۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
ارتباط بین چاقی و مغز کشف شد

یکی از موضوعات جالبی که توجه برخی دانشمندان را به خود جلب کرده است تأثیر چاقی بر مغز و عملکرد آن است.

 به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جدیدترین پژوهش‌ها درباره ارتباط چاقی و مغز موفق به کشف ارتباطاتی مهم بین این دو شده‌ است. این مطالعات از ارزیابی اندازه و عملکرد مغز تا بررسی مدارهای خاصی از نورون‌ها را دربرمی‌گیرد. به عنوان مثال در یکی از این بررسی‌ها مشخص شد که کاهش حجم ماده خاکستری مغز و کوچک شدن آن ارتباط نزدیکی با چربی‌های تجمع یافته در اطراف معده دارد.

همچنین یکی دیگر از این تحقیقات نشان داد که ناحیه جلویی کورتکس مغز که در اموری همچون تفکر پیچیده، برنامه‌ریزی و خودکنترلی نقش دارد می‌تواند در افراد مایل به پرخوری منجر به چاقی و اضافه وزن شود. در یکی از جدیدترین مطالعات نیز مجموعه‌ای از نورون‌ها شناسایی شدند که می‌توانند پس از فعال شدن از عادت پرخوری جلوگیری کنند. تیم تحقیقاتی مرکز پزشکی دانشگاه "لیدن" هلند با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی " "ام‌آرآیدریافتند که ارتباط نزدیکی بین چاقی و ساختار مغز وجود دارد.

 آن‌ها اسکن‌های مغزی بیش از ۱۲ هزار نفر از شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار دادند. به طور کلی ناحیه ماده خاکستری حدود ۴۰ درصد از مغز را تشکیل می‌دهد و بیشتر پردازش‌ها در آن صورت می‌گیرد. حواس پنجگانه شنوایی، بینایی، چشایی، گویایی، لامسه و همچنین حافظه و توان کنترل عضلات تحت عملکرد این ناحیه قرار دارد، حال آنکه ماده سفید به طور عمده از آکسون و سلول‌های گلیال تشکیل شده و مسئولیت ایجاد ارتباط میان نواحی ماده خاکستری با سایر اعضای بدن را برعهده دارد 

محققان هلندی دریافتند که داشتن میزان بالایی از چربی در بدن می‌تواند منجر به کاهش حجم ساختارهای مهم مغزی مانند ماده خاکستری شود که بخش مرکزی مغز را تشکیل می‌دهد. یافته‌های جدید نشان می‌دهد  که این موضوع در میان زنان و مردان متفاوت است، به گونه‌ای که مردان چاق دارای حجم کمتری از ماده خاکستری هستند. بنابراین می‌توان گفت که جنسیت یک اصلاح کننده مهم در رابطه با درصد چربی بدن و ساختارهای خاص مغزی محسوب می‌شود.

همچنین چاقی در مردان می‌تواند برخی ساختارهای مغزی مربوط به حرکت را تحت تأثیر قرار دهد، حال آنکه در زنان چاق افزایش میزان چربی تنها با کاهش حجم قسمت درونی و رنگ‌پریده هسته عدسی‌شکل در مغز globus pallidus)) مرتبط است که مسئولیت انجام حرکات داوطلبانه را بر عهده دارد.

نتیجه بررسی‌های جدید نشان داد که ارتباطی بین میزان بالاتر چربی بدن و احتمال بروز تغییرات کوچک در ناحیه ماده سفید مغز در زنان و مردان وجود دارد. پیامدهای احتمالی این تأثیرات می‌تواند بدین معنا باشد که ماده خاکستری کمتر با کاهش عضلات ارتباط دارد و تغییرات ماده سفید بر ارتباطات بین نورون‌ها اثر می‌گذارد.

نتایج این مطالعات در مجله Radiology منتشر شده است.

کد خبر 374279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ehsan NL ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    1 0
    جالب بود