از مشاهده "شبان فریب" تا تالاب‌هایی که لبالب می‌شود

تلف شدن توله خرس بر اثر بی احتیاطی راننده، کشف گونه کمیاب صدف در عسلویه، ثبت تصویر ۳ یوزپلنگ و پلنگ، آبگیری ۱۰ درصدی تالاب بین المللی گاوخونی، نجات یک راس گوزن زرد از سیلاب، مشاهده شبان فریب و پرشدن تالابهای کشور را در اولین بسته خبری محیط زیست سال ۹۸ ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برای اولین بار چکاوک هدهدی از پرندگان شاخص زیستگاه‌های بیابانی در محدوده زیست بوم تالاب بین المللی گاوخونی مشاهده و ثبت شد. این گونه ارزشمند در زیستگاه‌های شرقی و مجاور تالاب گاوخونی توسط محیط بانان مشاهده و شناسایی شده است.

چکاوک هدهدی به عنوان گونه منحصر زیستگاه های بیابانی و فرا خشک به شدت بر اهمیت تنوع زیستی تالاب بین المللی گاوخونی به عنوان یک اکوسیستم آبی افزوده و از نقاط قوت و جاذبه بسیار مهم گردشگری منطقه به شمار خواهد رفت.

چکاوک هدهدی(شبان فریب) با نام علمی " Alaemon alaudipes" از راسته گنجشک ها و تیره چکاوک هاست. این پرنده ۱۹ سانتیمتر طول دارد و از چکاوک های بزرگ به شمار می رود که هنگام پرواز مانند هدهد نوارهای سیاه و سفیدی در بال هایش دیده می شود. روی تنه به رنگ شنی نخودی، زیر تنه سفید و اغلب با خال های سیاه در سینه و نوار ابرویی سفید با خط چشمی سیاه و باریک دیده می شود و منقار اندکی خمیده رو به پایین و پاها بلند است.

بی احتیاطی راننده در سمنان توله خرس را تلف کرد

یک قلاده توله خرس قهوه ای یکساله در اثر شدت برخورد با وسیله نقلیه و آسیب دیدگی شدید در منطقه حفاظت شده پرور، با وجود تلاش محیط بانان، تلف شد. راننده وسیله نقلیه بعد از تصادف با توله خرس محل حادثه را ترک کرده و متواری شده است. 

کشف گونه کمیاب "صدف" در نایبند عسلویه

در پی پایش میدانی در پارک ملی دریایی نایبند، صدف بادبزنی که از گونه کمیاب نرم‌تنان به شمار می‌رود در شهرستان عسلویه شناسایی شد، طول این صدف،۱۸۱ میلیمتر است و اندازه معمول این گونه ۷۰ تا ۳۸۰ میلیمتر گزارش شده است.طبق گزارش‌های منتشر شده در اطلس نرم‌تنان ایران،پراکنش این گونه در استان بوشهر منطقه نایبند است و این گونه در سواحل روستای بُنود دیده شده است.

ثبت تصویر یک قلاده یوزپلنگ و  دو پلنگ در پارک ملی توران

تصویر یک قلاده یوزپلنگ و دو قلاده پلنگ آسیایی در پارک ملی توران شاهرود به کمک دوربین‌های تله ای ثبت شده است، سال گذشته در هشت مرحله گزارش‌های مردمی مبنی بر مشاهده مستقیم از یوزپلنگ آسیایی گزارش‌شده بود.

تالاب‌هایی که لبالب می‌شود

عیسی کلانتری با بیان اینکه به طور متوسط ۹۰ درصد تالاب‌های کشور پر شده‌اند، گفته است: برخی‌ تالاب‌ها تا ۱۰۰ درصد پر شده و برخی نیز مانند تالاب بین‌المللی شادگان سرریز شده‌اند و تالاب‌های نواحی جنوب شرقی کشور مثل جازموریان و هامون تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد پر شده‌اند.علاوه بر آن، درصد احیای تالاب‌های استان فارس کمتر بوده چون بارشی در آن نواحی اتفاق نیافتاده و بنابراین به غیر از تالاب مهارلو تقریبا تمامی آنها خالی هستند.

وی افزوده: همچنین تالاب‌های غرب و جنوب‌غربی همه پر شده و و وضعیت تالاب شمال کشور یعنی میانکاله مطلوب است و در نواحی شمال شرق نیز تالاب خاصی وجود ندارد مگر تالاب‌های کوچک محلی که در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار بوده و از وضعیت معمولی برخوردار هستند.

کلانتری گفته است: با توجه به اینکه به تالاب گاوخونی نیز آبی وارد نشده، آب آن چیزی در حدود ۱۰ درصد است و جازموریان ۲۰ و بختگان زیر ۲۰ درصد آب دارد وهمچنین  تالاب ارژن آب خاصی در دل خود ندارد و مهارلو پر شده و فشم ۲۰ درصد آب دارد.

۱۰ درصد تالاب بین المللی گاوخونی آبگیری شد 

حسین اکبری، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه تالاب بین المللی گاوخونی با شرایط احیا فاصله زیادی دارد، گفته است : با هدایت سیلاب به سمت تالاب بین المللی گاوخونی، تنها ۱۰ درصد تالاب آبگیری شده و بخش هایی از تالاب نیز در حال حاضر مرطوب است.

با وجود اینکه حدود ۹۰ درصد تالاب گاوخونی همچنان خشک است اما تنها می توان امیدوار بود که آبگیری ۱۰ درصدی تالاب و مرطوب شدن آن، فاجعه تبدیل شدن گاوخونی به کانون گرد و غبار را برای چندماه به تعویق انداخته است، سال گذشته تنها ۲ درصد گاوخونی مرطوب بود اما امسال ۱۰ درصد تالاب آبگیری شده است.

نجات یک رأس گوزن‌زرد ایرانی از خطر سیلاب در خوزستان

به دنبال بارندگی‌های کم سابقه و جاری شدن سیل در برخی از نقاط استان خوزستان در فروردین ماه، سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در منطقه میانرود دزفول و پارک ملی کرخه به زیر آب رفت.

پس از بارندگی‌های شدید، سیلاب و آبگرفتگی در پارک ملی کرخه، یک رأس گوزن زرد ایرانی که در پارک ملی کرخه نگهداری می‌شده است، زنده‌گیری و به منطقه امن و دور از خطر سیلاب انتقال داده شد. گوزن‌ها تا حد زیادی وحشی و از انسان گریزان هستند، به همین دلیل و وسعت زیاد و پوشش گیاهی متراکم، مشاهده گوزن درون خود سایت نیز به سختی امکانپذیر بوده است.

پس از سه روز پایش منطقه و پارک ملی کرخه، با وجود سیلاب و آبگرفتگی، موفق محیطبانان یک رأس گوزن زرد ایرانی را زنده گیری و پس از تیمار و اطمینان از سلامت، به جای امن و دور از خطر سیلاب انتقال دادند.

تکذیب صید دلفین در رودخانه کارون

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ضمن تکذیب خبر صید دلفین در رودخانه کارون  با اشاره به کلیپ منتشر شده در خصوص مشاهده و صید دلفین در کارون در پی افزایش دبی رودخانه اظهار کرد: دلفین‌های بخش‌های شمالی خلیج فارس در محدوده خورموسی بارها در رودخانه اروند نیز مشاهده شده‌اند. این دلفین‌ها شامل دلفین‌های گوژپشت، خاکستری و بینی بطری هستند که از شاخص‌های هر سه آنها بینی کشیده (بطری شکل) و با باله پشتی افراشته است. همچنین دلفین به دلیل شرایط فیزیولوژیکی قادر به تحمل آب شیرین تنها برای چند ساعت است و بعد از انجام شکار خود، بلافاصله به زیستگاه اصلی خود (دریا) بر می‌گردد.

وی ادامه داد: صیادان بومی خوزستان نیز به دلیل باورهای سنتی خود دلفین را خوش یمن می‌دانند و از صید آن خودداری می‌کنند. صید دلفین در بندر دیلم گزارش شده است.

رها سازی یک پرنده قرقی در طبیعت کاشان

یک پرنده قرقی که توسط دوستداران محیط زیست به اداره حفاظت محیط زیست کاشان تحویل داده شده بود پس از تیمار از سوی محیط‌بانان در طبیعت رها شد .

پرندگان شکاری باعث تعادل اکوسیستم‌های طبیعی می شوند که در نهایت موجب سلامت جامعه انسانی و رونق در بخش کشاورزی هستند.به طور مثال با حذف جوندگان که میزبان عامل بیماری سالک هستند موجب کاهش بیماری سالک در جمعیت انسانی و همچنین با حذف حشرات و افات کشاورزی موجب رونق کشاورزی و امنیت غذایی در جوامع بشری می شوند.

مشاهده زاغ بور در تالاب بین المللی گاوخونی برای اولین بار

حسین اکبری سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: برای اولین بار "زاغ بور" تنها پرنده آندمیک و نماد پرندگان ایران در نزدیکی تالاب بین المللی گاوخونی مشاهده شد. این گونه ارزشمند در زیستگاه‌های شرقی و مجاور تالاب گاوخونی شناسایی و تصویربرداری شده است.

ثبت تصویر "زاغ بور " به عنوان تنها پرنده منحصر به فرد ایران در جهان به شدت بر اهمیت تنوع زیستی تالاب بین المللی گاوخونی به عنوان یک اکوسیستم آبی می افزاید و از نقاط قوت و جاذبه های بسیار مهم گردشگری منطقه به شمار خواهد رفت.

مرگ سالانه ۳۰ هزار نفر در کلانشهرهای کشور بر اثر آلودگی هوا

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آمار وزارت بهداشت درخصوص تلفات ناشی از آلودگی هوا، تاکید کرد: سالانه ۳۰ هزار نفر در کلانشهرهای کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و به عبارتی تلفات ناشی از آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور نزدیک دو برابر تصادفات جاده ای است.

وی با اشاره به عواملی نظیر افزایش جمعیت و توسعه نسبی رفاه عمومی و تاثیر آن بر آلودگی هوا و قربانی شدن محیط زیست، خاطرنشان کرد: محیط زیست باید جزو فرهنگ مردم قرار گیرد چراکه با توجه به صیانت و حفظ محیط زیست اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد.

وی با اشاره به اهداف بلندمدت محیط زیستی، گفت: اهداف کوتاه مدت اقتصادی قبل و بعد از انقلاب در اولویت قرار داشته است بنابراین تلاش کرده ایم به اهداف میان مدت و بلندمدت توجه بیشتری داشته باشیم چراکه محیط زیست به عنوان یکی از اهداف بلندمدت همواره مغفول مانده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد: با آغاز به کار پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال جاری، بیش از۸۰ درصد بنزین مصرفی کشور دارای استاندارد یورو ۴ شود.

پسران محیط بانان شهید شده در اولویت استخدام هستند

به گفته سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست پسران شهدای محیط بان از اولویت در استخدام برخوردار هستند که البته این افراد باید شرایط لازم را داشته باشند و خودشان خواهان این جذب باشند.

محبت خانی درباره استخدام ۳۰۰ محیط بان در یگان حفاظت در سال ۹۷ گفت: آزمون استخدامی این افراد ۱۷ اسفند برگزار شد و ۹۰۰ نفر آن‌ها به مصاحبه دعوت می‌شوند که ۳۰۰ نفر جذب می‌شوند. از این ۳۰۰ نفر ۲۵۰ نفر به صورت آزاد و ۵۰ نفر با سهمیه فرزندان شهدا و ایثارگران جذب خواهند شد.

اجرای طرح دوباره بی زباله در منطقه حفاظت شده کرکس

طرح دوباره بی زباله با مشارکت دانش آموزان در منطقه حفاظت شده کرکس نطنز اجرا شد.در راستای اجرای فعالیت های طرح بی زباله در نوروز ، برنامه نمادین با حضور دانش آموزان دبستان شهید ماندگاری شهر نطنز و کارکنان حفاظت محیط زیست نطنز اجرا شد. در این برنامه که حدود ۱۰۰ نفر از دانش آموزان مشارکت داشتند، حدود ۵۰ کیسه زباله خشک در محدوده مسکن مهر نطنز توسط دانش آموزان جمع آوری و پاکسازی شد. هدف از اجرای این طرح فرهنگ‌سازی به منظور رعایت مسائل زیست محیطی و دعوت همگانی از مردم برای خوداری از ریختن زباله در حریم راه ها ، جاده‌ها ، سطح شهر و مناطق حفاظت شده و گردشگری است.

کد خبر 372713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.