فراز بی فرود مرغ در سال ۹۷

گوشت سفید از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در سفره ایرانیان داشته اما افزایش قیمت مرغ در سال ۹۷ این جایگاه را متزلزل کرده است و موجب شد تا مصرف روزانه و حتی ماهانه این خوراک در بین بسیاری از اقشار جامعه کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از منابع مهم تامین پروتئین برای انسان از دیر باز "گوشت سفید" بوده که از جمله پر طرفدارترین آنها به ویژه در بین ایرانی‌ها دو محصول مرغ و ماهی است که در سال گذشته هر دو قلم، روند رشد ریالی مداومی را تجربه کردند.

 نخستین مرحله افزایش قیمت مرغ در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ کلید خورد و بلافاصله فروشندگان این محصول قیمت هر کیلو مرغ را ۷۹۵۰ تومان اعلام کردند در حالی که قیمت هر کیلو مرغ در اسفندماه سال ۱۳۹۶، ۵۰۰۰ تومان بود. همین موج افزایشی کوتاه باعث ایجاد جو روانی در بین مردم شد و تقاضا برای خرید مرغ افزایش یافت که همین افزایش تقاضا نیز خود مزید بر علت گشت تا قیمت ها بیش از آنچه پیش‌بینی می شد رشد کند.

این در حالی بود که برخی از مسئولان با وعده اینکه قیمت مرغ تحت نظارت است، به زودی کنترل می شود و به نرخ اصلی خود بازمی گردد، علت اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار را تعطیلی بعضی کشتارگاه ها و وقوع سیل در برخی جاده های مواصلاتی اعلام می کردند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی در ابتدای این سال با اشاره به گرانی گوشت مرغ به علت تعطیلی کشتارگاه‌ها گفته بود که "مرغ را در ابعاد گسترده تری توزیع می کنیم تا از ادامه وضعیت موجود در بازار مرغ جلوگیری کنیم."

تخم مرغ نیز در پی افزایش قیمت مرغ افزایش قیمتی بی سابقه را تجربه کرد و به مرز هر شانه ۲۰ هزار تومان رسید تا ایجاد یک موج نگرانی و اضطراب دیگر در مردم موجب افزایش تقاضا برای خرید تخم مرغ شود و قیمت آن را به بالاتر از ۲۰ هزار تومان برساند.

از سویی دیگر افزایش قیمت انواع گوشت قرمز در بازار نیز موجب افزایش تقاضا برای گوشت سفید به ویژه مرغ شد و خرید فراوان مرغ توسط مردم در بازار قیمت این قلم پروتئینی را تا حد زیادی بالا برد.

موج نوسانات ارزی به ویژه نرخ دلار نیز عامل مهم دیگری بود که به گرانی مرغ دامن زد، به ویژه در ابتدای پاییز ۹۷ که قیمت هر کیلو مرغ را در بازار به ۱۰ هزار تومان رساند. این درحالی بود که مسئولان جهاد کشاورزی از طریق رسانه ها اعلام می کردند: "فروش مرغ با قیمتی بالا تر از هر کیلو ۸۰۰۰ تومان تخلف است و با متخلف برخورد می شود."

همزمان با افزایش قیمت مرغ در سراسر کشور نیز بسیاری از مسئولان صنفی از رکود در بازار شکایت می کردند و علت آن را کاهش توان خرید مردم، وجود فروشگاه های زنجیره ای در شهر و افزایش تعداد واحد های صنفی در این حوزه می دانستند هرچند به رغم افزایش قیمت ها در این بازار هیچ یک از مسئولان دلیل مشخص و موجهی برای این تغییرات در نرخ مرغ نداشتند و مردم نیز به خرید خود ادامه می دادند.

رشد قیمت مرغ تا جایی پیش رفت که به هر کیلو ۱۴ هزار تومان رسید که شوگ بزرگی به بازار اقلام پروتئینی و میزان خرید مردم وارد کرد. سپس با تمهیدانی از جمله تزریق مرغ های منجمد به بازار قیمت شکسته شد و به کانال ۱۱ هزار تومان بازگشت. اما دیری نپایید و پس از گذشت مدتی کوتاه رشد قیمتی خود را از سر گرفت تا جایی که خریداران خبر از فروش مرغ با قیمتی هر کیلو ۱۶ هزار تومان در بازار می دادند.

بسیاری از فعالان اقتصادی و صنفی علت افزایش قیمت مرغ در این سال را کمیاب شدن نهاده های دامی، افزایش قیمت جوجه یک روزه و افزایش هزینه حمل و نقل عنوان کرده اند البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که مهم ترین عامل افزایش قیمت مرغ در بازار، همان گران و کمیاب شدن نهاده های دام و طیور است زیرا وضع تحریم ها و ایجاد مشکلات برای واردات و از طرفی دیگر افزایش نرخ دلار سد بزرگی برای وارد کردن مواد اولیه و ضروری پرورش دام و طیور بود.

گزارش از: سپهر زارع- خبرنگار ایمنا

کد خبر 371078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.