۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
در مجلس چه گذشت

فعالیت نمایندگان اصفهان طی هفته گذشته را در بسته خبری پیش رو مشاهده می کنید.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می پردازیم؛ 

حسنیعلی حاجی دلیگانی، در جلسه روز یک شنبه -۱۵ اردیبهشت- مجلس با اشاره به این که دولت و مجلس با تعامل و هم زبانی می‌توانند راهکارهای مناسب برای برون رفت از وضع موجود را پیدا کنند، گفت: پیشنهاد می‌کنم هرچه سریع‌تر دولت و مجلس جلسات مشترکی را برای حل مسئله تورم و تنظیم نبودن قیمت‌ها در بازار تشکیل دهند.

وی در تذکری در جلسه علنی بیان کرد: در هفته گذشته که ما در بین مردم بودیم، دغدغه و نگرانی مردم در خصوص گرانی‌ها و به خصوص موضوع بنزین مشهود بود، تاکنون ما در چندین جلسه راهکارهای مرکز پژوهش‌های مجلس را برای برون رفت از وضعیت کنونی بررسی کرده‌ایم و پیشنهاد داده‌ایم تا جلسات مشترکی بین دولت و مجلس برای بررسی مشکلات تشکیل شود.

دلیگانی در ادامه تاکید کرد: دغدغه و نگرانی مردم از تورم و تنظیم نبودن بازار واضح است به عنوان مثال امروز که در آستانه ماه رمضان هستیم خرما که یک محصول با تولیدات بالا در داخل کشور است به قیمت سرسام آوری به فروش می‌رسد؛ ما پیشنهاد می‌کنیم تا دولت و مجلس جلسات مشترکی را هر چه زودتر تشکیل دهد و راهکارهای موجود برای برون رفت از وضع کنونی را بررسی کنیم. دولت و مجلس با هم زبانی و تعامل می‌توانند راهکار مناسبی برای برون رفت از مشکلات روز جامعه پیدا کنند.

همچنین نماینده مردم شاهین شهر در تذکری گفت: معاونت نظارت مجلس در گزارش مستندی اعلام کرده از ۲۷ آئین‌نامه تکلیفی دولت در اجرای قانون برنامه ششم، تنها چهار آئین‌نامه تهیه شده و مهلت تهیه ۲۲ آئین‌نامه نیز به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: طبق این گزارش از ۵۸ آئین‌نامه‌ای که برای اجرای قانون برنامه باید تهیه می‌شد، فقط ۹ آئین‌نامه تهیه شد و ۴۹ مورد مهلت تهیه آن به پایان رسیده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خواستار اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه شد و افزود: این ماده در خصوص شفاف‌سازی حقوق مقامات و مدیران است پس چرا با وجود گذشت دو سال و دو ماه هنوز این قانون اجرایی نشده است؟

علی مطهری در پاسخ به تذکر نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس، گفت: بنده از طرف هیئت رییسه مامور شدم تدوین آئین‌نامه‌های برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سال ۹۷ را پیگیری کنم. در این راستا به همه وزارتخانه‌ها نامه نوشتم، وزارتخانه‌ها نیز به این نامه پاسخ دادند و روند پیگیری در راستای تدوین آئین‌نامه‌ها مؤثر بوده است.

نایب رئیس مجلس در مورد شفاف‌سازی حقوق مدیران و مقامات نیز گفت: باید تا الان سامانه شفاف‌سازی ایجاد می‌شد اما نشده، این موضوع را نیز پیگیری می‌کنیم.

عباسعلی پوربافرانی در تذکر شفاهی جلسه علنی روز یکشنبه- ۱۵ اردیبهشت- ، گفت: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور از سران قوا می‌پرسم چرا در این وضعیت مسئله سهمیه‌بندی بنزین را مطرح کرده اند؟

وی ادامه داد: در شرایط عادی کار مردم را سخت می‌کنیم؛ چرا در شرایط سخت کار مردم را سخت‌تر کنیم؟ در بودجه ۹۸ داد زدیم یارانه آرد اصناف را حذف نکنید اما بی‌توجهی شد و امروز مردم برای تهیه ماکارونی مشکل پیدا کرده‌اند. قیمت‌های آنچنانی در برخی کالاها به دلیل حذف یارانه اعلام می‌شود.

نماینده مردم نایین در مجلس متذکر شد: در حوزه انتخابیه من کارگران و اقشار حقوق بگیر از بنده می‌پرسند که آیا در شرایط اقتصادی امروز وقت گران کردن بنزین است؟ وضعیتی برای مردم ایجاد شده که ما اصلا پاسخی برای آن نداریم. این وضعیت در اثر بی‌کفایتی برخی مدیران به وجود آمده است. بیاییم بر اساس وضعیت جاری فکر کنیم و همه بار را بر دوش مردم نیندازیم.

زهرا سعیدی مبارکه، در جلسه علنی روز دوشنبه - ۱۶ اردیبهشت - مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: ان‌شاءالله مطالبات دو قشر کارگر و معلم را جدی بگیریم. باید بدانیم که بی توجهی به خواسته‌های آنها تبعات بدی برای حال و آینده کشورمان خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که "امروز تفکر ما خطی است و فناوری‌های جدید در حال رشد است" گفت: از هیئت رئیسه مجلس و همه نخبگان درخواست می‌کنم که یک مجمعی برای تفکر دیجیتال ایجاد کنیم مجلس باید یک کمیسیون ویژه به این مورد اختصاص دهد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس ضمن اشاره به بررسی قیمت بنزین در جلسه امروز گفت: پرسش من این است که چرا به اینجا رسیده‌ایم؟ چرا با تمام این ثروت‌ها و منابع، مردم ما گرفتار مشکلات اقتصادی فراوانی شده‌اند. صد البته ملت ایران مقاوم بوده و امنیت در کشور برقرار است. اما این روزها هر کجا می‌رویم صحبت از نا امیدی و مشکلات می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: پرسش این جا است که چگونه می‌توانیم مشکلاتمان را کمتر کنیم، عده‌ای می‌گویند در تحریم هستیم و دشمنی نسبت به کشور ما زیاد است. اما من فکر می‌کنم که ما در طول تاریخ، کشور بی‌تحریمی نبوده‌ایم. مسئله این جا است که جهان به شدت در حال تغییر است، گفته می‌شود ۳۰ سال آینده در جهان به اندازه ۳۰۰ سال قبل تغییر ایجاد می‌شود. ما برای این آینده چه کرده‌ایم.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با تاکید بر فناوری‌های جدید و دیجیتال تاکید کرد: تفکر امروز ما خطی است ولی فناوری‌های جدید در حال رشد هستند. در این شرایط تحریمی آنقدر درگیر روزمره‌گی‌ها شده ایم که نمی‌دانیم بیشتر ثروت کشورهای ثروتمند از همین تفکر دیجیتال به دست می‌آید.

سعیدی ضمن درخواست تشکیل یک مجمع برای ایجاد تفکر دیجیتال گفت: به نظر من باید یک کمیسیون ویژه به این امر مهم اختصاص یابد. وزیر ارتباطات می‌تواند نقش و مسئولیت مهمی در این عرصه داشته باشد. امروزه چاه نفت جهان، داده ها و اطلاعات است. خاطر ما اما هنوز مکدر به این دلیل است که برای نفتمان چکار کنیم؟

وی با بیان این که "تفکر ما سنتی است" گفت: هم اکنون بسیاری از دانشمندان این عرصه ایرانی هستند، باید قدر آنها را بدانیم و به آنها فرصت دهیم، ما با فرزندان خود فاصله داریم فرزندان ما دیجیتال فکر می‌کند، شاید ایجاد یک گفتمان دیجیتال با حفظ ارزش‌ها مؤثر واقع شود. ما برای کشف اطلاعات و داده‌ها برنامه ریزی خاصی نداریم، شاید عده‌ای می‌خواهند تفکر ما را به سمتی ببرند که نتوانیم به تولید ثروت برسیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان ضمن تاکید به بحث‌های دانش بنیان گفت: باید تلاش کنیم که بازاریابی دیجیتال را راه بیندازیم تا نگران تحریم‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌ها نباشیم. ما باید برخورد واقعی با واقعیات را به صورت یک گفتمان دربیاوریم.

حسن کامران، در جلسه نوبت بعد از ظهر روز سه شنبه-۱۷ اردیبهشت- مجلس متذکر شد: وزارت نیرو باید پاسخ دهد که چرا به جای برخورد با کارهای غیر کارشناسی، سکوت می‌کند. چرا پروژه‌های زیربنایی اصفهان نیمه کاره رها شده است؟

وی ادامه داد: حالا که خدا به داد وزارت نیرو رسید، آیا زمان آن نرسیده که تجدید نظر شود؟

کامران خواستار تعیین تکلیف تقاضای تحقیق و تفحص از مجلس توسط کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شد و ادامه داد: تفحص از مجلس سال گذشته نیمه کاره ماند و امسال نیز هنوز آغاز نشده است، کمیسیون برنامه و بودجه این تقاضا را هرچه زودتر تعیین تکلیف کند.

کد خبر 375536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.