۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
از درد کمر چه می‌دانید؟

یکی از دلایل رایج غیبت از کار و جستجو برای درمان‌های پزشکی، کمر درد است؛ این درد که در بیشتر مواقع طاقت‌فرسا و ناتوان‌کننده است، در اثر عوامل مختلف بروز می‌کند که در صورت تداوم، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

به گزارش ایمنا، کمر درد همه افراد با هر رده سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته افزایش سن و ابتلا به بیماری‌هایی همچون امراض قلبی و دیسک دژنراتیو نقش به سزایی در افزایش آن دارد. همچنین این درد ممکن است در ارتباط با ستون فقرات کمری، دیسک‌های بین مهره‌ای، رباط‌های اطراف ستون فقرات و دیسک‌ها، نخاع و اعصاب، عضلات پشتی، اندام‌های داخلی شکم و لگن و پوست اطراف ناحیه کمری نیز رخ دهد. همچنین دردهای ناحیه فوقانی کمر می‌تواند در اثر اختلالات آئورت، تومورهای قفسه سینه و التهاب ستون فقرات به وجود آید.

علل رایج و عوامل تشدیدکننده درد پشت

قسمت پشتی بدن انسان از یک ساختار پیچیده  شامل عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها، دیسک‌ها، غضروف‌ها و استخوان‌ها تشکیل شده است که در همکاری با یکدیگر از بدن حمایت می‌کنند و آن را به حرکت در می‌آورند. ایجاد مشکل در هر یک از این بخش‌ها منجر به بروز دردهای ناحیه کمر می‌شود که بسیار ناراحت‌کننده و ناتوان‌کننده هستند و تداوم آن‌ها ضرورت مراجعه به پزشک را به وجود می‌آورد.

 از جمله این مشکلات می‌توان به اسپاسم و تنش عضلانی در اثر بلند کردن غیر اصولی اشیا، بلند کردن وسایل بسیار سنگین و یا حرکتی ناگهانی و ناخوشایند، آسیب دیدگی دیسک‌ها و تاندون‌ها، شکستگی و یا ضربه در اثر افتادن به پشت اشاره کرد. همچنین مشکلات ساختاری بدن از جمله پارگی و شکستگی دیسک‌ها، دیسک انفجاری، آرتریت، منحنی غیرطبیعی ستون فقرات، پوکی استخوان و شکننده و متخلخل شدن استخوانهای ستون فقرات، ایجاد سنگ یا عفونت کلیه و اختلالات خواب نیز از دیگر عوامل دردهای ناحیه کمر هستند.

علاوه بر این عوامل درونی، وضعیت قرارگیری بدن مانند بد نشستن در هنگام استفاده از کامپیوتر و یا در حین رانندگی، پیچش ناگهانی بدن، کشش بیش از حد، خم شدن ناگهانی و یا طولانی‌مدت، حمل اشیا سنگین، ایستادن یا نشستن برای دوره‌های طولانی، فشار گردن به جلو و استفاده از بالش و تشک نامناسب برای خواب نیز می‌تواند منجر به ایجاد دردهای پشت شوند. از جمله عوامل تشدیدکننده آن نیز عبارتند از افزایش سن، اندام نامتناسب، چاقی و اضافه وزن، سیگار کشیدن، انجام نادرست ورزش‌های سنگین و یا فعالیت‌های بدنی، بروز آرتریت و سرطان و عوامل هورمونی، استرس، اضطراب، اختلالات خلقی و بارداری در بانوان.

انواع درد و تشخیص آن

این دردها می‌توانند مزمن یا حاد باشند. درد مزمن یا طولانی‌مدت در طول دوره طولانی‌تر و بیش از ۳ ماه طول می‌کشد که این مساله باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری در آینده می‌شود. دردهای حاد به طور ناگهانی شروع شده و تا ۶ هفته به طول می‌انجامند. چنانچه فردی گاه و بی گاه از درد شدید و یا مداوم رنج می‌برد، تشخیص مزمن و یا حاد بودن این دردها بر عهده پزشک مربوطه خواهد بود.

ضرورت مراجعه به پزشک

 چنانچه دردها در هر نقطه از ناحیه کمرو گاهی تا پایین ساعد، پاها و زیر زانوها ادامه یابد، فرد با کاهش وزن ناگهانی و یا بدون دلیل مواجه شود، در حالت دراز کشیدن و استراحت از میزان درد کاسته نشود، در ناحیه پشتی التهاب یا تورم دیده شود، فرد با بی‌اختیاری ادرار و مدفوع یا مشکل در ادرار کردن مواجه شود، در اطراف باسن، ناحیه تناسلی یا پاها با بیحسی مواجه شود، در ناحیه پشتی احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حالی داشته باشد و یا دردها در اثر حوادث، ضربه‌ها و مشکلات اخیر برای او اتفاق افتاده باشد، مراجعه به پزشک ضروری است.

کد خبر 371744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.