مداحان رسالت مهمی بر دوش دارند

نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: افرادی مانند مداحان و شاعران را باید به عنوان الگو به جوانان منتقل کنیم. در هر سمت و مقام و با هر سلیقه ای باید به این اصل توجه کنیم و شناساندن این اسوه ها وظیفه ما است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم بزرگداشت حاج مرشد رضا مغزیان امروز _جمعه ۶ اردیبهشت_ در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد. این مداح اهل بیت در سال ۱۳۱۲ متولد شد و در سن هشت سالگی نزد دایی خود مداحی را آغاز کرد. رضا مغزیان، پیرغلام حسین را به عنوان یکی از پیشروهای مداحی سبک اصفهان می دانند.
رضا مغزیان در سخنانی کوتاه ابتدای این مراسم اظهار کرد: ۹ ساله بودم که به مجلسی رفتم، دیدم آنجا کسی نیست که بخواند از صاحب مجلس اجازه گرفتن خواندم. صاحب مجلس خوشش آمد و دو شب بعد هم رفتم و خواندم، شب آخر سه تومن به من داد. به خانه رفتم و به مادرم گفتم، مادرم مرا دعوا کرد و گفت اگر بار دیگر برای امام حسین خواندی پول نگیر و پس از آن دیگر برای مداحی پولی نگرفتم.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم تصریح کرد: اگر بخواهیم تمدنی را نابود کنیم باید به سه عنصر آن حمله ور شد: خانواده، مبانی تعلیماتی و الگوها و اسوه ها. حفظ هر کدام از این ارکان باعث رشد و پایداری جامعه خواهد شد. باید از کسانی که روزی در این جامعه تاثیر گذار بودند و نقش آفرینی کردند و یاد خوب آن ها در ذهن ها ماندگار شده  قدر دانی کنیم.
نصر اصفهانی خاطر نشان کرد: افرادی مانند مداحان و شاعران را باید به عنوان الگو به جوانان معرفی کنیم. در هر سمت و مقام و با هر سلیقه ای باید به این اصل توجه کنیم و شناساندن این اسوه ها وظیفه ما است. شهرداری و شورای شهر وظیفه دارند از هیئت ها تا جای ممکن حمایت کند، اگرچه با توجه به ضریب نفوذ هیئت ها در جامعه، آنها نیازی به این کمک ها ندارند.
وی افزود: جایگاهی که مداحان و هیئت ها امروز در جامعه دارند به سادگی به دست نیامده است. این نوا و آهنگ مداحان است که در گوش انسان آرام می گیرد و انقلابی در قلب و ذهن به وجود می آورد.


مداحان گل سر سبد جامعه شیعی
عضو هیئت علمی پژوهشکده وزارت علوم در این مراسم گفت: در هر جامعه یک سری از گروه ها هستند که رسالت مهمی دارند. در فرهنگ شیعی گروهی مانند مداحان و شاعران اهل بیت میراث دار فرهنگ غنی هستند و رسالت مهمی بر دوش دارند. در گل سر سبد جامعه شیعه مداحان قرار می گیرند، این عزیزان ذائقه زیبایی شناسی مردم را تعیین و هنر را منتقل می کنند.
جبار رحمانی ادامه داد: هیئت های دینی ارزش های اخلاقی و اجتماعی مردم را نیز تحت تاثیر قرار می دهند؛ برای مثال همین سیل اخیر که کمک بزرگی از سوی هیئت های مذهبی به مناطق سیل زده ارسال شد. هیئت ها در صد سال اخیر نقش مهمی در جامعه داشتند و این نقش کلیدی را در حیات مذهبی جامعه پررنگ تر است. مهم ترین ویژگی این قشر این بود که با جان و خون دل وارد شدند و هیچگاه حمایتی نشدند.
وی افزود: هیئت ها وقتی رشد می کنند که مستقل باشند و زمانی که با قدرت های اقتصادی و سیاسی قاطی شوند، قدرتشان پایین می آید. در هر زمانی که حکومت ها سعی کردند به هیئت ها نزدیک شوند، این محافل دینی به جای اینکه به امام حسین خدمت کنند تبدیل به خدمت گزار حکومت می شوند. اگر قشرهای کلیدی مثل مداحان و خطیبان آلوده شوند جامعه آلوده شده است.


یکی از شاعران اهل بیت نیز در این مراسم شعر "نگاه دار عزت موی سفید پیران را / ز جای خویش به تعظیم صبح دم برخیز" را به مرشد مغزیان تقدیم کرد و گفت: زبان من توانایی تعریف از رضا مغزیان را ندارد. مداحی یک کار بزرگ فرهنگی است و اهمیت بسیاری در جامعه دارد. مغزیان یکی از تاثیرگذار ترین مداحان بوده و خوش نغمه ترین بلبل گلزار حسینی است. این تجلیل فقط مربوط به شخص مغزیان نیست بلکه تجلیل از فرهنگ ایران و اسلام و همچنین تمام مداحان است.

کد خبر 374090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی خمسه IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    0 0
    باسلام. به نظرمن حق به حقدار رسید.چون درحال حاضر بزرگتر وپیشکسوتتر واستاد تر از حاج مرشدرضا مغزیان نداریم وخیلی زودتر باید ازایشان تقدیر به عمل می آمد.وبه نظره من کاره بسیار زیبا و ارزشمندی بود