افزایش سرطان‌ دستگاه گوارش در مردان/چه کسانی نباید آویشن شیرازی بخورند؟

افزایش سرطان‌های دستگاه گوارش در مردان، خواص آویشن شیرازی و رژیم‌های غذایی که منجر به مرگ می‌شود را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استاد گروه رادیو انکولوژی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: در سال‌های اخیر بروز سرطان‌های گوارش در مردان افزایش قابل توجهی داشته است.

حمیدرضا میرزایی، بر اهمیت درمان سرطان‌های مربوط به مردان در قالب کار تیمی بین متخصصان تاکید و تصریح کرد: در مطالعات وسیع بین المللی ثابت شده است که کار تیمی باعث افزایش طول عمر بیمار مبتلا به سرطان و همچنین کاهش هزینه‌های درمان می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت رسیدگی، پیشگیری، تشخیص، درمان مناسب و توانبخشی، افزود: این‌ها مواردی است که باید در قالب کار تیمی محقق شوند.

میرزایی درباره سرطان‌های شایع بین مردان، اظهار کرد: سرطان‌های دستگاه گوارش و سرطان‌هایی مانند پروستاتبیضه، کولون، ریه و معده از سرطان‌های شایع در بین مردان است.

وی افزود: البته سرطان ریه کمتر از سایر دنیا بین مردان کشور شایع است، اما در سال‌های اخیر بروز سرطان‌های گوارش در مردان افزایش قابل توجهی داشته است.

رژیم‌های غذایی نامطلوب، بزرگ‌ترین عامل خطر مرگ‌های زودهنگام

بر اساس مطالعات صورت گرفته خوردن غذاهای نا سالم، نسبت به هر عامل خطر دیگر، از جمله سیگار کشیدن، مرگ و میر بیشتری را در سراسر جهان رقم زده است. مطالعات جهانی فقر غذایی را در ۱۹۵ کشور بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ بررسی کردند و متوجه شدند که سالانه مرگ ۱۱ میلیون نفر بعلت فقر غذایی است. حدود ۱۰ میلیون نفر، به علت بیماری‌های قلبی عروقی بوده است. بقیه عمدتاً از نوع سرطان و دیابت نوع ۲ بودند.

محققان در تجزیه و تحلیل‌های خود در مورد رژیم‌های غذایی جهانی، ۱۵ مورد از مواد غذایی را از جمله :میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه، حبوبات، دانه‌های کامل، فیبر، کلسیم، شیر، اسید چرب امگا ۳ از غذاهای دریایی، چربی‌های اشباع نشده، چربی‌های ترانس، گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین و نمک را مد نظر داشتند. آن‌ها دریافتند که رژیم غذایی جهانی در سال ۲۰۱۷ کمترین میزان مواد غذایی سالم را در خود جای داده و بزرگترین کمبود آن آجیل و دانه‌ها، شیر و غلات کامل بود.

یافته‌های مهم این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف ناکافی غذاهای سالم نسبت به مصرف بیش از حد غذاهای ناسالم خطرناک‌تر است.

رژیم‌های غذایی که سبب بیشترین مرگ و میر می‌شوند شامل: مصرف زیاد نمک، مصرف کم غلات، میوه، آجیل و دانه‌ها، سبزیجات اسیدهای چرب امگا ۳ است.

پنج دلیل بروز شوره سر

برخلاف باور رایج، خشکی پوست سر از عوامل ایجاد شوره نیست. شوره در واقع به خاطر رشد بیش از حد نوعی قارچ که به‌طور طبیعی در پوست سر وجود دارد روی می‌دهد. این قارچ از چربی پوست سر تغذیه می‌کند. به همین علت است که افرادی که پوست‌های چرب دارند معمولاً بیشتر در معرض ابتلا به شوره‌ هستند.

بنابراین دلیل اول ایجاد شوره، حساسیت به قارچ طبیعی موجود در پوست سر است. شوره‌های غیرشدید اغلب با درمان‌های خانگی یا استفاده از شامپوی ضد شوره برطرف می‌شوند.

یکی دیگر از دلایل ابتلا به شوره، استرس زیاد است. در واقع استرس هر مشکل پوستی را تشدید می‌کند، چرا که سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌کند. استرس به طور ویژه در افرادی که شوره همراه با خارش دارند از دلایل مهمی به شمار می‌رود و خاراندن سر وضعیت را بدتر می‌کند. جای دادن برنامه‌های آرام بخش مانند تمرینات یوگا و تمرکز بر تنفس به این افراد توصیه می‌شود.

بسیاری معتقدند شستن زیاد موها باعث شوره می‌شود. اما نباید فراموش کنیم که دیر به دیر شستن موها به معنی چرب‌تر شدن پوست سر است که ممکن است دقیقاً بستر لازم برای شیوع شوره را مهیا کند. در شامپو کردن و شستن موها بسیار دقت کنید. چنانچه مقدار کمی شامپو نیز بر موها بماند، احتمال بروز شوره افزایش پیدا می‌کند.

تغذیه شما در وضعیت شوره سرتان نیز مؤثر است. مصرف مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده باعث می‌شود غدد چربی ساز پوست فعال‌تر شوند و در نتیجه میزان شوره افزایش یابد. همچنین کمبود ویتامین ب ممکن است مشکل شوره را وخیم‌تر کند. متخصصان انواع مغزها، زیتون، موز، برنج، تخم مرغ و جو پرک شده را برای بهبود توصیه می‌کنند.

استفاده بیش از حد از انواع اسپری، موس و ژل مو نیز باعث می‌شود پوست سر چربی بیشتری تولید کند. سعی کنید تا حد امکان استفاده از چنین محصولاتی برای حالت بخشیدن به موها را کاهش دهید.

دم کرده آویشن شیرازی و پونه چه خواصی دارد؟

گیاهانی مانند آویشن و پونه دارای خواص زیادی هستند که می‌توان از دم کرده آن‌ها ستفاده کرد، در ادامه هم خواص هر دو گیاه و هم طرز تهیه دم کرده آویشن و پونه بیان می‌شود.

اگر پونه یا آویشن را از بازار تهیه کرده‌اید و از تمیز بودن آن‌ها مطمئن نیستید، با آب ولرم شست و شودهید و چند دقیقه‌ای در آب بخیسانید تا سنگریزه آن ته نشین شود. هر دو سبزی را در قوری بریزید و آب جوش را اضافه کنید و روی بخار کتری در حال جوش قرار دهید تا دم بکشد. پس از آن صاف کنید و با نبات یا عسل شیرین و میل کنید.

خواص پونه کوهی

پونه برای مقابله با حالت تهوع و استفراغ، مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم، سرفه و سیاه سرفه مفید است.

خواص آویشن

این خوراکی دارای طبع گرم و خشک و ویتامین A، B. و E. و هورمون گیاهی است. استحمام با آب جوشیده آویشن شیرازی در تسکین درد روماتیسم شفابخش و در رفع لاغری موضعی نیزمؤثر است. آویشن شیرازی مقوی، محرک، قاعده آور، التیام بخش، افزاینده شیر مادر، تصفیه کننده خون، ضد عفونی کننده، مقوی عضلات، دافع اخلاط خونی، آرام بخش و دافع سوداست و حافظه را تقویت می‌کند و نیروی جنسی ر. افزایش می‌دهد. از آویشن شیرازی برای درمان بیماری‌هایی مانند گریپ‌های عفونی، برونشیت، نارسایی کبد و ناراحتی‌های ریوی استفاده درمانی می‌شود.

چه کسانی نباید آویشن شیرازی بخورند؟

زنان حامله مجاز به مصرف این خوراکی نیستند، زیرا موجب سقط جنین می‌شود.

کد خبر 373101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.