نگرانی مخالفان تفکیک استان اصفهان از چیست ؟

مخالفان طرح تشکیل «اصفهان شمالی» با استناد به مغایرت طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی، کاهش تاثیر گذاری استان اصفهان در کشور بعد از تجزیه و وجود راههای کم هزینه تر برای رفع مشکلات شهرستانهای شمالی استان، با این طرح مخالف هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح تشکیل استان اصفهان شمالی پس از اعلام وصول در خانه ملت در جلسه علنی ۲۰ اسفند سال گذشته مجلس شورای اسلامی به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس ارجاع شد و در انتظار بررسی و تصویب در این کمیسیون و سپس در صحن مجلس شورای اسلامی است. در صورت تصویب نهایی این طرح که  به امضای ۳۲ نماینده مجلس رسیده، بخش های شمالی استان اصفهان جدا و استان مستقلی به نام «استان اصفهان شمالی» تشکیل می شود.

در ماده واحده این طرح آمده است: «نظر به وسعت جغرافیایی و تعداد زیاد شهرستان های استان اصفهان و مسافت بین شهرستان ها با مرکز استان و طولانی شدن فرآیند تصمیم گیری و بوروکراسی خسته کننده اداری در استان و نارضایتی مردمی در پیگیری کارها و هزینه های زیاد تردد شهرستان های شمال استان برای مراجعه به مرکز استان و نظر به موقعیت و شرایط حاکم بر اوضاع اجتماعی و فرهنگی منطقه شمال استان اصفهان، تشکیل استانی متشکل از شهرستان های کاشان، آران و بیدگل، نطنز و اردستان، گلپایگان، خوانسار، خور و بیابانک و نایین پیشنهاد می شود.»

طرح اصفهان شمالی مخالفان و موافقان خاص خود را دارد و امضا کنندگان آن بیشتر نمایندگانی غیر از نمایندگان استان اصفهان را تشکیل می دهند، از این رو به نظر می رسد حداقل در سطح استان کفه مخالفان طرح تشکیل «اصفهان شمالی» سنگین تر است. هر چند هر دو گروه مخالفان و موافقان این طرح «اهداف انتخاباتی» را دلیل اصلی موضع گیری طرف مقابل می دانند، اما به نظر می رسد مخالفان تشکیل اصفهان شمالی، استدالها و نگرانی های جدی برای مخالفت خود با این طرح دارند.

این طرح با قانون اساسی مغایرت دارد

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سالها است شهرستان کاشان به دنبال تشکیل استان است، در حالی که به تنهایی شرایط استان شدن را دارا نیست، البته در حال حاضر تعدادی از شهرستان‌های شمالی اصفهان را جزو استان اصفهان شمالی مطرح کرده اند و از این طریق به دنبال مستقل شدن هستند.

وی افزود: این طرح دارای برخی مزایا و البته معایب فراوانی است، تقسیم استان ممکن است باعث ایجاد ردیف بودجه ای مجزا برای استان جدید شود و  پیشرفت‌هایی را به دنبال داشته باشد، اما از جمله معایب مهم آن این است که اصفهان که هم اکنون به عنوان یکی از استان های تاثیر گذار در کشور شناخته می شود، ممکن است پس از تجزیه و تقسیم و کاهش پهناوری استان از میزان اثر گذاری آن در کشور  کاسته شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالی است که مشکل شهرستان‌هایی که مسافت زیادی با اصفهان دارند و در قسمت شمالی استان واقع هستند را می توان به نحوی دیگر رفع کرد؛ تفویض اختیار وظایف استاندار اصفهان به فرماندار کاشان و یا حتی اختیارات مدیران کل به  مدیران شهرستانی از جمله این راهها است که باعث  کاهش  رفت و آمد اهالی شهرستان‌های شمالی اصفهان به مرکز استان می شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان افزود: به هر صورت این دولت است که باید در صورت لزوم جهت تشکیل استان جدید لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و بنابراین طرح اصفهان شمالی که توسط نمایندگان ارائه شده، به دلیل  هزینه سنگینی که  برای دولت ایجاد می کند با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایرت دارد و شورای نگهبان قطعا آن را رد می‌کند.

راه حل مشکلات شهرستان‌ها تجزیه استان نیست

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان  در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وصول طرح تفکیک استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در درجه نخست تجزیه استان در این شرایط ضرورتی ندارد و در درجه دوم معرفی این تقسیمات با نام «اصفهان شمالی» مطلوب نیست.

وی تصریح کرد: اگر مانند استان‌های آذربایجان غربی و شرقی مراکز استان ها در اصفهان هم متفاوت بود، امکان اجرایی شدن این طرح وجود داشت، اما در استان اصفهان مرکز استان و نام استان یکی است، از این رو این تقسیمات با نام اصفهان شمالی موضوعیت ندارد.

بیشتر بخوانید در:

استدلال موافقان تفکیک استان اصفهان چیست؟

راضی به تجزیه استان نشویم

اگر نایین مرکز استان اصفهان شمالی شود، طرح مشکلی ندارد

با هرگونه دستکاری در تقسیمات استان مخالفم

طرح تفکیک استان با مخالفتی مواجه نیست

تجزیه استان ضرورتی ندارد

نماینده مردم اصفهان  در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر مشکلاتی همچون کمبود اعتبارات، توسعه متوازن، عدالت و رسیدگی  به تمام  شهرستان‌های استان را با افزایش تعداد استان‌ها نمی‌توان برطرف کرد.

فولادگر پیشنهاد داد: برای رفع چنین مشکلاتی لازم است اختیارات استان‌ها افزایش یابد. باید تمرکز  زدایی از  پایتخت را در برنامه قرار دهیم و در توزیع اعتبارات متعادل و متوازن عمل کنیم.

نگرانم؛ زیرا پیامد طرح های بدون مطالعه مشخص نیست

حیدر علی عابدی، دیگر نماینده مردم اصفهان نیز در رابطه با طرح تفکیک استان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: با هرگونه دستکاری در تقسیمات استان مخالفم؛ زیرا این دستکاری ها عوارض بسیار زیادی برای استانها دارد.

وی تصریح کرد: ما در گذشته از همین قبیل اشتباهات استراتژیک در استان داشته‌ایم و سرچشمه های اصلی زاینده رود را در  تقسیمات کشوری از اصفهان جدا کرده‌ایم؛ به عنوان مثال جدایی مناطقی مانند مارکده و یان چشمه که جزو سرچشمه های زاینده رود بودند، امروز  مشکلاتی بر سر راه استفاده از زاینده رود ایجاد کرده است که همه اینها  تاثیرات تصمیمات بدون مطالعه است.

عابدی تأکید کرد: بنابراین در مورد طرح استان اصفهان شمالی نیز من هم برای مردم کاشان و هم برای مردم اصفهان نگران هستم؛ زیرا چنین طرح هایی بدون مطالعه  ارائه می شود و عوارض آن مشخص نیست.

نماینده مردم اصفهان گفت: جدای از این نام اصفهان مختص به اصفهان است و کسی حق ندارد اسم اصفهان را شمالی و جنوبی کند؛ اگر نهایتا مردم کاشان تمایل دارند به سمت استان شدن حرکت کنند، یا باید به عنوان استان کاشان مطرح شوند و یا به استان قم بپیوندند.

با پس گرفتن طرح، شادی را به مردم استان هدیه کنید

عابدی یادآوری کرد: همانطور که در سال گذشته وحدت نمایندگان استان به خصوص همراهی نماینده محترم مردم شریف کاشان در دفاع از حقوق قانونی و شرعی استان رقم خورد و زبانزد خاص و عام گردید، این وحدت مثال زدنی که باعث دلگرمی مردم شریف استان اصفهان شد، باید همچنان استمرار یابد.

نماینده مردم اصفهان گفت: من از آقای دکتر ساداتی نژاد که در تمام طرح‌های استانی همراه ما بوده‌اند و سایر نمایندگان که طرح را امضا کرده و در تمام مراحل دفاع از حقوق استان متحد و حامی مردم استان بوده اند و همچنین از استاندار دانشمند اصفهان انتظار دارم در ابتدای سال ۹۸ با تشکیل جلسه مشترک و بررسی پیشنهادها و تقویت دولت الکترونیک و افزایش اختیارات شهرستان‌ها برای کاهش تردد مردم به اصفهان جهت امور اداری، نظرات مردم و نمایندگان محترم را تأمین کنند.

وی افزود: همچنین نمایندگان عزیز ارائه دهنده طرح تجزیه استان با استرداد آن از هیئت رئیسه فضای وحدت، همدلی و ایجاد شور و شادی را در شروع سال نو به مردم استان هدیه کنند، زیرا وحدت نمایندگان استان و انسجام آن مهمترین ظرفیت رفع مشکلات است.

به فکر رفع موانع توسعه در اصفهان باشیم

ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح اصفهان شمالی به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اصفهان در حال حاضر اولویت های فراوانی برای بررسی دارد و درگیر بحران‌های متعددی مانند مباحث صنعت و کشاورزی است،  بنابراین پرداختن به این طرح ها به جای پرداختن به موضوعات اصلی استان به نفع مردم استان نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید تلاش شود که موانع توسعه اصفهان از سر راه برداشته شود، به نظر می رسد در مقطع کنونی این نوع  طرح ها بدون در نظر گرفتن  همه جوانب  مطرح می شود و کمکی به  رفع مشکلات استان اصفهان نمی‌کند.

مجلس به راحتی به تقسیمات کشوری رای نمی دهد

محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی از دیگر مخالفان طرح اصفهان شمالی است و در این رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: این طرح عمدتا با محوریت نماینده کاشان در حال پیگیری است و بر اساس قانون هر مسئله‌ای اگر به امضای ۱۵ نماینده برسد، می تواند در قالب یک طرح در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شود.

وی افزود: با این حال این طرح باید مراحلی را پشت سر بگذارد و کلیات و جزئیات آن با قانون تقسیمات کشوری مطابقت داده شود، بعد برای تصویب به صحن علنی مجلس راه پیدا کند، اما با شناختی که از مجلس شورای اسلامی دارم مجلس به راحتی به تقسیمات کشوری رای نمی دهد.

کوهکن افزود: در زمانی که قرار بود قم که یکی از شهرستان های استان مرکزی بود، از این استان جدا شود با توجه به مسافت کاشان و قم که در حدود ۱۰۰ کیلومتر است، انتظار می‌رفت که کاشان  به استان قم  ملحق شود، اما دوستان کاشانی تمایلی  به پیوستن نداشتند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: من این طرح را امضا نکردم و معتقد هستم که رسیدگی  به نیازهای یک شهر یا منطقه مشخصا نباید از طریق تقسیمات کشوری باشد و مولفه های  دیگری هم وجود دارد که  به واسطه ی آنها میشود به نیازهای مردم پاسخ داد.

کد خبر 372217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.