شهرداری‌ها از خلاقیت برای ایجاد درآمد پایدار استفاده کنند

یک کارشناس مدیریت شهری گفت: باید خلاقیت در ایجاد درآمد های پایدار مورد توجه نهادهای مدیریت شهری از جمله شهرداری ها باشد تا سیستم مدیریتی در شهر پویا تر باشد و از وابستگی آن به درآمد های ناپایدار کاسته شود.

مهشاد کاظمیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش خلاق بودن سیستم مدیریت شهری در ایجاد درآمد پایدار اظهار کرد: ایجاد ورودی های جدید برای درآمد زایی و سرمایه گذاری در پروژه های مختلف از جمله راهکار های شهرداری های خلاق برای ایجاد درآمد پایدار است. شهرداری ها باید کارگروه هایی برای شناسایی وضعیت درآمد شهری تشکیل دهند و ورودی های اقتصادی جدیدی برای درآمد پایدار پیدا کنند.

وی افزود: بسیاری از شهرداری ها از ابتدای فعالیت علاقه مند هستند تا درآمد های پایدار برای سیستم مدیریت شهری ایجاد کنند اما پس از مدتی ناامید می شوند و سعی می کنند تا با گسترش نیروهای حراستی از طریق جریمه و جمع آوری اموال درآمدزایی کنند.

این کارشناس مدیریت شهری با اشاره به نقش اساسی شهرداری ها در اقتصاد شهری خاطر نشان کرد: نظام مالی حاکم بر سیستم های اقتصاد شهری باید اصلاح شود زیرا برخی نهاد هایی که هیچ سهمی در خدمات ارائه شده در شهر ندارند از مالیات بر ارزش افزوده منفعت کسب می کنند و همین باعث می شود تا درآمد شهرداری از این طریق کاهش یابد.

کاظمیان ادامه داد: شهرداری ها بیشترین خدمات را به مردم عرضه می کنند و در مقابل آنطور که باید از سوی دولت حمایت نمی شوند که مغایر با یک نظام اقتصادی پویا و فعال است. افراد از لحظه تولد تا زمان مرگ با شهرداری ها و سیستم مدیریت شهری سر و کار دارند اما دولت ها با بی توجهی به این نهاد باعث می شوند تا از کیفیت و کمیت خدمات آنها کاسته شود.

رکود در صنعت ساختمان، درآمد شهرداری ها را کاهش داده است

وی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که اخیرا برای بسیاری از شهرداری ها به وجود آمده است کاهش درآمد های ناپایدار آنهاست و باید توجه داشت که درآمد های ناپایدار تا زمانی که درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد نشده باشد به مانند قلب سیستم اقتصادی شهر است و کاهش آن رابطه مستقیم با کاهش کیفیت و کمیت خدمات شهری خواهد داشت.

کاظمیان اضافه کرد: یکی از درآمدهای ناپایدار شهرداری که چندی است با مشکل مواجه شده وابسته به صنعت ساختمان است که به اموری از جمله فروش تراکم و دادن مجوز مربوط می شود. اما رکود در صنعت ساختمان و به نوعی اشباع شدن شهر های بزرگ از ساخت و ساز باعث شده که این منبع درآمدی نیز کاهش پیدا کند و مشکلاتی را برای سیستم اقتصادی شهرداری به وجود بیاورد.

کد خبر 374488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.