امنیت کشاورز و دامدار ؛ عوامل و راهکارها

امنیت اقتصادی کشاورزان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های رشد و توسعه کشاورزی در جهان است و بسیاری از کارشناسان زراعت و کشاورزی وجود این امنیت در فعالیت کشاورزان را مهم‌ترین عنصر برای رشد کمیت و کیفیت محصولات تولیدی می دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مهم ترین محصولاتی که هر روزه مورد استفاده مردم قرار می گیرد محصولاتی است که از طریق زراعت و کشاورزی به دست آمده و امکان دارد از کیلومترها دورتر به دست مصرف کنندگان رسیده باشد و تولید کننده نیز یک دهم هزینه ای را که مصرف کننده برای خرید محصول پرداخته است، دریافت کند.

همچنین با توجه به اهمیت زیاد و جایگاه استراتژیک محصولات کشاورزی در مورد تامین مواد غذایی مصرفی مردم، بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقد هستند بخش زیادی از تامین امنیت یک کشور به کشاورزان آن باز می گردد و این کشاورزان هستند که می توانند با توقف فعالیت شان یک بحران امنیتی و بهداشتی را رقم بزنند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه امنیت اقتصادی کشاورزان باید تامین شود تا آنها بتوانند با خیالی آسوده از مشکلات و نوسانات بازار به فعالیت خود ادامه دهند.

افزایش قیمت انواع محصولات کشاورزی همچون گوجه، سیب و کاهو در سال گذشته مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت و همین مهم باعث شد تا کارشناسان و دولتمردان به فکر بیافتند و راهکاری برای کنترل قیمت این محصولات ارائه کنند. حسن روحانی، رییس جمهوری کشور نیز در نشستی مشترک با مسئولان و مدیران ارشد جهاد کشاورزی، تامین امنیت کشاورزان را یکی از ارکان تامین امنیت کشور دانست و بر نقش آنها در زمینه حفظ ثبات اقتصادی و سیاسی تاکید کرد.

در همین راستا، خبرنگار ایمنا با مهرداد مرادمند، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می خوانیم؛

 امنیت اقتصادی کشاورز چه معنایی دارد؟

امنیت اقتصادی کشاورزان یک موضوع کلی و مبحثی مهم است که به معنای ثبات اقتصاد کشاورزی و درآمد کشاورزان است، در صورتی که این موضوع دچار خدشه ای شود باید بلافاصله از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد و به آن رسیدگی شود.

چه عواملی پدید آورنده امنیت اقتصادی کشاورزان در کشور است؟

عوامل زیادی منجر به ایجاد امنیت اقتصادی برای کشاورزان می شود که نخستین عامل آن تامین مناسب و به طور صحیح قرار دادن آب در اختیار کشاورز است. در حال حاضر عمده مشکلات بخش کشاورزی در استان اصفهان مربوط به تامین آب مورد نیاز کشاورزان اصفهان است. در حال حاضر کشاورزان نسبت به تامین آب مورد نیازشان در کشاورزی مطمئن نیستند و همین موضوع مشکلی بسیار بزرگ است.

چالش اصلی امنیت اقتصادی کشاورزان، تامین آب مورد نیاز آنها است و شرایط آبی کنونی به نوعی سلب امنیت اقتصادی از کشاورز محسوب می شود.

خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت نیز یکی دیگر از عواملی است که منجر به ایجاد امنیت برای کشاورزان می شود و هنگامی که محصولات کشاورز پیش از کشت خرید تضمینی شود، کشاورز با خیالی آسوده به فعالیت می پردازد. گندم، جو، کلزا، گل رنگ و ... از مهم‌ترین محصولاتی است که دولت با خرید تضمینی، امنیت اقتصادی کشاورز را تامین می‌کند.

چه عواملی به غیر از آب نقش تعیین کننده ای در ایجاد امنیت کشاورز دارد و امنیت کشاورز در بازار چگونه تامین می شود؟

یکی دیگر از عواملی که منجر به امنیت کشاورز می شود؛ ثبات در بازار است. تحقیق و فعالیت پیش از کشت محصولات پیرامون نحوه فروش آنها در بازار و چگونگی برگشت هزینه از دیگر عواملی است که می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. وضعیت بازار کنونی برای کشاورزان مطمئن و با ثبات است و با توجه به گشایشی که در صادرات رخ داده بازار فروش مناسب تری برای محصولات کشاورزی به وجودآمده است. مشتریان کشور های دیگر مشتاق خرید تولیدات گلخانه ای ایران هستند، بازار تولیدات گلخانه ای در حال حاضر با ثبات است و می توان روی آن برای ارز آوری و رشد اقتصادی حساب کرد.

نقش تامین آب در امنیت اقتصادی دامدار چگونه است و چه تاثیری در بازار دارد؟

تامین علوفه برای دامداران یکی از مهم‌ترین عناصر ثبات اقتصادی در بازار دام است، در صورتی که آب مورد نیاز کشت های علوفه ای کشاورزان تامین شود مشکلی در تغذیه دام به وجود نمی آید و ثبات اقتصادی در بازار دام حاکم می شود. وقتی که آب مورد نیاز برای کشت کشاورزان تامین نشود نهاده‌های دامی نیز افزایش قیمت خواهد داشت و تامین علوفه های دامی برای دامداران با مشکل مواجه می شود.

ارتقای دانش و آموزش مهارت های لازم کشاورز و دامدار برای تولید محصولات بهتر از لحاظ کمی و کیفی چه تاثیری در امنیت اقتصادی این دو قشر دارد؟

بکارگیری دانش و علوم مختلف در تولیدات کشاورزی و دامی نقش مهمی در ایجاد امنیت اقتصادی کشاورز و دامدار دارد. همچنین کسب دانش فنی و بروزرسانی اطلاعات تخصصی تاثیر زیادی در توسعه همه فعالیت های اقتصادی دارد. فعالیت در برخی از حوزه های کشاورزی و دامی همچون فعالیت گلخانه ای نیز تنها با بکارگیری دانش های فنی و تخصصی میسر است. اصلاحات ژنتیکی در دام ها و ایجاد مزیت های جدید برای این محصولات، بازار مناسب تری را برای فروش ایجاد می کند و در امنیت اقتصادی تاثیرگذار است.  قطعا باید در زمینه های تخصصی، علمی و به‌روز اقدامات لازم انجام شود تا کسب و کار کشاورز یا دامدار آسیب نبیند و بتواند به امنیت اقتصادی برسد. بخش خصوصی و بخش دولتی برای بکارگیری دانش های مختلف در زمینه دامداری و کشاورزی فعالیت می‌کنند و رشد و توسعه کیفی و کمی محصولات قابل توجه است.

بیمه چه نقشی در ایجاد امنیت برای کشاورزان و دامداران دارد و فعالیت های دولت در این زمینه چگونه است؟

تولیدات بخش کشاورزی وابستگی بسیار زیادی به طبیعت دارد و عمده تولیدات بخش کشاورزی کشور در حال حاضر وابستگی شدید به تغییرات اقلیمی و طبیعی دارد. بیمه یک چتر حمایتی بر سر کشاورز است و با نقش سازنده خود کشاورز را از آسیب های احتمالی مصون می دارد. در بسیاری از کشور های دنیا بیمه محصولات کشاورزی مربوط به دولت است. نبود صرفه اقتصادی در این فعالیت باعث می شود تا بخش خصوصی به آن ورود نکند و سرمایه‌گذاری صورت نگیرد. بی شک کاهش اعتبارات دولتی و مشکلات مالی در کشور بر بیمه کشاورز و دامدار تاثیرگذار است. کشاورزان نیز به نقش مهم بیمه در فعالیت پی برده‌اند. در گذشته کشاورزان نیاز خود به بیمه را متوجه نمی شدند و کمتر از ۱۵ درصد کشاورزان محصولات خود را بیمه می‌کردند اما امروزه بیش از ۹۰ درصد کشاورزان محصولات خود را بیمه می‌کنند.

گفت و گو از: سپهر زارع خبرنگار ایمنا

کد خبر 371666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.