کمبود تخت روانپزشکی نوجوانان در اصفهان

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در اصفهان تخت روانپزشکی برای نوجوانان کم است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال جاری بخش روانپزشکی نوجوانان در بیمارستان امین اصفهان و بیمارستان امام خمینی (ره) کلیشاد راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طاهره چنگیز ظهر امروز (چهارشنبه) در نشستی با خبرنگاران با اشاره به اهمیت مراقبت‌های بهداشتی و فراهم شدن پویش همگانی سلامت برای مردم جامعه اظهار کرد: بر این اساس هفته سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت در تقویم کشور در نظر گرفته شده است که امسال این هفته با هفت محور برگزار خواهد شد.  

وی افزود: سعی داریم در هفته سلامت برنامه‌های منسجم  و منظمی را برگزار کنیم تا عموم مردم جامعه نسبت به سلامت خود توجه بیشتری داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دسترسی عادلانه به خدمات سلامت را یکی از شاخص‌های کشورهای توسعه یافته دانست و افزود: همچنین ضروری است آموزش در حوزه سلامت جدی گرفته شود و همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی در این زمینه به عنوان شرکای نظام سلامت همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه سلامت روان در نظام سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که می‌تواند بار بیماری ایجاد کند و در واقع زندگی سالم و شاداب افراد جامعه را تحت تأثیر قرار دهد سلامت روان است که متاسفانه این مسئله به طور خود آگاه یا ناخودآگاه کنار گذاشته و بدان کم توجهی می‌شود.

چنگیز با تاکید بر اینکه امروزه بار اختلالات خلقی، اضطراب، افسردگی و مشکلات ناشی از آن آینده زندگی خانوادگی را تهدید می‌کند، افزود: نبود مدیریت لازم در کنترل خشم و تهاجم در جامعه مشهود است که این امر منجر به افزایش آمار خودکشی، آسیب‌های اجتماعی، از هم پاشیدن خانواده، طلاق و اعتیاد می‌شود.

وی مراقبت‌های اولیه بهداشت روانی در جامعه را ضروری دانست و افزود: تاکنون در این زمینه اقداماتی صورت گرفته، اما محسوس نبوده و بهتر است با مشارکت اجتماعی در این زمینه برنامه‌ریزی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه حفظ سلامت شهروندان در هنگام بحران و ایجاد حوادث و بالایی طبیعی بر عهده وزارت بهداشت است، خاطرنشان کرد: در سال جاری سیستم بهداشت و درمان در مقابله با این بحران‌ها و حفظ سلامت مردم عملکرد خوبی داشته و آسیب دایمی و بیماری‌های قابل انتظار در شرایط بحران را به خوبی مدیریت کرده است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت است، تصریح کرد: برای تحقق این امر نیازمند تغییر سبک زندگی هستیم.

چنگیز در خصوص پارامترهای سبک زندگی سالم گفت: داشتن عادت تغدیه‌ای و تحرک جسمی و فیزیک، آرامش روانی، روابط خانوادگی سالم، آرامش معنوی، پرهیز از رفتارهای پرخطر و مراقبت در رفتارها و مراعات ایمنی از پارمترهای سبک زندگی سالم است.

وی همچنین با بیان  اینکه در حال حاضر برای افراد بالغ تخت روانپزشکی به اندازه نیاز وجود دارد، ادامه داد: براساس استانداردها ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی مختص بیماران روحی و روانی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در اصفهان تخت روانپزشکی برای نوجوانان کم است، اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال جاری بخش روانپزشکی نوجوانان در بیمارستان امین اصفهان و بیمارستان امام خمینی (ره) کلیشاد راه‌اندازی خواهد شد، ضمن اینکه در بخش تخت روانپزشکی برای کودکان مشکلی نداریم.

وی افزود: در استان اصفهان با کمبود پرستار و متخصص روانپزشک رو به رو نیستیم.

کد خبر 373289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.