کشف کتیبه ۳ هزار ساله سنگی سمیرم از مخفیگاه سارقان+ عکس

سمیرم- فرمانده انتظامی شهرستان سمیرم گفت: در عملیات ویژه کاراگاهان پلیس شهرستان سمیرم اعضای حرفه ای باند سارقین بزرگترین کتیبه سنگی کشور با قدمت ۳ هزار ساله دستگیر و این کتیبه نیز کشف شد.

سرهنگ سهراب قرقانی در گفت‌وگو با خبرنگارا یمنا از شهرستان سمیرم با اشاره به این موضوع که کتیبه سنگی در سال ۹۴ توسط باند حرفه ای سارقان آثار ملی به سرقت رفته بود  گفت: کتیبه مذکور به عنوان بزرگترین کتیبه قلعه سنگی کشور که در جنوب شهرستان سمیرم قرار دارد که پس از وقوع این سرقت تیمی مجرب از کارآگاهان پلیس آگاهی این شهر تحقیقات گسترده خود را برای دستگیری متهمان و بازگرداندن این اثر ارزشمند ملی آغاز کردند.

قرقانی با اشاره به ابعاد این کتیبه، گفت: سارقان توانسته بودند با استفاده از تجهیزات و امکانات، این اثر تاریخی را به صورت کاملاً حرفه ای از دل کوه بریده و از محل خارج کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان سمیرم گفت: با انجام تحقیقات گسترده کاراگاهان پلیس این شهرستان در روزهای اخیر مخفیگاه دو نفر از سارقان در شهرستان آباده کشف و و شناسایی شدند که با نیابت قضایی به محل مخفیگاه آن‌ها اعزام و این افراد دستگیر شدند.

سرهنگ قرقانی با اشاره به بازجویی ها و اعترافات صریح متهمان بازداشت شده و کشف مخفیگاه سومین متهم و محل نگهداری این کتیبه سنگی در شهرستان یزد افزود: سرانجام با تلاش های ۱۰ روزه کارآگاهان پلیس، صبح امروز با هماهنگی مقام قضائی، نفر سوم باند مذکور نیز در عملیاتی ویژه دستگیر و کتیبه تاریخی از مخیگاه وی کشف شد.

وی با بیان اینکه کارشناسان اداره میراث فرهنگی قدمت این کتیبه را مربوط به ۳ هزار سال قبل اعلام کردند، گفت: بنا به اعلام کارشناسان، این کتیبه که به خط پهلوی نگارش شده، بخشی از سند هویت مردم فلات مرکزی ایران به شمار می آید که با تلاش خستگی ناپذیر ماموران پلیس از به غارت رفتن آن جلوگیری شد.

قرقانی ضمن قدردانی از همکاری ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی و پلیس شهرستان های آباده و یزد با ماموران پلیس استان اصفهان در عملیات ویژه انهدام باند سارقان آثار ملی گفت: افراد سودجو و فرصت طلبی که با سرقت آثار ملی و فروش آن ها اقدام به نابودی هویت تاریخی کشور می کنند، قطعاً پلیس و دستگاه قضا با آنها قاطعانه و قانونی برخورد می کند.

به گزارش ایمنا، دژ بهمن یا قلعه سنگی سمیرم در مرز جنوب شرقی استان اصفهان و فارس(آباده و اقلید) واقع شده و محل دیده بانی در مسیر رفت و آمد کاروان های این دو بخش مرکزی ایران باستان بوده است. این قلعه در ۲۰۵ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است.

کد خبر 370537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.