سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی در ایران ۱۰ درصد است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور۱۰ درصد است، گفت: این رقم در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا ۱۵ الی ۲۵ درصد است.

به گزارش ایمنا، فریده اولادقباد درباره ایده استانی شدن بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال آتی گفت: وزارت آموزش و پرورش در سال 96 در حدود 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه  داشت زیرا 95 درصد اعتبارات صرف حقوق همکاران می‌شود؛ بدین معنا که بودجه وزارت آموزش و پرورش به هزینه‌های جاری اختصاص می‌یابد بنابراین با این اوصاف بودجه‌ای برای هزینه های عمرانی در وزارتخانه باقی نمی‌ماند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش در بودجه استانی کشور در اولویت قرار بگیرد، اقدامی موثر است؛ تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در اولویت  بودجه عمومی هیچ کدام از دولت‌ها نبوده است.

اولادقباد افزود: تخصیص بودجه استانی آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش در اولویت کار استانداران قرار بگیرد تا بتوان بودجه آموزشی را به نحو مناسبی تخصیص داد؛ بنابراین اگر بودجه وزارت آمورش و پرورش به صورت استانی تعیین شود باید علاوه بر پوشش هزینه‌های جاری آموزش و پرورش، نوسازی و مقاوم سازی مدارس نیز از منظر عمرانی در دستورکار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور 10 درصد است،گفت: سهم آموزش و پرورش در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا 15 الی 25 درصد است.

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه حقوق همکاران حق التدریس باید برمبنای تزریق بودجه استانی آموزش و پرورش عملیاتی شود، یادآورشد: اگر بودجه آموزش و پرورش در  استان ها در  اولویت قرار  نگیرد، به طور حتم وزارت آموزش و پرورش متضرر خواهدشد.

منبع: خانه ملت

کد خبر 374783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.