مکالمه تلفنی با ترامپ / بازیگر مردد

تحریم بخش فلزی و معدنی ایران از سوی دونالد ترامپ، انتظار مکالمه تلفنی با رئیس جمهور آمریکا از سوی مسئولان جمهوری اسلامی و عبور جریان‌ها و احزاب سیاسی از انتخابات یازدهمین دوره مجلس از مهمترین عناوین روزنامه های امروز شنبه -۲۱ اردیبهشت‌ماه- است.

به گزارش ایمنا ، تصمیم ایران برای به تعلیق در آوردن بخشی از تعهدات برجامی در برابر تحریم‌های امریکا و بدعهدی‌های اروپا، پس از اعلام با واکنش‌های متفاوتی از سوی طرف‌های پنج گانه توافق هسته‌ای مواجه شد. واکنش‌هایی که ابتدا از سوی سخنگویان وزارت خارجه این کشورها اعلام شد و در دو روز گذشته در بیانیه‌ها و موضعگیری‌های مقام‌های عالی‌این کشورها ادامه یافت.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به بیانیه‌ی روز گذشته وزارت امور خارجه روسیه اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «روسیه: نفت ایران را بخرید» این روزنامه در ادامه آورده است: این بیانیه با تصریح اینکه مسکو مصرانه درخواست دارد که واشنگتن از انجام هر گونه اقدام در ممانعت از سایر کشورها برای همکاری با ایران در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و عرصه‌های دیگر پرهیز کند، تأکید کرده: «ما تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای متوقف کردن اجرای برخی تعهدات داوطلبانه خود در برجام را درک می‌کنیم و در عین حال از ایران می‌خواهیم تا از انجام دادن اقدامات بیشتر برای کاهش تعهدات برجامی خودداری کند. ما از تمامی کشورهای عضو توافق هسته‌ای می‌خواهیم تا به تعهدات خود در برجام پایبند باشند و اجرای طرح‌های هماهنگ‌شده و منطبق بر توافق‌های جامع را به ویژه نوسازی رآکتور اراک را سرعت ببخشند.»

بیانیه روز پنجشنبه  اتحادیه اروپا اگر چه بر حمایت این اتحادیه از توافق هسته‌ای با ایران تأکید داشت اما بر این محور استوار بود که  اروپا به عنوان مخاطب اصلی اقدام  تعیین مهلت دو ماهه از سوی ایران هر گونه اولتیماتوم را در مورد برجام رد می‌کند.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود به برسی  اعلام تحریم بخش فلزی و معدنی ایران از سوی  دونالد ترامپ پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«اعلام یک تحریم برای سومین بار!» روزنامه خراسان در ادامه توضیح داد : رئیس جمهور آمریکا در حالی چهارشنبه شب، طی دستوری اجرایی، بخش فلزی و معدنی ایران را مشمول تحریم اعلام کرد که این بخش پیشتر در ۱۵ مرداد ۹۷ نیز مشمول تحریم شده بود. علاوه بر آن یک بار دیگر برخی شرکت های فلزی-معدنی در فهرست تحریمی آمریکا قرار گرفته بودند. موضوعی که نشان می دهد، آمریکا در صحنه واقعی گزینه دیگری برای فشار بر کشور ندارد و سعی می کند با اعلام  متعدد یک تحریم، فضای روانی علیه کشور ایجاد کند.

روزنامه دنیای اقتصاد  صفحه نخست امروز خود را به تهدیدات تجاری آمریکا علیه چین اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«جنگ تجاری در نقطه جوش» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: دولت ترامپ با اجرایی کردن تهدید تجاری هفته گذشته خود، چین را با تعرفه‌های بالاتر مورد هدف قرار داد؛ آمریکا دلیل این اقدام خود را بدعهدی چین اعلام کرده است. پکن در واکنش به این اقدام وعده داده که تلافی خواهد کرد. وزارت بازرگانی چین اعلام کرد عمیقا از این تصمیم آمریکا ابراز تاسف می‌کنیم و بدون بردباری اقدامات تلافی‌جویانه درخور را اتخاذ خواهیم کرد. به این ترتیب بار دیگر پایه‌های بزرگ‌ترین توافق تجاری که مدت‌ها مورد مذاکره و پیگیری جهان بود، به لرزه درآمد. خصوصا با پیامی که صبح جمعه به وقت تهران، واشنگتن از پکن دریافت کرد، می‌توان گفت جنگ تجاری به نقطه جوش رسیده است. در پیام دریافتی آمریکا از چین که در آن اصلاحات نظام‌مند پیش‌نویس توافق تجاری میان دو کشور ارائه شده بود، طرف چینی کاملا طرف آمریکایی خود را غافلگیر کرده است. در اصلاحات هفت فصل این پیش‌نویس از سوی چین، تعهداتی که با هدف پاسخگویی به درخواست‌های آمریکا بوده حذف شده است. این تعهدات شامل تغییر قوانینی بود که از نظر آمریکا آغازگر جنگ تجاری شده است. سرقت مالکیت معنوی، دستکاری نرخ ارز و... از جمله مواردی است که آمریکایی‌ها اصرار داشتند؛ اما در پیش‌نویس اصلاحی چینی‌ها حذف شده است. به این ترتیب برای آتش‌بس موقت پایان ناگواری پیش‌بینی می‌شود.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به گفت و گو با رئیس علمی ستاد استهلال اختصاص داد و در تیتر عکس یک خود نوشت:«از «دیدن ماه با تراز» تا «بودجه سالانه ستاد استهلال» روزنامه مردم سالاری در ادامه توضیح داد: هر ساله اول و آخر ماه مبارک رمضان به جهت رویت هلال ماه، در ایران غوغا برپا می‌شود. هر کسی در فضای مجازی عکسی منتشر و ادعا می‌کند هلال ماه را دیده است. بعضا هم شنیده می‌شود که اعلام رویت هلال بیشتر سیاسی است تا فقهی. از طرفی برخی دیگر می‌گویند نوع اعلام رویت هلال صرفا به دلیل مسائل فقهی است و هیچ ارتباطی با سیاست و اختلاف نظرها با کشورهای دیگر اسلامی ندارد. نوک این حملات و انتقادات بیشتر به سمت ستاد استهلال است؛ یعنی دستگاهی که حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا موحدنژاد ریاست کمیته علمی آنرا بر عهده دارد. در گفت‌وگوی «مردم سالاری آنلاین» با رییس کمیته علمی ستاد استهلال تک تک شبهات موجود را مطرح کردیم. از دیدن ماه با تراز تا بودجه سالانه ستاد و همچنین دلیل اختلاف زمانی رویت هلال ماه در ایران با سایر کشورها. از سخنان موحدنژاد چنین استنتاج می‌شد که این اختلاف نظرها صرفا محدود به مردم نیست؛ بلکه ریشه اساسی این مواضع به نگاه متفاوت فقها از جمله در مورد ملاک رویت باز می‌گردد. پرداختن به بودجه سالیانه ستاد استهلال، تعداد کارمندان این ستاد، میزان فعالیت سالانه ستاد و همچنین واقعیت جریان حاج‌آقایی که با تراز به آسمان نگاه می‌کند، از مباحث جذاب این گفت‌وگو است

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به برسی انتظار مکالمه تلفنی با رئیس جمهور آمریکا از سوی مسئولان جمهوری اسلامی و احتمالات آن پرداخت در تیتر یک خود نوشت: «مذاکره» اصلی، گفت‌وگوی ملی است ، روزنامه همدلی در ادامه آورده است: آنچه مسلم است هرچه فاصله بین ایران و آمریکا بیشتر شود، لابی‌های عبری- عربی، خوشحال‌تر می‌شوند، زیرا انزوا و در فشار قرار گرفتن ایران از دو بعد سیاسی و اقتصادی به نفع آنان است. از سویی ایران هم بازیگری نیست که آمریکا بتواند به‌راحتی از آن چشم بپوشد و چراغ سبز ترامپ برای تماس و دیدار با مسئولان ایران به دلیل همین تاثیرگذاری ژئوپولیتیک ایران در منطقه و جهان است.

برای گفت‌وگو با ترامپ قرار نیست امتیازهایی بیش از پیش به او داد، چه اینکه طرف آمریکایی نیز می‌داند که مذاکرات عرصه امتیاز دادن و گرفتن است و در این اثنا می‌توان بدون توجه به شروط ۱۲ گانه «پمپئو»، با ترامپ سر میز نشست و امتیاز گرفت.

بی‌تردید بیرون آمدن از شرایط اسف بار اقتصادی- معیشتی‌ای که ایرانیان با آن دست به گریبانند، تنها در سایه حل مشکلات و مسائل با دولت آمریکا و آن هم به‌صورت مستقیم میسر است و اگر قرار باشد تغییری در سیاست‌های دوطرف رخ ندهد، وضعیت اقتصادی ایران که بار مستقیم آن بر معیشت مردم است، از این نیز اسف بارتر خواهد شد. در چنین شرایطی بهتر است ریاست محترم جمهور به‌جای معرفی مسببان این وضعیت برای لعنت فرستادن به آنها، در فکر حل مشکل با همان مسببین باشد چرا که لعنت فرستادن به دولت ترامپ و متحدانش، نان و آبی بر سر سفره مردم ایران نمی‌آورد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی دلایل عبور جریان‌ها و احزاب سیاسی از انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «سایه ۱۴۰۰ بر انتخابات مجلس» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفند سال جاری برگزار می‌شود، اما هنوز جریان‌های سیاسی به صورت جدی وارد موضع انتخابات نشده‌اند؛ انتخاباتی که قرار است امسال به صورت استانی برگزار شود، هرچند که فعلا شورای نگهبان رای خود را در این رابطه اعلام نکرده است. با این حال فضای موجود در کشور فضای انتخاباتی نیست و جریان‌های سیاسی همچنان به این موضوع ورود پیدا نکرده‌اند. اگر هم بحثی و یا اظهار نظری صورت گرفته است بیشتر حول موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است. در واقع انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اواخر سال ۹۸ اولین انتخابات پیش‌رو خواهد بود و پس از آن انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. این در حالی است که تحرکی جدی در فعالیت احزاب و جریان‌های سیاسی دیده نمی‌شود و مکانیزم آنها را در انتخابات مجلس مشاهده نمی‌کنیم. گویی فضای انتخاباتی ۱۴۰۰ بر انتخابات اسفند۹۸ سایه افکنده است. گویا اهمیت آن بین جریان‌ها و احزاب سیاسی و همچنین نزد فعالان سیاسی بیشتر از انتخابات مجلس است. چه اتفاقی رخ داده است؟ مگر نه این است که رئیس‌جمهوری که برنده انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود باید دو سال با مجلسی که انتخابات آن در ۹۸ انجام شده است همکاری کند؟ آیا میزان تاثیرگذاری مجلس پایین آمده است یا درجه اهمیت ریاست جمهوری در سال‌های اخیر بیشتر شده است؟ در این گزارش سعی شده است دلایل این کم‌توجهی و سیطره انتخابات ۱۴۰۰ بر ۱۳۹۸ بررسی شود.

روزنامه فرهیختگان صفحه نخست امروز خود را به منابع در آمد زایی و مالی رسانه های بزرگ دنیا اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «پول تلویزیون‌های دنیا از کجا می‌آید» روزنامه فرهیختگان در ادامه توضیح داد: منابع تامین‌کننده مالی برای سازمان‌های رسانه‌ای همواره مهم بوده و از وجوه مختلف محل توجه بوده‌اند. صنعت رسانه در همه جای دنیا پرهزینه است و البته در زندگی روزمره مردم موثر. رسانه‌ها برای حضور قوی و مستمر و رقابت با حریفان‌شان نیاز به منابع مالی پرقدرت و دائمی دارند؛ منابعی که بتوانند حامی‌اش باشند و دست آنها را برای بروز خلاقیت باز بگذارند. اما فقط تهیه این منابع مهم نیست. اینکه این منابع مالی از طرف کدام فرد، گروه یا نهادی دراختیار رسانه قرار می‌گیرد و در ازای آن چه چیزی می‌خواهند هم اهمیت فراوانی دارد. اتفاقا اینجاست که رسانه‌ها مسیرشان از یکدیگر جدا می‌شود و هرکدام با توجه به صاحبان منابع، حرف‌های متفاوتی می‌زنند و نگاه خود را دارند. منابع مالی رسانه‌های جهان شیوه‌های تامین‌کننده منابع مالی در سازمان‌های رسانه‌ای رادیویی و تلویزیونی در ۵۰ کشور مهم جهان به صورت کلی به هشت دسته اصلی تقسیم می‌شود: ۱- بودجه دریافتی از جانب دولت ۲- اخذ هزینه دریافتی از مخاطبان ۳-پخش تبلیغات بازرگانی ۴-کمک از طرف افراد، مجموعه‌ها و نهادها ۵- دریافت حق اشتراک ۶-جذب حامیان مالی ۷- مالیات به شیوه‌های مختلف و ۸- فروش محصولات و خدمات. براساس این دسته‌بندی، شیوه «پخش تبلیغات بازرگانی» با ۳۱ مورد پرتکرارترین شیوه در میان سازمان‌های رسانه‌ای بین ۵۰ کشور مهم جهان است. البته شیوه «اخذ هزینه دریافتی از مخاطبان» در میان کشورهای اروپایی با ۷۴ درصد و شیوه «بودجه دولتی» در میان کشورهای غیر اروپایی با ۶۴ درصد پرکاربردترین شیوه در آن مناطق هستند. همچنین شیوه‌های «همکاری با سایر ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی»، «تهیه و پخش برنامه‌های سفارشی برای نهادها و ارگان‌های دولتی و خصوصی» و «تلویزیون پولی» هرکدام با یک مورد، به‌عنوان کم‌ کاربردترین شیوه‌ها در میان سازمان‌های رسانه‌ای شناخته می‌شوند.

کد خبر 375562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.