۱۳ درصد راکبان موتورسیکلت در جاده‌های اصفهان کلاه ایمنی دارند

کارشناس ایمنی ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه فقط ۱۳ درصد راکبان موتورسیکلت در جاده‌های بین شهری استان اصفهان، از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند، گفت: بر اساس مشاهدات در تصادفات موتورسیکلت‌ها که منجر به فوت راکبان شده، ۹۸ درصد آنها کلاه ایمنی نداشته اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معید ذهبیون امروز شنبه – ۷ اردیبهشت ماه-  در نشست خبری با موضوع "نقش رسانه در ارتقاء ایمنی حمل ونقل جاده ای"، اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته، نسبت تعداد متوفیان به صد هزار نفر جمعیت در این کشورها برابر ۱۰ است (در کشورهای توسعه یافته از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۰ نفر در تصادفات رانندگی جانشان را از دست می‌هند)، این آمار درایران ۲۰ نفر و در کشورهای آفریقایی ۲۵ نفر است.

وی افزود: بی شک آگاهی و فرهنگ‌سازی بیشتر باعث کاهش تصادفات منجر به فوت یا جرح می‌شود.

این کارشناس گفت: متاسفانه رانندگان برای ورود به تقاطعات و تغییر مسیر خود، سرعتشان را کاهش نمی‌دهند و توجهی به تابلوها ندارند، در برخی مواقع نیز رانندگان مجبور به استفاده از دنده عقب می‌شوند و به تبع آن تصادف ایجاد می‌شود.

ذهبیون اضافه کرد: در آزادراه‌ها شرایط هندسی مسیر دارای استانداردهای بالایی است، این مساله باعث می شود رانندگان احساس ایمنی کاذبی داشته باشند و از حداکثر سرعت مقرره تجاوز کنند. و این مساله باعث می‌شود، کنترل وسیله نقلیه دچار مشکل شود.

این کارشناس ایمنی ترافیک اعلام کرد: در رانندگی‌ها ۷۵ درصد افراد کمربند ایمنی خود را می بندند اما قابل توجه است که ۹۰ درصد افرادی که تصادف می کنند کمربند ایمنی خود را نبسته اند. ضمن اینکه باید بستن کمربند سرنشینان عقب نیز مورد توجه واقع شود.

وی اظهار کرد: در جاده چادگان احتمال تصادف در هر یک کیلومتر، ۲۰ فقره به ازای یک میلیارد وسیله- کیلومتر است، جاده ذوب آهن چهار در یک میلیارد، جاده تیران ۱۰ در یک میلیارد و ... که این مهم نشان می‌دهد آزادراه ذوب آهن استاندارد است و برای اینکه در سایر جاده ها میزان تصادفات به این مقدار کاهش یابد یا باید آزادراه ساخته شود که منطقی نیست و یا اینکه رانندگان سرعتشان را متناسب با نوع راه انتخاب کنند.

افزایش مجتمع‌های خدمات رفاهی استان از ۴۲ به ۴۵ مجموعه فعال

مدیرکل اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان نیز در این نشست، گفت: در نوروز ۹۸ با اقدامات مناسبی که باهمکاری پلیس راه استان انجام شد و همچنین نام‌گذاری "محور ایمن" برای جاده ها، شاهد کاهش واژگونی‌ها در این محور بودیم که نشان می دهد عزم ملی و همگانی در خصوص کاهش تصادفات و رعایت مسائل حمل ونقل چقدر موثر است.

مهدی خضری اظهار کرد:  امسال با جاری شدن سیل در استان‌های مختلف کشور مواجه شدیم و در این بین استان اصفهان علاوه بررسیدگی به مسائل سیل استان به عنوان معین استان‌های لرستان و خوزستان نیز مشخص شد، بنابراین اکثر نیروهای ما در این استان ها حضور داشتند با این حال از مسئله مهم ایمنی غافل نشده و در نتیجه ناوگان حمل ونقل عمومی هیچ تصادفی را شاهد نبود.

وی یکی از اهداف راهبردی اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان را فرهنگ‌سازی در حوزه حمل ونقل عنوان کرد و گفت: با برنامه ریزی در سال ۹۷ و ادامه آن در سال ۹۸ آموزش در مدارس به خصوص مدارس حاشیه ای راه های استان به نحو احسن انجام شده و ادامه می یابد.

خضری افزود: همچنین از اقدامات خوب در این زمینه می توان به ارائه خدمات رفاهی بین راهی و افزایش تعداد مجتمع‌های خدمات رفاهی استان از ۴۲ مجموعه فعال به ۴۵ مرکز خدمات رفاهی فعال اشاره کرد. این مجتمع‌ها در کاهش تصادفات بسیار موثر است زیرا امکان استراحت کوتاه رانندگان و مسافران را فراهم می کند.

کد خبر 374200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.