آید، از زمانی می‌گوید که به سپاهان علاقه داشته و حاضر است برای این تیم هر کاری که در توانش است انجام دهد "۳۰ الی ۴۰ سال است که هوادار سپاهان هستم و در این مدت چنین چیزی در ورزشگاه‌ها ندیدم. اتفاقاتی که در آزادی افتاد ناخوشایند بود. زمانی که می‌خواستیم وارد ورزشگاه شویم، مأموران چندین مرتبه ما را گشتند و بعد از آن توانستیم داخل آزادی برویم؛ به ما بلیت طبقه دوم فروخته بودند اما نمی‌دانم که چرا همه ما را در همان طبقه اول جای دادند؟ "

مرتضی با پیراهن زرد طلایی و موهایی کم پشت به زمان اوج در گیری‌ها اشاره می‌کند که هواداران تیم پرسپولیس بالای سرشان آمده‌اند و روی هواداران سپاهان اشراف داشتند و قبل از شروع بازی فحاشی‌ها و پرتاب سنگ‌ها شروع شده است "فکر می‌کردیم امنیت ورزشگاه آنقدر بالا باشد که بچه برادرم را به ورزشگاه بردم و کنارم نشاندم؛ از ساعت چهار در ورزشگاه بودیم مستقر شدیم و تا ساعت هفت تشویق می‌کردیم؛ حدود ساعت هفت بود که سنگ بر سرم برخورد کرد و به سمت اورژانس رفتم تا درمان شوم."

همه چیز از بازی سپاهان- پرسپولیس سال ۸۷ شروع شد...+ فیلم

محمد از وضعیت ورودشان به ورزشگاه می‌گوید؛ در آن روز بیشتر از چهار بار توسط یگان حفاظتی ورزشگاه بازرسی شده است تا مبادا وسیله خاصی داخل ورزشگاه نبرند "پرسپولیسی‌ها اول بطری پرتاب می‌کردند و بعد از آن شروع به پرتاب سنگ کردند؛ واقعاً لحظه ناراحت کننده و ترسناکی بود، زمانی که سنگ به سرم خورد یک کودک کنار من نشسته بود و اگر آن سنگ چند سانتیمتر پایین یا بالا می‌شد به آن کودک اصابت می‌کرد؛ مراعات مارا نکردند، حداقل از موسپیدان و کودکان خجالت می‌کشیدند! "

او به درگیر شدن هواداران با یگان حفاظتی ورزشگاه اشاره می‌کند و در پرسش به این سوال که در رسانه‌ها مطرح شده بود که هواداران سپاهان یکی از مأموران یگان ویژه را به داخل زمین پرتاب کردند گفت " شما خودتان را جای پدری بگذارید که با فرزندش به ورزشگاه آمده و دارند با سنگ و باطوم بر سر و صورتشان می‌زنند، واکنشی که نشان می‌دهید چیست؟ مطمئن باشید از خودتان دفاع خواهید کرد؛ من نزدیک آن صحنه بودم و مأمور نیروی انتظامی نزدیک میله‌ها ایستاده بود و به خاطر ازدحام جمعیت پایش سر خورد و به داخل زمین افتاد. هواداران سپاهان را بخواهیم در این مورد متهم کنیم اشتباه است."

مصطفی از آن حادثه یک دست شکسته دارد و توضیح می‌دهد چگونه در آن درگیری‌ها دستش آسیب دیده است "به خاطر درگیری‌ها میله‌های کنار ورزشگاه کنده شده بود یگان ویژه داشت هواداران را به بالا می‌فرستاد و بین هواداران سپاهان و یگان حفاظت ورزشگاه درگیری شده بود که یکی از مأمورین یگان ویژه آن میله را به دست من زد، وقتی که آن جسم با دستم برخورد کرد، ساعدم شکست که امیدوارم هرچه زودتر خوب شود."

همه چیز از بازی سپاهان- پرسپولیس سال ۸۷ شروع شد...+ فیلم

وی در رابطه با صحبت‌هایی که مطرح شده است که هواداران سپاهان در نیمه نهایی جام حذفی فوتبال می‌خواهند رفتار هواداران پرسپولیس را جبران کنند می‌گوید "قدم پرسپولیسی‌ها روی چشم ما، از آن‌ها مهمان نوازی می‌کنیم و هیچ اتفاقی در اصفهان نمی‌افتد؛ این صحبت‌هایی است که برخی می‌خواهند در فضای مجازی به راه بیندازند؛ بازیکنان سپاهان حق هوادارانشان را در زمین می‌گیرند و بازیکنان ما در زمین جبران خواهند کرد."

دانلود| هوادار است که می‌ماند

گفت‌وگو از: ابوالفضل داستانپور- خبرنگار ورزشی ایمنا

کد خبر 375889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    1 5
    ایمنا جان چرا حالا نبش قبر کردی ?
  • سید محمد حسینی IQ ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    10 2
    هشت خرداد دو برابر باید مصدوم بده هوادار پرسپولیس...لحظه شماری میکنم تا هشت خرداد
  • US ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    3 0
    یه سرچ که بزنید سابقه درگیری پرسپوليس با هوادارای تیم های دیگه هم میاد بالا