‌چسب‌هایی که به بهای خراب شدن دندان‌ها تمام می‌شود

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد محصولاتی که برای سفید کردن دندان‌ها به کار می‌رود سلامت دندان‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استفاده از نوارچسب سفید کننده دندان (whitening strips) یکی از شیوه‌هایی است که امروزه برای از بین بردن لکه‌های دندان‌ها و سفید کردن آن‌ها به کار می‌رود. اما آیا می‌دانید این نوارها چه آسیب‌هایی به دندان‌ها و لثه‌های شما وارد می‌کند و چه عواقبی در پی دارد؟

بررسی‌های جدید محققان دانشگاه "Stockton" آمریکا نشان می‌دهد بسیاری محصولاتی که برای سفید کردن دندان‌ها به کار می‌رود به بهای خراب شدن دندان‌ها تمام می‌شود و باید این محصولات را با احتیاط مصرف کرد.

در واقع نوار چسب‌های سفید کننده دندان تکه‌های کوچکی ساخته شده  از نوعی پلاستیک انعطاف پذیر به نام "پلی اتیلنگ"هستند به گونه‌ای که هر نوار محتوی یک ژل سفید کننده دارای "پراکسید هیدروژن" و یا "پراکسید کاربامید" است. به گفته محققان دندان‌های بیشتر افراد به طور طبیعی سفید نیستند و طیف رنگ زرد در آن‌ها دیده می‌شود. بنابراین اغلب افراد برای اینکه از زیبایی بیشتری برخوردار شوند به فکر سفید کردن دندان‌های خود می‌افتند.

محققان دانشگاه Stockton دریافتند "پراکسید هیدروژن" موجود در محصولات سفید کننده دندان نظیر نوارهای سفید کننده باعث آسیب به دندان‌ها می‌شود. دندان‌ها از سه لایه تشکیل شده‌اند. لایه ها شامل مینا (shiny enamel) که پوشش دندان محسوب می‌شود، لایه میانی دندان (dentin) و  لایه داخلی دندان (inner layer) است.

به گفته محققان دانشگاه Stockton نوارهای سفید کننده دندان، مینای دندان را سوراخ می‌کند و با نفوذ به لایه میانی دندان، آن را که دارای ۹۰ تا ۹۵ درصد پروتئین کلاژن است از بین می‌برند. بررسی‌های جدید نشان می‌دهد هنگامی که لایه میانی دندان در معرض پراکسید هیدروژن قرار گیرد پروتئین کلاژن موجود در آن از هم متلاشی می‌شود و سلامت دندان‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد.

کد خبر 372661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.