۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
ملغمه ای از ایران در گذار 

این بار آثار هنری گرد هم آمده اند تا با سکوتشان ثابت کنند که می توانند به حفظ فرهنگ کمک کنند، کجکوک سکوت فقط یک نمایشگاه نیست بلکه گردهمایی از فرهنگ ها و ضد فرهنگ هایی است که در گذار ثبت شده اند.

عیسی چولاندیم، گردآوردنده آثار نمایشگاه "کجکوک سکوت" که آثارش در گالری گذار به نمایش گذاشته شده است به خبرنگار ایمنا می گوید: این مجموعه از هنرمندان سراسر کشور با نگاهی نقد گونه، جمع آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه کجکوک از میان اشعار شاملو به وجود آمد، ادامه می دهد: گروه هنری کجکوک از سال ۹۵ آغاز به کار کرد و به ندرت هنرمندانی را در خود دید که در چندین نمایشگاه کارشان به نمایش در آمد. هدف کجکوک، به هم ریختن قاعده است. هنر همواره از شکلی به شکل دیگر در می‌آید. ما نیز هنر را در قالب های مختلف در کجکوک ها به نمایش میگذاریم. نام آخرین کجکوک را با توجه به وضعیت زمانه کجکوک سکوت گذاشتیم.

این هنرمند می افزاید: این آثار در سبک های مختلف از میان آثار ۲۰۰ هنرمند انتخاب شده که از این تعداد۵۰ اثر از آثار ۲۱ هنرمند انتخاب و در گالری گذار به نمایش در آمد.

 چولاندیم می گوید: در تمام این آثار ملغمه‌ای از ایران نمایش داده می شود. اکنون در ایران ما شاهد ملغمه ای از فرهنگ های بومی، غیر بومی، وارداتی و... هستیم. این ملغمه فقط در فرهنگ قابل مشاهده نیست و در قسمت های دیگر نیز قابل مشاهده است.

او اضافه می کند: اگر به زبان عامه مردم دقت کنید متوجه می شوید که کلمه های مختلفی از زبان های دیگر در زبان فارسی وارد شده است. در تمام کشورهای جهان داد و ستد فرهنگی وجود دارد اما گاهی برخی از کشورها مغلوب دیگر فرهنگ ها میشوند و گاهی شاهد گرفتن فرهنگ های مختلف و رسیدن به ساختار تازه در برخی از کشورها هستیم. هر دو اتفاق در ایران رخ میدهد و مغلوب شدن فرهنگ، اتفاق بدی است. 

این هنرمند می افزاید: کودکان ما اکنون نمی توانند با لهجه ها و گویش های ما سخن بگویند. کشورهایی مانند انگلستان و ژاپن با حفظ فرهنگ خود، ساختارهای جدیدی ارائه می دهند. هنر می تواند این مشکل را بازتاب دهد.

به گزارش ایمنا، مجموعه کجکوک سکوت در گالری گذار تا ۲۳ اردیبهشت ماه پابرجا است و علاقه مندان می توانند در ساعت ۱۷ الی ۲۱ به این گالری مراجعه کنند.

کد خبر 374459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.