۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
به طبیعت بپیوند

امشب یک ساعت به احترام زمین، چراغ‌ها و دستگاه‌های غیرضروری برقی را خاموش کنید و به طبیعت و زمین بپیوندید؛ ما به زمین و طبیعت وابسته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "ساعت زمین" جنبش و حرکتی است که شهروندان زمین هرساله شامگاه آخرین شنبه ماه مارس به احترام زمین در یک حرکت نمادین همه چراغ‌ها و دستگاه‌های برقی غیر ضروری را به شکل هماهنگ و برای یک ساعت خاموش می‌کنند.

هدف از این حرکت آگاهی و ایجاد حساسیت در خصوص تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین و همچنین توجه به صرفه‌جویی در مصرف برق و انرژی است. این حرکت نمادین به مردم و شهروندان زمین یادآوری می‌کند که منابع طبیعی تجدیدناپذیر زمین در حال تمام شدن است و علت اصلی آن فعالیتهای انسانی است، هر شهروند در کاهش منابع طبیعی، نابودی طبیعت و تنوع زیستی اثرگذار است. بنایراین ضروری است که در قبال سیاره زمین مسئولانه‌تر و سازگار با محیط زیست رفتار کنیم.

 این حرکت نمادین برای اولین بار به پیشنهاد صندوق جهانی طبیعت از سال ۲۰۰۷ میلادی در استرالیا آغاز شد و در سال ۲۰۱۸ این رویداد در ۱۸۸ کشور و بیش از ۱۷ هزار بنای معروف کشورهای مختلف جهان برگزار شد.

سال جاری میلادی نیز مانند سال‌های قبل، این رویداد زیست محیطی شامگاه شنبه ۳۰ مارس ( شنبه ۱۰ فروردین) در سراسر جهان برگزار می‌شود. به این ترتیب شهرداری‌ها و مقامات مسئول و مدیران شهری بسیاری از شهرهای بزرگ جهان به احترام زمین در یک ساعت هماهنگ چراغ‌های بناها و مکان‌های مهم شهری را خاموش می‌کنند. امید است که میلیون‌ها نفر از صدها کشور ساعتی به احترام زمین، در این رویداد سهیم باشند.

کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد نیز محوریت ساعت زمین در سال ۲۰۱۹ را "پیوستن به طبیعت " با هدف آگاهی از ارزش و اهمیت تنوع زیستی و سیاره زمین، انتخاب کرده است بر همین اساس پویش (به زمین بپیوندید یا #connect2earth) در جهان به راه افتاده است که از علاقه‌مندان برای شرکت در رویداد جهانی ساعت زمین دعوت می کند که با برگزاری همایش، چاپ پوسترهای تبلیغاتی با محوریت طبیعت و تنوع زیستی، انیمیشن و برگزاری تجمعات برای هشدار در خصوص تغییرات اقلیمی و مشکلات زیست محیطی سیاره زمین، به این پویش بپیوندند.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ رویداد ساعت زمین در ایران از سال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد برگزار شد و پس از آن نیز در بسیاری از شهرهای ایران از جمله اصفهان، همزمان با شهرهای بزرگ سراسر جهان این رویداد زیست محیطی انجام می شود. امسال نیز رویداد جهانی ساعت زمین شامگاه شنبه دهم فروردین در اصفهان و در محل ضلع جنوبی پل خواجو از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ برگزار خواهد شد.

کد خبر 371650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.