۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
چطور به مصدومان حوادث کمک کنیم؟

دکترای تخصصی فیزیوتراپی اصفهان گفت: چنانچه مصدومان تصادفات و سقوط از ارتفاع دچار آسیب در ناحیه گردن و ستون فقرات باشند، افراد غیر متخصص نباید نسبت به جابه‌جا کردن آن‌ها اقدام کنند.

نوید طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت کمک‌رسانی مردم به افراد مصدوم در تصادفات رانندگی که دچار آسیب دیدگی می‌شوند، اظهار کرد: اگر شخصی در جاده‌ها با تصادف رانندگی و مصدوم شدن سرنشین خودرویی روبه‌رو شد، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با اورژانس تماس گرفته و موقعیت و مکان تصادف را گزارش دهد تا نیروی امدادی اورژانس برای کمک به حادثه دیدگان به محل حادثه اعزام شوند.

وی با تاکید بر اینکه تاز زمان رسیدن آمبولانس اورژانس به محل حادثه بایستی مردم تلاش کنند که سرنشین مصدوم تصادف رانندگی را از صحنه حادثه با احتیاط کامل جابه‌جا کنند، افزود: در واقع ضروری است که سرنشین‌های خودروهای تصادفات رانندگی را به سمت دیگری ببرند تا در محل حادثه نباشند.

طاهری با بیان اینکه دقت در وضعیت مصدوم و کشف اندام آسیب دیده او ضروری است، گفت: اگر آسیب به گردن بیمار وارد شده است و مشکل اصلی مصدوم در ناحیه گردن و ستون فقرات باشد باید از جابجا کردن او پرهیز کنند.

دکترای تخصصی فیزیوتراپی گفت: ممکن است که با جابه‌جا کردن بیمار در آسیب‌های ستون فقرات گردنی یک آسیب کوچک  به یک آسیب بسیار بزرگ تبدیل شود و اگر آسیب در ناحیه گردن و در اثر تصادف اتفاق افتاده باشد نبایستی اصلاً مصدوم را جابه جا کنند و تا رسیدن گروه عملیاتی و امدادرسان به مصدومان صبر کرده و موقعیت را حفظ کنند.

وی با اشاره به ضروت بستن اندام‌های فرد مصدوم با آتل و چوب، اظهار کرد: در صورتی که مردم شاهد صحنه تصادف وضعیت بیمار را خوب ارزیابی کنند و او را سرحال ببینند و چنانچه آسیبی به ناحیه گردن مصدوم حادثه وارد نشده باشد و در مفاصل محیطی و اندام‌ها شکستگی نبود، می‌توانند تا زمان رسیدن نیروهای امداد سازمان اورژانس ۱۱۵ به محل حادثه رانندگی، اندام‌های آسیب دیده مصدوم را با آتل و چوب ببندند.

طاهری تصریح کرد: در حقیقت مردم با بستن اندام آسیب دیده مصدومان حوادث رانندگی اجازه حرکت به اندام آسیب دیده را نمی‌دهند و این اقدام حداکثر کاری است که مردم می‌توانند در هنگام مواجه با حوادث جاده‌ای به مصدومان  تصادفات رانندگی انجام دهند.

دکترای تخصصی فیزیوتراپی اصفهان با اشاره به نحوه کمک به آسیب دیدگان سقوط از ارتفاع اظهار کرد: ارزیابی موقعیت مصدوم و سقوط او از طول ارتفاع مورد نظر، حائز اهیمت است و روش امداد و کمک به فرد آسیب‌دیده با توجه به اندازه ارتفاع متفاوت است و می‌طلبد که مردم همان اصولی را که در تصادفات رانندگی در خصوص امداد و کمک به آسیب دیدگان رعایت کرده و انجام می‌دهند، در  مورد مجروحان سقوط از ارتفاع هم رعایت کنند.

به گفته طاهری؛ در سقوط از ارتفاع احتمال آسیب به مهره‌های گردن مصدوم وجود دارد و اگر مردم فکر کنند که نخاع فرد مصدوم حادثه سقوط از ارتفاع مورد تهدید قرار گرفته باشد، باید از جابه‌جا کردن گردن و بدن مصدوم خودداری کنند.

وی ادامه داد: در چنین موقعیتی جابه جا کردن مصدوم حادثه سقوط از ارتفاع باید با احتیاط کامل و به وسیله تیم متخصص نیروهای امداد و نجات انجام شود و برای مصدومانی هم که دچار شکستگی‌های مفاصل و اندام شدند تا هنگام رسیدن نیروهای امدادی آتل بندی را انجام دهند.

دکترای تخصصی فیزیوتراپی اصفهان خاطر نشان کرد: انجام برخی از اقدامات و کمک به مصدومان حوادث رانندگی و سقوط از ارتفاع  وابسته به کسب نوع مهارت‌ها و آموزش‌هایی است که افراد در این زمینه دارند.

وی تاکید کرد: در صورتی که آسیب وارد شده به مصدومان حوادث سقوط از ارتفاع جدی‌تر باشد و افراد ناظر حادثه که دارای مهارت و اطلاعات بیشتری هستند، می‌توانند تا زمان رسیدن نیروهای امداد و نجات راه‌های تنفسی مسدود فرد مصدوم را باز کنند تا با رسیدن تیم احیا و اورژانس به محل حادثه امکان نجات جان مصدوم را افزایش دهند.

کد خبر 371410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.