طرح تفکیک استان با مخالفتی مواجه نیست

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: امضا نکردن برخی نمایندگان استان به معنای مخالفت با این طرح نیست، زیرا با همه نمایندگان استان گفت‌وگو کردیم و نظرات آن‌ها نیز در این طرح اعمال شده است.

سید جواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پیشنهاد تشکیل استان اصفهان شمالی که در قالب طرحبه هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تحویل گردید و در هفته گذشته اعلام وصول شد در خواستی بود که از سال‌های گذشته تا به امروز در شمال استان اصفهان به عنوان یک مطالبه و در خواست مردم این منطقه وجود داشته است. ریشه اصلی این درخواست به بروکراسی اداری خسته کننده و پیچیده ای که تا به امروز در استان حکم فرما بوده، باز می‌گردد.

وی افزود: شهرستان هایی که مسافت زیادی تا مرکز استان دارند برای انجام کارهای ساده نیازمند به مسافرت به مرکز استان هستند با وجود اینکه امروزه اتوماسیون ها و تکنولوژی ارتباطات، بسیاری از مکان ها را بهم نزدیک کرده، اما متاسفانه هنوز افرادی مجبورند در این جاده های پرخطر برای طی کردن مراحل قانونی بعضی مجوز ها مانند امضاهای ساده، مسافت‌های طولانی به مرکز استان را طی کنند که بعضا خسارت هایی دنبال داشته و البته باعث تلف شدن سرمایه ملی نیز می شود.

تمرکز گرایی هزینه و نارضایتی در پی دارد

ساداتی نژاد ادامه داد: بر اساس  آمار دو فرماندار شهرستان های کاشان و آران بیدگل، در سال ۹۷ حدودا  مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان، هزینه ماموریت های دولتی در این دو شهرستان بوده است. اگر هزینه بخش خصوصی و مردمی که از شهرستان های شمال اصفهان  برای اخذ مجوز به سمت مرکز استان حرکت می‌کنند را نیز حساب کنیم به اعداد اعجاب بر انگیزی دست می یابیم.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین این بروکراسی‌های اداری، نبود توزیع و توازن عادلانه منابع و فقدان سرکشی های به موقع به دلیل وسعت استان باعث ایجاد نارضایتی هایی در شهرستان های استان ها شده است. برای رفع این مشکلات راهکارهای مختلفی مانند تفویض اختیار به شهرهای بزرگ استان ارائه شده است که می‌تواند تا حدودی رضایتمندی و رفاه اجتماعی را حاصل کند.

مسئولیت بدون اختیار کمکی به شهرستان‌ها نمی کند

وی افزود: از آنجایی که مدیران استان علاقه مند هستند که مسئولیت را بدون اختیار به افراد بدهند، بنابراین شاهد این مسأله هستیم که مسئولان حضور دارند، اما اختیارات لازم را دارا نیستند و این امر باعث افزایش نارضایتی مردم می‌شود. متاسفانه تا به امروز علی رغم پیگیری تفویض اختیارات این طرح کارگشا نبوده و ناقص  انجام شده است.

 ساداتی نژاد تاکید کرد: از این رو به نظر می رسد برای پیش‌برد سریع تر برنامه‌های  استان نیاز است در استان بزرگی مانند اصفهان تفکیک صورت بگیرد؛ تجربه موفق تفکیک استان‌های خراسان نشان می‌دهد که این تفکیک باعث رشد و توسعه، رضایتمندی و انسجام بیشتر اجتماعی در بین سه استان شده است؛ لذا  این طرح می‌تواند در استان های دیگر نیز تکرار شود.

دلیل انتخاب نام «اصفهان شمالی»

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: نام اصفهان نشان از فرهنگ و تمدن ایران است و به عنوان پرچم پر افتخار ایران اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر اسلامی تلقی می شود؛ برای اینکه نشان دهیم که مشکلی با نام اصفهان نداریم و علاقه مند به نام این استان و مردمان هنرمند آن هستیم، نام «استان اصفهان شمالی» که نشان از پیوستگی و قدرتمندی این منطقه است را برای این مجموعه برگزیده‌ایم که بتواند پیوستگی خود را در حوزه مشترک فرهنگی، دینی و مذهبی که از گذشته وجود داشته حفظ کند و با حذف بروکراسی های اداری، حفظ  وحدت مردم، انسجام و سرعت بیشتر و با قدرت مسیر را طی کند.

عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی مدعی شد: این طرح با مخالفتی مواجه نشده و اگر در مدت زمان بیشتری در معرض امضا قرار می‌گرفت تعداد امضاهای آن به مراتب بیشتر می‌شد، اما برای ارئه یک طرح ۱۵ امضا کفایت می‌کند و نیازی به امضای بیشتر نیست. با نمایندگان استان که گفت وگو کردیم با کلیت این موضوع مخالفتی ندارند و علل موجبه این طرح را تایید می‌کنند، زیرا به طور یقین تفکیک استان اصفهان  برای  هر دو جزء استان منافعی همراه دارد.

وی افزود: استان خراسان رضوی هم در حال حاضر بعد از تفکیک سرعت بیشتری در توسعه پیدا کرده است؛ لذا تفکیک استان اصفهان در حوزه شمالی ضرری به بخش باقیمانده این استان وارد نمی‌کند و به طور یقین استانداران دو استان  با قدرت و حضور بیشتری در این استان ها خواهند توانست که در بخش مدیریتی مانور بدهند.

امضا نکردن برخی نمایندگان استان به معنای مخالفت نیست

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی ابراز عقیده کرد: این دو استان با قرابتی که دارا هستند می توانند به عنوان دو شریک قدرتمند تجاری نه در حد کشور، بلکه فرای مرزهای ایران در حوزه تولید کار و سرمایه شرایط مطلوبی را ایجاد کنند. بنابراین امضا نکردن برخی نمایندگان استان به معنای مخالفت با این طرح نیست، زیرا با همه نمایندگان استان گفت و گو کردیم و نظرات آن ها نیز در این طرح اعمال شده است.

وی افزود: این طرح نیازمند طی کردن فرآیند لازم خود است و زمان زیادی یعنی حدود سه سال گذشت تا توانستیم شرایط گفت و گو یی را فراهم و نگاه مشترکی را در تهیه این طرح ایجاد کنیم و شاید  اگر در سال های اولیه این نگاه ایجاد شده بود، در حال حاضر شرایط بهتری دارا بودیم.

فراهم شدن پشتوانه علمی طرح در مرکز پژوهشها

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: اما در حال حاضر این طرح باید مسیر قانونی خود را طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی طی کند، در کمیسیون مربوطه طرح و نظرات پیرامون آن شنیده شود که ممکن است اصلاحاتی همراه داشته باشد و در نهایت باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طرح شود.

وی افزود: پشتوانه علمی این طرح در مدت این چند سال با جلسات متعددی در مرکز پژوهش‌های  مجلس شورای اسلامی با محوریت تفکیک استان های بزرگ مقیاس فراهم شده و یک مقایسه تطبیقی با کشورهای ترکیه،  فرانسه و چین در حوزه تفکیک استان ها انجام گرفته و نتیجه آن به مجلس ارائه شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز  امیدواری برای این که با نگاهی مثبت و نه با تفسیر های ناشایست و غیر فنی به این موضوع نگریسته شود خاطر نشان کرد: این طرح مطالبه مردم این منطقه است و نه تنها هیچ ضرری برای استان اصفهان ندارد، بلکه حتی موجب تقویت و قدرتمندی بیشتر این استان فرهنگی و هنری نیز می‌شود.

وی افزود: این طرح موضوعی در راستای منافع ملی محسوب می‌شود، زیرا بر اساس آن می‌توانیم از نقاطی که ظرفیت بیشتری دارند خدمات بیشتری برای کشور و مردم بگیریم و موجب شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌هایی که تا به امروز در این مناطق پنهان مانده است، شویم.

کد خبر 370575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    15 2
    حتما مردم نجیب اصفهان باید مثل استان فارس شلوغ کنن دست از تجزیه استان بردارید
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    11 1
    طرح بسیار مضحکی است با دلایل بسیار مضحک. گفته شده که هزینه سفر کارمندان از کاشان به اصفهان رقم های بسیار اعجاب انگیزی شده که به خاطر رفع این هزینه ها باید استان جدید ایجاد شود! اولا که کاشان فرمانداری کل شده و برای بیشتر امور نیاز به سفر به اصفهان نیست، ثانیا هزینه های سفر ماموران دولتی به مرکز استان علی القاعده نباید «اعجاب انگیز» باشد مگر اینکه این هزینه ها، گزاف گزارش شده باشد و ثالثا و از همه مهمتر اینکه هزینه های تاسیس یک استان جدید و ساختمان ها و ابنیه و استخدام نیروهای جدید کجا و هزینه سفر چند کارمند از کاشان به اصفهان؟! مردم شریف استان در شمال و جنوب و شرق و غرب یکپارچه خواستار وحدت این استان هستند.
  • محسن IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    7 2
    به جز بار مالی و ایجاد فرصت مدیریتی برای آقا زادگان چه مزیتی دارد؟ استاندار و فرماندار و معاون و مدیر کل و .... اضافه می شود. کاشان در شرایط فعلی هم توسعه یافته است و این بهانه که برای امضا باید رفت و آمد انجام شود بسیار مسخره است. مردم کاشان برای چه موضوعی نیازمند مراجعه شخصی به اصفهان هستند؟ آمار بدهید. با سامانه های اتوماسیون اداری چرا کارمندان باید 20 م تومان حق ماموریت بگیرند؟ احتمالا هزینه ماموریت به تهران بوده است نه اصفهان. نمایندگان محترم در آستانه انتخابات لطفا از اقدامات پوپولیستی خودداری کنید. به فکر برنامه ریزی برای رفاه ملت باشید.
  • حسن IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
    8 1
    چرا عاقل کند کاری که باز ارد پشیمانی