رسوایی «حقوق بشر سفید»

مهلت یکماهه به رانت خواران برای پس دادن وام ها، بهار در بهارستان، تشکیل وزارت بازرگانی نوین و راز تکرار چالش های اقتصادی و نسخه نیوزیلندی منافقین و داعش از مهمترین عناوین روزنامه های امروز یکشنبه - ۲۶اسفند- روزنامه های کشور است.

به گزارش ایمنا، دومین جلسه رسیدگی به پرونده موسسات مالی «البرز ایرانیان»، «ولیعصر»، «فردوسی» و «آرمان» به ریاست قاضی صلواتی در شعبه چهار دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی برگزار شد. قاضی صلواتی در ابتدای جلسه گفت: این جلسه با حضور متهمان «امیر حسین آزاد، حسن قربانی، مهدی بهرامی و احسان حیدری» و نماینده دادستان و ... برگزار می‌شود. سپس قاضی صلواتی از نماینده دادستان خواست که ادامه کیفرخواست را قرائت کند.

روزنامه آرمان امروز در صفحه نخست خود به بررسی دومین جلسه رسیدگی به پرونده موسسات مالی «البرز ایرانیان»، «ولیعصر»، «فردوسی» و «آرمان» پرداخت و در ذیل تیتر یک خود با عنوان «مهلت یکماهه به رانت خواران» نوشت: در پایان دادگاه آقامیری نماینده دادستان در جمع خبرنگاران گفت: نظر به اینکه تعدادی از افراد تسهیلاتی یا با سود کمتر از چهار درصد و یا بدون سود با ارتباطاتی که با متهمان داشتند دریافت کردند، تا یک ماه فرصت دارند به دادسرای پولی و بانکی مراجعه و درخصوص پرداخت اقدام کنند در غیر این صورت علیه آنها اعلام جرم خواهد شد. وی افزود: تعداد افرادی که تسهیلات گرفتند ۲۲۰ نفرند که بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

 روزنامه ابتکار  صفحه نخست امروز خود را به گفت و گو با نمایندگان مجلس  پیرامون ارزیابی عملکرد خانه ملت در سال گذشته اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «از بهار تا بهار در بهارستان» زهرا ساعی، عضو هیئت ‏رئیسه فراکسیون جوانان مجلس دهم در این باره به «ابتکار» گفت: «یکی از موفق‌ترین و بهترین مصوباتی که مجلس طی یک سال گذشته داشته است، قانون منع به کارگیری بازنشستگان بود که منشأ تحولات بزرگی در کشور شد و همچنان می‌تواند ثمرات زیادی همراه داشته باشد.»

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دراین باره ادامه داد: «این قانون باعث جوانگرایی، تغییر رویکردها در نظام مدیریتی، روش‌ها و سیاستگذاری‌ها خواهد شد و تغییراتی در نظام اداری به وجود می‌آورد و طرح خوبی از طرف فراکسیون جوانان مجلس دهم در سال ۹۷ بود که با استقبال خوبی از طرف نمایندگان و جامعه مواجه شد.» نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به دیگر مصوبات مهم مجلس دهم در سال ۹۷ به «ابتکار» گفت: «لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان هم یکی دیگر از مصوبات خوب و قابل دفاع مجلس در سال جاری است که به تصویب رسید و مواد خوبی داشت. این قانون می‌تواند مانع خوبی در برابر آزارهایی باشد که تا پیش از این به دلیل خلأ قانونی برای کودکان و نوجوانان اتفاق می‌افتاد و کسی پاسخگو نبود.»

 روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به گفت وگو با طراح تفکیک وزارت بازرگانی و صنعت (حسن یونس سینکی) اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «وزارت بازرگانی نوین تشکیل می شود» حسن یونس سینکی در پاسخ به این سوال که «از سال‌های گذشته به جد دنبال تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت بودید و همواره بخشی از خلأهای بازار و تجارت کشور را در ادغام دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی دیدید، چرا معتقدید که تفکیک وزارتخانه‌ها ضرورت دارد؟» به خبرنگار روزنامه ایران گفت: اتفاق بزرگی که در بحث ادغام افتاد، بی‌هویت شدن بازرگانی کشور بود. بازرگانی زنجیره بهم پیوسته‌ای است که می‌بایست در یک فرآیند منظم از تأمین شروع و به مصرف کننده ختم شود. واقعیت این است که ادغامی مشاهده نمی‌شود و تنها دو ساختار بازرگانی و صنعت و معدن را کنار هم گذاشتند و اسم آن وزارت صنعت، معدن و تجارت شد. بعد از شش سال اگر نمودار ساختار و سازمانی وزارت صمت را ببینید متوجه می‌شوید دو بخش در آن ساختار کاملاً مجزا هستند...ما با رفتارها و با قانونگذاری هایمان باید ساختارها را نهادینه و فرهنگ سازمانی ایجاد کنیم. وقتی که در ساختار از بازرگانی نام می‌بریم، طبیعی است که در دل بازرگانی، بازرگانی خارجی، بازرگانی داخلی و حمایت از صادرات و مصرف کننده نهفته است. در چارچوب سیاستگذاری‌ها باید به این موضوعات عینیت و اولویت داد نه این‌که در قالب الفاظ و تابلوهای وزارتخانه بخواهیم کاری انجام دهیم. چنین رفتار و رویکردی مشکلی از ما حل نمی‌کند.


 روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود به نامه شماری از جوانان متخصص به رهبر انقلاب پرداخت در تیتر یک خود نوشت: «پیمان جوانمردی جوانان با بیانیه گام دوم»  روزنامه جوان در ادامه افزود: در نامه جوانان به رهبر معظم انقلاب آمده است: ما نگارنده‌گانِ این نامه که پرورش یافتگان مکتب انقلاب اسلامی هستیم، به‌عنوانِ جمعی از جوانانِ ایرانی که مخاطبانِ اصلی بیانیۀ گامِ دوّمِ انقلاب هستند، آن متنِ متقن و غنی را بند به بند و با دقت و حسّاسیتِ فراوان، مطالعه کردیم و در همین مدّتِ اندک، گفت‌وگوها و مباحثاتِ جدّی و طولانی‌ای را دربارۀ آن به انجام رساندیم.

برخی از محورهای اصلی نامه جمعی از جوانان خطاب به رهبر معظم انقلاب پیرامون بیانیه گام دوم به این شرح است: بسیار خرسند و مفتخریم که برخلاف عملکرد و نگاه جاری جریانات کشور شما همچون گذشته باز هم چشمِ امید به «جوانان» دارید. می‌دانیم که این بیانیه، بالنده و حرکت آفرین نخواهد شد، مگر آنکه با نگاه اندیشه‌ورزانه و راهبرداندیشانه و در محیط‌های آزاداندیش در میان نخبگان نسل ما به صورت مداوم محل گفت‌وگو و مُداقه و تدبیر قرار گیرد. اکنون ما جوانان بیش از پیش نگران تطاول نظام دیوان سالاری موجود و طولانی شدن تحقق مرحله «دولت اسلامی» هستیم.

 روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه نخست امروز خود به واکنش‌ها ومحکومیت‌های شدید جنایت تروریستی نیوزیلند از سوی سران، مقامات سیاسی و مردم کشورهای مختلف جهان پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «محکومیت جهانی کشتار جمعه سیاه نیوزیلند» روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه افزود: جنایت تروریستی حمله به دو مسجد در نیوزیلند که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۸۰ نفر از نمازگزاران جمعه این دو مسجد شد با واکنش‌ها ومحکومیت‌های شدید ازسوی سران، مقامات سیاسی و مردم کشورهای مختلف جهان مواجه شد.

همچنین مقامات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف ایران با صدور بیانیه‌هایی این جنایت را محکوم کرده و خواستار برخورد ومحاکمه عاملان فاجعه این کشتار هولناک شدند و همچنین کومی نایدو، رئیس سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: روز جمعه یکی از تاریک‌ترین روزها در تاریخ نیوزیلند بوده است. مهاجمان که با نفرت و نژادپرستی خود زنان، مردان و کودکان را مورد حمله قرار دادند و به نمازگزاران روز جمعه شلیک کردند ما را در شوک و حزن بزرگی فرو بردند.

همچنین میچل باچله، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد: نژادپرستی مغایر با تمام ارزش‌ها و اصولی است که ما برای آنها به پاخاسته‌ایم.


 روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست امروز خود  به بررسی «خواسته‌های تهران از اینستکس» پرداخت در ادامه افزود: در واپسین روزهای اسفند ماه خبرها از راه اندازی ساز و کار ایرانی متناظر با «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا» (اینستکس)حکایت دارد و آنگونه که بر می‌آید قرار است این کانال به زودی فعالیت خود را آغاز کند.

از اردیبهشت ماه که آمریکا خروجش را از توافق هسته ای با ایران اعلام کرد تا به امروز که اروپا در قول و نظر بارها بر پایبندی خود بر برجام تاکید کرده، بیش از ۱۰ ماه می‌گذرد. در این مدت اقتصاد ایران که با کنترل تورم و رشد اقتصادی به شکوفایی امید بسته بود با تکانه‌های بیرونی شدیدی روبرو شد که نوسان نرخ ارز و به دنبال آن تورم شدید در قیمت تمام شده کالاها و خدمات، اختلال در روند صادرات و واردات، به تعلیق درآمدن قراردادهای خارجی، توقف جذب فاینانس‌ها، خطوط اعتباری خارجی و مهمتر از همه تحریم شبکه بانکی، سوئیفت و بانک مرکزی بود.

مسئولان ایرانی در ماههای گذشته بارها اعلام کرده اند که از اینستکس - که اروپا از ابتدای خروج آمریکا از برجام وعده راه اندازی آن را داد - همان کارکردی را می‌خواهند که برجام برای اقتصاد ایران همراه داشت و اگر قرار باشد تنگناهای تحریم بار دیگر اقتصاد و مردم ایران را تحت فشار مضاعف قرار دهد، طراحی و اجرای آن کاری بیهوده خواهد بود.


روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی راز ماندگاری چالش های اقتصادی در ایران پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «راز تکرار چالش های اقتصادی» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: رمز و راز ماندگاری چالش‌های اقتصادی در ایران چیست؟ سال‌هاست که دنیا با بسیاری از چالش‌های مزمن اقتصاد ایران بیگانه شده و به راه‌حل قطعی در مورد آنها رسیده است. نمونه بارز آن، تورم تک‌رقمی است؛ در حالی‌که رسیدن به تورم تک رقمی در ایران یک دستاورد بزرگ در یک سال محسوب می‌شود، اما برای قریب به ۸۶ درصد کشورهای جهان، تورم تک‌رقمی پدیده‌ای عادی است. چالش‌های دیگر همچون رشد نیافتن اقتصادی پایدار، بیکاری، معضلات نظام بانکی و... نیز با وجود راه‌حل، اما همچنان لاینحل باقی مانده‌اند. «دنیای اقتصاد» در یک نظرخواهی از کارشناسان، علت این پدیده را جویا شده است. نظرات کارشناسی حاکی است که مشکلات نظام تصمیم‌گیری در کنار ضعف‌های نظام کارشناسی، بنای اقتصاد ایران را با چالش عجین کرده‌اند. کارشناسان معتقدند نظام تصمیم‌گیری، تحمل دادن هزینه در راه اصلاحات اقتصادی را ندارد و دید کوتاه‌مدت باعث شده تا همواره فرآیند اصلاح به تعویق بیفتد. از طرفی به عقیده صاحب‌نظران، یک نظام تصمیم‌گیری پویاست که یک نظام کارشناسی کارآ را پدید می‌آورد و عکس آن نمی‌تواند صادق باشد. «دنیای اقتصاد» ریشه‌یابی دقیق‌تر و موشکافی این سئوال را در هشتمین همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» دنبال خواهد کرد؛ همایشی که نهم اردیبهشت‌ماه ۹۸ برگزار خواهد شد.


 روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به واکنش  غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مطالبات مدنی و حقوقی مردم ایران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «اجازه همه چیز دست ملت است ». روزنامه همدلی در ادامه افزود: دیروز نیز غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا مردم را سرزنش کرده است که «حال چطور بسیاری از مردم به خودشان اجازه می‌دهند که به نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف کنند که این کار را بکنید یا نکنید؟».

نکته جالب اینکه، بخشی ازحاکمیت یا مدیران ارشد نظام هنوز به این درک از واقعیت نرسیده‌اند که صاحب و صاحبان اصلی ایران، ملت ایران هستند. ملت ایران فرآورده وحدت کلمه سیاسی نیست، چون از روزگاران دور به طور خودجوش با هم بوده‌اند و در این ملک زیسته‌اند. بنابراین نمی‌توان هیچ ایرانی را به هیچ نامی و هیچ بهانه‌ای از شمول ملت ایران خارج کرد. انتظار می‌رود آقای مصباحی مقدم ظرایف این مباحث مهم و تاریخی را بشناسد، اما مادامی که کسی در خدمت منافع خصوصی بخشی از حاکمیت باشد، گویا ملت به کسانی گفته می‌شود که همراه و هم‌نظر او باشند. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام باید بداند که مردم ولی نعمت و ایران نیز ملک مشاع همه آنان است و در این ملک مشاع هیچ حق ویژه‌ای برای کسی نباید قائل بود. همچنین مدیران ارشد نظام نیز از صدر تا ذیل، کارگران و کارمندان این ملت و پاسداران تمامیت ارضی ایران هستند.


 روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود به بررسی واکنش کشور های غربی به چند حادثه تروریستی اخیر  پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «رسوایی حقوق بشر سفید» روزنامه خراسان در ادامه افزود: برخورد رسانه ها و مقام های غربی و حتی افکار عمومی این کشورها  با قتل عام نمازگزاران دو مسجد در نیوزیلند شاهد مثال تازه ای از این برخورد دوگانه است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه و سارا سندرز سخنگوی دولت هر سه بدون اشاره به مسلمان بودن قربانیان این حادثه و بدون ذکر عنوان تروریستی بودن این اقدام، آن را محکوم کرده‌اند. آن ها  حتی از به کار بردن عنوان مسجد نیز پرهیز کرده و به گفتن «قربانیان در کلیسای مسیح» که نام شهری است که در آن حادثه رخ داده بسنده کرده‌اند. حتی الیزابت دوم ملکه بریتانیا که به طور تشریفاتی رئیس حکومت نیوزیلند است  و همین طور ترزا می نخست وزیر  انگلیس هم حاضر نشدند اسمی از مسلمان بودن قربانیان در پیام های خود بیاورند. جالب آن که بی بی سی  این جنایت تروریستی را این گونه تیتر زد: «تلفات پرشمار در حمله به دو مسجد در نیوزیلند» در حالی که همین رسانه حمله چندی قبل با چاقو در متروی انگلیس را که به مجروح شدن چند نفر انجامید در اولین خبر خود حمله تروریستی نامید یا واشنگتن پست هم در واکنش به قتل عام نمازگزاران نیوزیلند توسط یک تروریست نژاد پرست تیتر زد: « ۵۲ کشته در حمله تروریستی در مساجد نیوزیلند»! به نظر می رسد این یک اتفاق نیست رویه ای است که ذی حق بودن را در جنایت خود جست وجو می کند و نشان از ادامه دار بودن این روند است. سناتور استرالیایی مسلمانان مهاجر به نیوزیلند را مقصر این قتل عام می داند! و یک‌ نماینده جمهوری‌خواه مجلس آمریکا از حوزه انتخابیه‌ای در ایالت تگزاس می گوید  ضارب که ۵۲ مسلمان را در نیوزیلند کشت نگرانی های مشروع و به جایی داشته که می‌شود از طریق قانون پیگیری کرد!

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود رابه گزارشی خبری تحلیلی پیرامون حوادث تروریستی نیوزیلند اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «تروریست نیوزیلندی نسخه جدید منافقین و داعش» روزنامه کیهان در ادامه افزود: تروریست‌های اسلام‌ستیز در غرب (غرب سیاسی)، منافقین در ایران و داعش در سوریه و عراق با روش‌هایی مشابه اهداف یکسانی را نیز دنبال می‌کنند. در ایران منافقین ۱۷ هزار نفر را در دهه ۶۰ به شهادت رساندند آن هم با روش‌هایی که داعش تازه امروز از آنها استفاده می‌کند!ب ریدن سر، روشی متداول بین منافقین در دهه ۶۰ بود. بمب‌گذاری، عملیات انتحاری، کندن پوست انسان، آتش زدن و سوزاندن بخش دیگری از روش‌هایی هستند که منافقین قبل از اینکه نامی از داعش باشد از آن استفاده می‌کردند. در همین تهران سه نوجوان بسیجی ۱۷ ساله و ۱۹ ساله توسط منافقین  زنده زنده پوستشان کنده شد. نه منافقین در ایران مشروعیتی داشتند و نه داعش در بین مسلمانان منزلتی دارد و نه نژادپرستانِ سفیدپوستِ اسلام‌ستیزِ خود برتر پندار بین افکار عمومی جهان اعتباری دارند. آنها تنها با ترور و کشتار برای رسیدن به اهداف شیطانی خود مردم را سلاخی می‌کنند. برخی سیاستمداران غربی نیز برای اهداف پلید خود از داعش در سوریه و عراق و از منافقین مستقر در فرانسه و آلبانی و از نژادپرستان اسلام‌ستیز فاشیست لانه کرده در اروپا و آمریکا حمایت می‌کنند. این سه گروه وحشی حیواناتی هستند که بویی از انسانیت نبرده‌اند و چنانچه در بین مردم به حال خود رها شوند دیر یا زود هر کجا باشند خوی حیوانی خود را بروز خواهند داد.

کد خبر 370558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.