شرکت‌های دانش بنیان در فعالیت‌های اقتصادی مهجور هستند

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه پرورش شترمرغ با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان در فعالیت های اقتصادی مهجور هستند، گفت: استفاده از ایده‌های نوین در کسب و کارها باعث می‌شود شرکت‌های دانش بنیان به یک برند تبدیل شوند.

داود صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ایران ظرفیتهای خاصی برای فعالیت در زمینه پرورش شترمرغ دارد اما متاسفانه سرمایه گذاری در این بخش بسیار ضعیف است و کشور های همسایه بازار رقابتی فروش در جهان را به دست گرفته اند و می توان گفت توجهی به این صنعت که می تواند ارز آوری خوبی برای کشور باشد، نشده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان در فعالیت های اقتصادی مهجور هستند، گفت: استفاده از ایده‌های نوین در کسب و کار ها باعث می شود تا شرکت های دانش بنیان به یک برند تبدیل شوند و در حال حاضر ۴ نوع کرم درمانی با خاصیت مختلف توسط شرکت ما تولید شده که انحصار تولید آن باعث رونق در کسب و کارمان شده است.

وی افزود: فرآوری پوست شترمرغ، دباغی و رنگ پذیری آن به صورت انحصاری در اختیار شرکت های دانش بنیان کشور است اما صادرات آن به کشورهای دیگر توسط خود شرکت‌ها انجام نمی شود و همین باعث می شود که سود نهایی شامل حال شرکت‌های دانش بنیان و کار آفرین نشود.

وی خاطر نشان کرد: ساخت مصنوعات چرمی از پوست شتر مرغ و تولید پوکه های زیبای تخم شترمرغ از ایده ها و ابتکارات شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه است و اکنون بسیاری از کشورهای جهان مشتری محصولات این بخش در ایران هستند اما تحریم ها و استفاده از رانت، جلوی صادر شدن این محصولات را به کشورهای دیگر می گیرد.

این کارآفرین افزود: فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف هنری جذب شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه پرورش شتر مرغ می شوند و فعالیت می کنند، همین موضوع باعث می شود تا این کسب و کار رونق داشته باشد و نیروی انسانی مورد نیاز آن تامین شود.

صالحی ادامه داد: دست دلال ها در بازار صادرات باز است و به راحتی می توانند اتاق های بازرگانی و بخش های نظارتی را دور بزنند اما شرکت های دانش بنیان درگیر مشکلات زیادی برای صادرات هستند که باعث می شود بازاریابی بین المللی آنها ناکام بماند.

وی تاکید کرد: فروش و برند سازی محصولات در فضای مجازی بسیار پر سود است و فعالیت صادراتی از این طریق نیز صورت می گیرد.

هیچ حمایتی از فارغ التحصیلان نمی‌شود

این کارآفرین تصریح کرد: حضور افرادی با دانش پرورش شتر مرغ در این صنعت به ندرت اتفاق می افتاد و اغلب مزارع پرورش شتر مرغ توسط کسانی اداره می شود که هیچ دانشی در این زمینه ندارند. فارغ التحصیلان رشته های علوم دامی به دلیل نداشتن سرمایه نمی توانند در این حوزه فعالیت کنند و در حقیقت هیچ حمایتی از فارغ التحصیلان از سوی مسئولان نمی شود.

صالحی افزود: بزرگ ترین مشکلی که در صنعت شترمرغ وجود دارد، نگاه اشتباه به آن است زیرا نگاه بسیاری از مسئولان به این صنعت بسیار شبیه به نگاهی است که به صنعت پرورش مرغ و بوقلمون می شود و این در حالی است که صنعت پرورش شتر مرغ ابعاد بسیار گسترده و وسیع تری از صنعت مرغ و بوقلمون دارد و فایده این حیوان تنها استفاده از گوشت آن برای مصرف خوراکی نیست.

وی خاطرنشان کرد: بافت بیابانی ایران طبیعت مناسبی را برای پرورش شترمرغ است و به راحتی می توان از طریق توسعه صنعت پرورش شترمرغ برای کشور درآمد و شغل ایجاد کرد.

کد خبر 371146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.